چت

فرمینگ ورق گالوانیزه چیست؟

<p>در این مقاله در نظر داریم شما را با نحوه فرمینگ ورق گالوانیزه و انواع آن آشنا نماییم. حضور مستمر در بازار، هزینه تولید و نگهداری پایین، عمر بالا و مقاومت در برابر خوردگی موجب محبویت این محصول در بین کاربران گردیده است.</p>

فرمینگ ورق گالوانیزه چیست؟

رول فرمینگ چیست؟

برای آشنایی با فرمینگ ورق گالوانیزه ابتدا باید بدانیم که ورق فولادی به عنوان ماده اولیه در صنعت آهن آلات محسوب می شود. این محصول با استفاده از شمشه های فولادی تولید می شود، که با انجام عملیاتی به نام فرمینگ ورق فرم استفاده در صنایع مادر از قبیل لوله فولادی، سقف عرشه فولادی، کرکره ای و خیلی موارد دیگر را به خود می گیرد. این فرآیند قابل اجرا برای انواع ورق فلزی ، ورق استیل ، ورق گالوانیزه و… قابل اجرا می باشد. این عملیات با استفاده از دستگاه فرمینگ ورق صورت می پذیرد، به این گونه که شیت ( ورق ) را بر روی شافت هایی که به واسطه یاتاقان مهار شده اند قرار داده و با توجه به نوع فرآیند فرمینگ و تحت عملیاتی، ورق فرم مورد نظر را می گیرد.

انواع قالب فرمینگ:

انواع دستگاه رول فرمینگ ورق در بازار موجود است که ورق های از جنس های مختلف را در طرح های متفاوت فرم می دهند. هرکدام از این طرح ها به دلیل ساختار ظاهری برای استفاده خاصی مناسب می باشد.

  • ورق شیروانی: این طرح خود انواع مختلفی دارد که اغلب برای سقف ها کاربرد دارد. انواع آن شامل فرم سینوسی یا کرکره ای ، شیروانی ذوزنقه ، شیروانی شادولاین می شود.
  • ذوزنقه که به فرمینگ ورق عرشه فولادی هم معروف است.
  • فرم سفال یا تیپ فرانسه
  • سفال یا تیپ پالرمو : این طرح بر روی ورق های با ضخامت ۵۰ صدم میلیمتر اجرا می شود، گام ها در این ورق ۲۵ سانتی متری می باشد.
  • فرم دیواری تیپ کانکس
  • دیواری یا تیپ دامپا و نما

فرمینگ ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه که پوششی از جنس فلز روی بر سطح خود دارد در انواع رنگ ها تولید می گردد. رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه با استفاده از اسپری یا با قرار گیری در کوره های خاص انجام می گیرد. ورق های گالوانیزه با ضخامت ۰.۱۸ تا ۶ میلیمتر را با استفاده از دستگاه های فرمینگ در طرح های متنوعی فرم می دهند.

1. یکی از شیوه های سنتی در شکل دهی این محصول طرح سینوسی می باشد. طرح سینوسی شکلی شبیه به امواج دریا دارد که اغلب از ورق گالوانیزه با این طرح در ساخت سقف شیروانی و یا سقف های کاذب مورد استفاده قرار می گیرد.

2. روشی دیگر در فرم دهی ورق های گالوانیزه طرح ذوزنقه می باشد. این طرح بیشتر در مکان های پر تردد با هوای مرطوب مناسب است. البته این روش خود سه نوع مختلف دارد. ورق گالوانیزه دامپا که برای استفاده در پوشش سقف یا قسمت های داخلی دیوار استفاده می شود. طرح نما برای ساخت سطوح های شیبدار و طرح نما برای سطوح خارجی و یا سوله ها کاربرد دارد.

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه:

ورق های گالوانیزه در فرم های متنوع و رایجی اعم از: طرح سفال، ذوزنقه، شادولاین و کرکره سینوسی تولید می شوند.

-ورق گالوانیزه طرح ذوزنقه

این محصول شکل خاصی از ورق گالوانیزه می باشد. در این فرمینگ موج های مربعی شکل در عرض ورق ایجاد می گردد.

در شکل دهی ذوزنقه هیچ محدودیت طولی وجود ندارد بنابراین با توجه به سفارش مشتری طول و عرض دلخواه آن انتخاب می گردد.

فرمینگ ورق گالوانیزه

بالاترین مقاومت در انواع ورق های گالوانیزه مربوط به فرم ذوزنقه می باشد. ولی از لحاظ پوشش دیوارها و سقف ها کارایی پایینی نسبت به فرم دیگر دارند. در ادامه به خصوصیات این محصول که سبب محبوبیت آن در صنعت ساخت و ساز گردیده می پردازیم.

  • زیبایی و قیمت مناسب
  • نصب سریع و آسان
  • وزن سبک و ایمنی بالا در برابر زلزله
  • مقاومت در مقابل رطوبت
  • یکپارچگی و عدم شکستگی

این مدل گزینه ای بسیار مناسب برای مکان های پرتردد با آب و هوایی مرطوب و شرجی می باشد. فرم های مختلف از قبیل نما و دامپا و آبرو در ابعاد دلخواه قابل سفارش می باشند.

ورق گالوانیزه دامپا: بیشترین کاربرد فرم دامپا در پوشش قسمت داخلی دیوار و سقف ها می باشد.

ورق گالوانیزه نما: کانال هایی پیش ساخته که برای هدایت و جمع آوری آب جمع شده حاصل از باران و برف استفاده می شود و در سطوح سقف های شیروانی و شیبدار به کار برده می شود .

ورق گالوانیزه آبرو: پوششی است فلزی، بر سطوح خارجی ساختمان ها و سوله ها جهت محافظت در برابر آب و رطوبت .

کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه :

مهمترین کاربرد این محصول را می توان در سقف های شیروانی، ویلا و سوله های صنعتی و ورزشی دانست. همچنین به عنوان حصار دور زمین یا ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نوع جدید کاربرد این محصول مربوط به ساخت و ساز داخل ساختمان می باشد. این شکل دهی عموما به نام دک (DEK) یا عرشه فولادی استفاده می شود و به جای تیرچه سفال در ساخت سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این محصول به عنوان ساندویچ پانل سقفی نیز استفاده می گردد و قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل سقفی با توجه به جنس ورق متفاوت است.

-ورق گالوانیزه طرح کرکره سینوسی

کرکره سینوسی فرمینگ خاصی از ورق گالوانیزه می باشد که موجهای با فاصله نزدیک بصورت گرد در عرض ورق ایجاد می کند .

ورق کرکره از اولین و رایج ترین ورق موج دار جهت پوشش سقف های شیبدار بوده که از دیرباز مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل شباهت شکل ظاهری این ورق به موج های مدور و دایره ای مانند، به آن ورق سینوسی (Sinoos) نیز گفته می شود.


این نوع فرمینگ از قدیمی‌ترین و پر فروش‌ترین فرم ورق شیروانی برای پوشش سقف می‌باشد. تولید این نوع کرکره با ورق گالوانیزه ساده یا ورق گالوانیزه رنگی انجام می‌پذیرد که به صرفه‌ترین نوع فرمینگ ورق جهت پوشش‌های سقف، کرکره سینوسی با ورق گالوانیزه می‌باشد. بدیهی است کرکره‌های رنگی علاوه بر زیبایی بیشتر دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشند ورق گالوانیزه کرکره سینوسی ( ورق های گالوانیزه ی رنگی یا ورق های گالوانیزه ساده و بدون رنگ) کاربرد متنوعی دارد که ازآن جمله می توان به پوشش سقف های شیروانی به پر کاربرد ترین حالت و یا استفاده از دور زمین و حصار ساختمان می باشد .

ورق سینوسی بیشتر جهت ساخت سقف های شیروانی منازل و کارگاه ها استفاده می گردد، به دلیل ماهیت پوشش شیروانی که همواره در تماس مستقیم با برف، باران و رطوبت قرار دارد، در ساخت ورق از پایه ای آهنی استفاده می شود تا از آن در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی محافظت کند و دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی داشته باشد. از همین رو در تولید آن از ورق های گالوانیزه رنگی و ساده استفاده می شود.

تفاوت ورق ذوزنقه ای و سینوسی

این نوع ورق ها کاربرد و کارکردی مشابه ورق گالوانیزه سینوسی دارند اما در سایز و میزان مقاومت متفاوت هستند. برخی از خریداران تصور می کنند هر چه میزان ضخامت ورق بالاتر باشد دارای کیفیت و مقاومت بهتری بوده و در نتیجه برای کاربردشان مناسب تر است. اما باید بدانید این امر تصور غلطی بیش نیست! با توجه به نوع مصرف، مکان مورد استفاده و فشارهای وارده بر ورق باید طول و ضخامت مناسبی را در نظر داشت. طبیعتا با افزایش ضخامت ورق، وزن نیز تحت تاثیر قرار گفته و محصول سنگین تر خواهد بود بر همین اساس با توجه به مصارف خود باید محصولی با وزن مناسب سفارش داد.

-ورق گالوانیزه طرح سفال

ورق طرح سفال ورقی زیبا و مستحکم هست که مناسب برای هر مدل از سقف شیروانی می باشد این ورق در به عنوان پوشش برای سقف آلاچیق ، سقف های شیروانی و همچنین سقف های طرح سفال و سردر ساختمان ها استفاده می شود. ورق طرح سفال از ورق رنگی و گالوانیزه باضخامت 0.4 تا 0.6 میل تولید می گردد.

-ورق طرح سفال موج دار

این محصول ورقی وزن سبکی دارد و زیبایی خیره کننده ای به محل اجرا می دهد و از ویژگی های این ورق می توان به سبکی ایمنی و زیبایی واستحکام اشاره کرد و مانند سفال پوسیدگی و شکستگی ندارد.

مزایای ورق طرح سفال :

  • سبک بودن و ایمنی بالا مقابل طوفان و زلزله و سایر بلایای طبیعی
  • نصب با مدت زمان کوتاه و آسان
  • زیبایی خیره کننده و قیمت مناسب این محصول نسبت به دیگر مصالح در این زمینه
  • ثابت ماندن رنگ در دراز مدت
  • سازگار با انواع شرایط جوی
  • مقاومت و استحکام بالا در مقابل طوفان و تندباد و گرد باد

-ورق گالوانیزه طرح شادولاین

ورق شادولاین از جمله زیباترین طرح های موج دار ورق شیروانی می باشد. طرح شادولاین طرحی کلاسیک شبیه به ذوزنقه است که در ابتدا بیشتر بر روی ساندویچ پنل اجرا می شد ولی با افزایش تقاضا برای این طرح استفاده از آن روز به روز گسترش یافته و بر روی سقف های مختلف اجرا گردید. با توجه به تعداد کنگره های ورق طرح شادولاین و همچنین کاردهی مفید آن این ورق از جمله محبوب ترین طرح های موجدار شیروانی گردیده است.

قیمت ورق شادولاین نسبت به ورق سینوسی گالوانیزه کمی بالاتر می باشد ولی از لحاظ زیبایی و طراحی بسیار مناسب تراز ورق های دیگر می باشد و ساختمان ها را از حالت سنتی خارج می نماید.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×