چت

سند بلاست چیست؟

برای اینکه یک ورق فولادی را بتوان جهت تولید یک قطعه یا دستگاه به کار برد باید سطح ورق را آماده کردو آن رادر برابر عوامل بیرونی محافظت نمود. یکی از روش های آماده سازی سطح ورق سند بلاست نام دارد که به توضیح آن می‌پردازیم.

سند بلاست چیست؟

سند بلاست چیست؟ ورق فولادی از آلیاژهای فولاد در انواع مختلف ساخته می‌شود و هر کدام بر اساس ویژگی خاص، دارای مصارف گوناگونی است. ورق فولادی با کشش زیاد برای ساخت تجهیزات و قطعات مختلف و ورق فولادی با دوام بالا برای ساخت تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.نکته مهم در مورد ورق این است که به صورت خام مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و باید آماده سازی شود. در ادامه مطالب به عناوین زیر که مربوط به یکی از شیوه های آماده سازی ورق می‌باشد می‌پردازیم.

  • تعریف سندبلاست
  • تاریخچه سندبلاست
  • انواع ساینده ها
  • وسایل مورد نیاز سند بلاست
  • روش سندبلاست
  • مزایای سندبلاست برای ورق فولادی
  • موارد استفاده سندبلاست
  • درجات مختلف سندبلاست یا ماسه پاشی

قیمت روز ورق های فولادی

تعریف سند بلاست

گریت بلاست یا سندبلاست به روشی برای آماده سازی سطح موادی مثل چوب، سرامیک و فلزات گفته می‌شود. سندبلاست به معنای سایش سطح ورق فولادی با ذرات ماسه یا سیلیس است. واژه سند بلاست از واژه انگلیسی گرفته شده است. بلاست به معنای انفجار و پرتاب است و معنای آن پرتاب ماسه و شن با فشار بسیار زیاد هوا است.

در این روش، ذرات ساینده که اغلب شن، ماسه، سیلیس، شیشه و... هستند با شدت زیاد به سمت سطح پرتاب می‌شوند. سرعت بالای ذرات ساینده موجب از بین رفتن آلودگی های سطح ورق های فولادی و در نهایت، آماده سازی آن می‌گردد.

سندپلاست

تاریخچه سند بلاست

این دستگاه توسط ژنرال ترکمن در محیط جنگی اختراع شد. روزی ژنرال از پشت پنجره مشغول نگاه کردن سربازان خود بود که متوجه مات شدن پنجره در اثر برخورد ذرات شن در طوفان شب قبل شد. وی به فکر ساختن دستگاهی افتاد که ذرات ماسه را با شدت روی سطح شیشه بپاشد و بدین ترتیب اولین دستگاه سند بلاست جهان ساخته شد.

انواع ساینده ها:

ساینده هایی که در صنعت بلاستینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر پایه نیاز‌وتاثیر خود روی مواد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. انتخاب ساینده ها بسیار حائز اهمیت است. این مواد دارای سختی، شکل و چگالی متفاوتی هستند و در صنعت بلاستینگ در سایزها و اندازه های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع ساینده ها شامل:

  1. گلوله فولادی یا ساچمه فولادی
  2. ذرات ریز فولادی
  3. خرده شیشه
  4. اکسید آلومینیوم
  5. کاربید سیلیسیم
  6. ماسه و خاک سرامیک
  7. ماسه سیلیس
  8. مسباره
سندپلاست

وسایل مورد نیاز سند بلاست:

سند بلاست شامل دیگ در سایزهای مختلف، نازل سندبلاست 4، 5/5 و 6، شلنگ، کمپرسور باد، کلاه سندبلاست و ساخت کابین سند بلاست (سندبلاست شیشه، سندبلاست خطوط و...)

روش سند بلاست

ابتدا سطح را برای انجام عملیات آماده می‌کنند. همه وسایل و تجهیزات را مهیا کرده و به کنار کار انتقال می‌دهند. کلیه ماشین آلات، تجهیزات، ابزار و مصالح مورد استفاده در عملیات های سندبلاست و رنگ آمیزی باید مطابق استاندارد های ذیربط بوده و مورد تایید واحد نظارت پروژه باشد.

سند بلاست عمدتاً بر اساس استاندارد سوئدی SA2 1/2 انجام می‌گیرد. اگر شرایط جوی مناسب بود کار شروع می‌شود. پس از سندبلاست هر ناحیه در همان روز 20 دقیقه بعد از هواگیری و تمیز نمودن سطح کار، لایه اول رنگ یا اپوکسی انجام می‌شود.

اجرای رنگ آمیزی مراحل بعدی و لایه های میانی و نهایی باید پس از شستشوی سطح کار با دستگاه واتر جت و خشک شدن سطح صورت پذیرد. قبل از رنگ آمیزی هر لایه عملیات تاچ آپ در محل هایی مثل لبه ها و گوشه های کار و محل درز جوش ها و نقاطی که عیوبی وجود داشته باشد انجام می‌شود. پس از تایید مسائل فنی از جمله عدم وجود شره رنگ، آور اسپری ، خلل و فرج سطح رنگ و هر نوع عیب دیگر، عملیات رنگ آمیزی لایه بعدی اجرا می‌شود.

مزایای سند بلاست برای ورق فولادی

سند بلاست مرحله مقدماتی برای رنگ آمیزی ورق فولادی می‌باشد. این کار باعث می شود آلودگی های موجود روی ورق که باعث اخلال در رنگ آمیزی ورق می‌شود از بین برود.

کوچک ترین آلاینده روی ورق مانند چربی، گریس و روغن باعث می‌شود میزان چسبندگی لایه اولیه کاهش یابد و بعد از مراحل دوم و سوم رنگ لایه نهایی پوسته شود.

سندپلاست

موارد استفاده سند بلاست:

  1. زنگ زدایی- و ماسه زدایی و رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات
  2.  زبر کردن قطعات جهت بهینه کردن عملیات لعاب کاری و تفلون کاری برای ماندگاری و کیفیت بهتر
  3. پولیش مات و تمیزکاری انواع قالب های صنعتی
  4. حک کردن نوشته و نقوش و گودبرداری بر روی سطوح شیشه ای، چوبی، فلزات و... جهت تزیینات
  5. تمیزکاری قطعات برای ارائه به بازار
  6. آماده کردن سطوح قطعات برای آبکاری صنعتی، تزیینی و رنگ

درجات مختلف سندبلاست با ماسه پاشی

-ماسه پاشی خفیف: بعد از این روش به هنگام بازرسی بدون استفاده از ذره بین, باید عاری از روغن, چربی, کثیفی و نیز لایه اکسید حاصل از نورد باشد.

-ماسه پاشی عمیق Sa2: مانند روش ماسه پاشی بالاست با این تفاوت که هرگونه مواد آلاینده باقیمانده باید به سختی به سطح چسبیده باشد.

-ماسه پاشی بسیار عمیق Sa2.5: باید هرگونه مواد آلاینده باقیمانده نیز که به سختی چسبیده‌اند نیز پاک شده باشند به طوری که فقط به صورت لکه‌های جزیی به شکل خال به نظر بیایند.

-ماسه پاشی به صورت سطح نقره ای: باید سطح دارای نمای فلزی یکنواخت نقره‌ای باشد.

جهت مشاهده  قیمت روز ورق های فولادی می‌توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×