چت

عایق صوتی چیست؟

در جوامع امروزی به دلیل دغدغه های فکری و گسترش شهرنشینی، آلودگی صوتی به مشکل عمده مردم تبدیل شده است.‌برای جلوگیری از این مشکل از عایق صوتی استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح صدا و عایق های صوتی می‌پردازیم.

عایق صوتی چیست؟

عایق صوتی چیست؟ امروزه عایق کاری صوتی، نه تنها در در بخش های صنعتی، بلکه در بخش های اداری و مسکونی نیز کاربرد دارد به طوری که در کشورهای پیشرفته یکی از معیارهای ارزش گذاری ملک،‌علاوه بر‌عایق حرارتی عایق کاری صوتی می‌باشد.‌در‌کشور‌ما‌ به دلیل کاهش‌هزینه‌ها از‌این امر‌مهم کمتر‌استفاده می‌شود که باعث سلب‌آرامش از هموطنان عزیزمان شده است. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به توضیح موارد ذیل بپردازیم:

  • عایق صوتی چیست؟
  • فواید استفاده از‌عایق صوتی چیست؟
  • روش‌های ساده عایق کاری صوتی
  • انواع عایق های صدا
  • انواع فوم های صداگیر

قیمت روز مقاطع فولادی

در علم فیزیک،‌صدا‌عبارت است از‌ارتعاش‌یک فضای گازی، مایع یا جامد‌ارتجاعی. صدا نوعی انرژی مکانیکی محسوب می‌شود و وقتی ذرات به دور مرکز تعادل خود نوسان کنند ایجاد می‌شود.

به طور معمول دو نوع مکانیزم انتقال صوت وجود دارد.‌هوابرد وضربه یا سازه برد.در‌مکانیزم هوابرد، آلودگی صوتی به طور مستقیم از طریق هوا از‌منبع صوتی منتقل می‌شود مانند تجهیزات مکانیکی، سرو‌صدای خودروهای درون خیابان و صدای سینمای خانگی...

در مکانیزم ضربه آلودگی صوتی از درون خود اجزا منتقل می‌شود مانند بستن درب و صدای قدم زدن افراد واحدهای بالا. برای انجام عایق کاری باید همه مکانیزم های انتقال صوت مد نظر قرار بگیرد و‌همه اجزای ساختمان مثل درب و پنجره، دیوار مشترک و سقف و... عایق شوند.

عایق صوتی

عایق صوتی چیست؟

امروزه صدا مشکلات زیادی برای بشر ایجاد کرده، بزرگ ترین منبع آلودگی صوتی، ترافیک شهری و‌هوایی است به طوری که ۸۰% کل آلودگی صوتی مربوط به این معضل است. صداهای بسیار بلند‌و ناگهانی می‌توانند باعث اعمال شوک های شدید به شخص شده و بسته شدن کامل عروق را به همراه داشته باشند و بسته شدن عروق سکته قلبی را در پی خواهد داشت.

هر‌وسیله ای برای کاهش فشار صوتی، با توجه به صدای منبع و گیرنده را عایق صوتی می‌نامند. عایق صوتی می تواند از امواج ناخواسته غیرمستقیم که باعث پژواک صدا می‌شود و‌انتقال امواج ناخواسته مستقیم از منبع، جلوگیری کند. انواع عایق ساختمانی پوششی از متریال های مختلف است که بر روی سقف، کف و دیوارها اجرا می‌شود و باعث جذب و یا کنترل صدای محیطی، به داخل ساختمان می‌شود.

فواید استفاده از‌عایق صوتی

  • بهبود صدا در یک اتاق (اتاق بدون پژواک)
  • کاهش نشت صدا به اتاق مجاور یا خارج از منزل
  • آکوستیک آرام بخش
  • کاهش سر و صدا
  • کنترل سر و صدا
  • محدود کردن سر و صدای ناخواسته
عایق صوتی

روش‌های ساده عایق کاری صوتی:

  1. بستن منافذ ورود و خروج هوا. هرمنفذی که هوا بتواند از آن عبور‌کند، صدا را هم می‌تواند انتقال دهد.کلیه منافذ موجود در‌سقف ها و‌دیوارها نظیر اطراف جعبه تقسیم برق، کانال‌ها و داکتها، سیم‌ها و‌هر بخشی را که شیئی از داخل دیوار یا سقف عبور می‌کند با بتونه یا فوم پلی اورتان می توان درزگیری کرد.
  2. جلوگیری از ایجاد "کانالهای عبور صدا" در دیوارها.هنگام ساخت بناهای جدید، کلیدهای برق و دریچه‌های هوا را در داخل دیوار مشترک دو فضا، نباید پشت به پشت هم قرار داد.
  3. اجتناب از استفاده از مصالح سخت.‌اینگونه مصالح،‌اصوات را به آسانی‌از یک مکان‌به مکان دیگر انتقال می‌دهند.
  4. استفاده از یک لایه انعطاف پذیر نظیر فوم منبسط شونده، جهت جدا نمودن لوله‌ها از غلاف ها یا سوراخ هایی که از آن عبور می‌کنند.
  5. استفاده از‌عایق صوتی در دیوارهای ساختمان‌های جدید جهت‌جلوگیری از‌انتقال صدا بین اتاقهای مجاور‌به منظور جلوگیری از‌انتقال صدای نامطلوب جریان سریع آب به هنگام تخلیه فلاش تانک توالت، لوله‌های پلاستیکی تخلیه آب را می‌توان عایق بندی کرد.
  6. استفاده از وسایل خانگی آرام تر،‌حتی اگر گران تر از موارد مشابه پر صدا باشند.
  7. جدا نمودن تجهیزات صدادار‌از‌محل های استراحت. استفاده از اتاقهای مجزای مجهز به عایق‌های صوتی می‌تواند ایده خوبی در طراحی منزل باشد.بکارگیری درهای مجهز به عایق بین کلیه فضاها، به مقدار قابل ملاحظه‌ای از انتقال صدا در خانه جلوگیری می‌کند.
  8. استفاده از مصالح جاذب‌صدا و‌الیاف‌ها در‌کف ها، دیوارها و سقف ها. عایق های صوتی به مانند موکت می‌توانند از عبور صدا جلوگیری نمایند.حتی الامکان از بکارگیری کفپوش های سخت، مانند سرامیک، بتن و چوب باید خودداری شود.

انواع عایق های صدا

انواع عایق ساختمانی صوتی از نظر جنس عبارت است از:

  1. عایق صوتی کامپوزیت فایبرگلاس و مواد معدنی:این عایق صوتی به صورت رولی از مجموع خورده الیاف شیشه، سنگ و پنبه ساخته می‌شود‌و در چارچوب های چوبی نصب شده به دیوار قرار می‌گیرد. شبکه ای از چوب و یا آلومینیوم بر‌روی عایق صوتی پشم سنگ اجرا می‌شود تا مانع از جابجایی آن و ایجاد نفوذ بعد از نصب گردد.
  2. عایق صوتی پانل گچی: برای دیوار و سقف استفاده می‌شود تاثیر به سزایی در جذب سر‌و صدا و‌کاهش نویز دارد. استفاده از تعداد‌لایه های بیشتر گچ حتی با باریک تر کردن بلوک های دیوار باعث بهبود عملکرد آکوستیک جداره ها می‌شود. پانل گچی به عنوان عایق صوتی دیوار روکار استفاده می‌شود و تنها با پوششی مانند رنگ برای فضای داخلی قابل استفاده است.
  3. عایق صوتی پانل آکوستیک: به منظور جذب امواج صوتی و کاهش انعکاس صدا در فضا استفاده می‌شود، از مواد معدنی مانند پشم سنگ و هسته های گچی و پوششی دکوراتیو مانند پی وی سی و یا پارچه تشکیل می‌شود. سقف های کاذب که از سقف اصلی آویزان هستند باعث کاهش انعکاس صدا تا ۹۵ درصد می‌شود.
  4. عایق صوتی ویسکوالاستیک: ماده ویسکوالاستیک باعث تبدیل انرژی مکانیکی ناشی از ارتعاش های صوتی به گرما می‌شود. با استفاده از این لایه می‌توان میزان انتقال صدا را از کف، دیوار، لایه های صلیبی مانند چوب و یا دیوارهای گچی و سیمانی کنترل کرد.
عایق صوتی

انواع فوم های صداگیر:

-عایق صدا با ساختار شانه تخم مرغی شش وجهی که بر روی دیوار، سقف، اتاقک و باکس‌ها نصب می‌شود. قدرت جذب این عایق از همه موارد بیشتر است. دلیل این موضوع را می‌توان به سلول های بسته و ساختار شش وجهی آن نسبت داد. این ساختارها برای جذب انواع صدا ها با فرکانس بالا به خوبی عمل کرده و یک سد محکم در برابر آنها ایجاد می‌کند.

فوم های تخم‌مرغی به طور‌گسترده در‌عایق سازی درب استودیوها، سینماها، سالن ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزن عایق‌های تخم مرغی بسیار پایین است و این موضوع یک مزیت در نصب آن محسوب می‌شود. به همین دلیل حمل و نقل و نصب آن به سهولت و سادگی انجام می‌شود. یکی دیگر از نقاط قوت این فوم ها، لایه چسبی زیرین آن است. به لطف لایه چسبی موجود، نصب آن به هر سطحی اعم از گچ، سیمان و… بسیار سریع و آسان صورت می‌گیرد. این عایق دارای ظاهری زیبا و قیمت مناسب می‌باشد.

عایق صوتی به صورت لوله ای که برای لوله های آب و فاضلاب و... کاربرد دارد. این عایق صدای عبور سیالات و مواد از لوله ها را می‌گیرد آرامش بیشتری برای افراد فراهم می‌کند. همچنین برای همه لوله ها قابل استفاده است.

عایق صوت با ساختار دو رو صاف در دیوارهای مشترک، کف، سقف و... به کار می‌رود. عایق های صوتی STI با آخرین فناوری روز دنیا جهت عایق کاری صوتی دیوارهای مشترک، کف و سقف آپارتمان ها و منازل مسکونی استفاده می‌گردد. عایق های صوتی STI در کاهش صداهای انتقالی در محیط های صنعتی و ساختمانی برای دیوار های مشترک، سقف، کف و... نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

پنل های صوتی پلی یورتان جهت استفاده برای تیغه دیوارها و سطوح مشترک. فوم سرد پلی یورتان علاوه بر خواص مطلوب عایق های صوتی و حرارتی، به راحتی به شکل قالب در می‌آید، در دمای محیط واکنش می‌دهد،زمان قالب گیری کمی نیاز دارد برای همین امر در صنایع گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی، صنایع برودتی، صنایع کفش، صنایع مبل و صندلی و… کاربرد فراوان پیدا کرده است.

عایق صداگیر pu برای سقف و کف و دیوارها

فوم صوتی سفید رنگ از جنس پلی اتیلن که در دیوار و سقف و کف سازه ها به کار می‌رود. از جمله ساده ترین و ارزانترین فرآورده ها و تولیدات نفتی و پلیمری می‌توان به فوم پلی اتیلن اشاره کرد که آن را با علامت pe نشان می دهند. فوم های پلی اتیلن سبک و نرم بوده و قابلیت حمل و نصب آسان دارند فوم ها به صورت های پازلی و رولی، لوله ای و ورقه ای تولید و عرضه می‌شوند که در نوع پازلی به صورت تکه تکه بوده ولی در نوع رولی به طور یکنواخت و یک پارچه استفاده می‌شوند. به دلیل دوام زیاد و کیفیت خوب و مناسب نسبت به بقیه عایق ها رایج تر و کاربردی تر شده است.امیدواریم موارد فوق توانسته باشد بر دانسته های ما بیفزاید و با گسترش علم در این زمینه خانه های خود را به مکان هایی آرام برای زندگی بهتر تبدیل کنیم.

جها مشاهده لیست تامین کنندگان مقاطع فولادی به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×