چت

جنس و کاربرد پیچ سرمته

<p>به طور کلی امروزه پیچ های سرمته ای بسیار بیشتر از گذشته&nbsp; مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است، پیچ های سرمته ای یکی از پر مصرف ترین پیچ هاست،&nbsp;یکی از پرکاربردترین پیچ های سرمته، پیچ های شیروانی هستند که در ساخت سوله ها و کانکس ها از آنها استفاده می گردد.</p>

جنس و کاربرد پیچ سرمته

جنس و کاربرد پیچ مته چیست؟ پیچ سرمته ای ,پیچ هایی هستند که در سر پیچ آن ها یک مته وجود دارد که این مته نقش اصلی و کاربردی را در این پیچ ها ایفا می کنند.در ادامه این نوشتار به موارد زیر بیشتر اشاره خواهیم نمود:

  • کاربرد پیچ سرمته
  • پیچ سرمته وارداتی

به طور کلی امروزه پیچ های سرمته ای بسیار بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرد و مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است پیچ های سرمته ای یکی از پر مصرف ترین پیچ ها می باشد و یکی از پرکاربردترین پیچ های سرمته، پیچ های شیروانی هستند که در ساخت سوله ها و کانکس ها از آنها استفاده می گردد. مهره جسمی است حلقه‌ای شکل، گرد یا چندضلعی که داخل سوراخ آن رزوه شده است. مهره‌ها، یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر چرخش خود بسته شوند . پیچ و مهره اصطلاحاً با حالت نر و ماده درون هم چفت می‌گردند . رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح باشد . همچنین جنس پیچ و مهره باید با هم تطابق داشته باشد.

کاربرد پیچ سرمته

پیچ سرمته ای به لحاظ کاربرد شباهت زیادی به پیچهای خودکار دارند با این تفاوت که توانایی آنها برای ایجاد سوراخ اولیه در مقطع مورد نظر به لحاظ مته ای که در سر آنها تعبیه شده است، بیشتر میباشد . پر کاربرد تربن آنها با عنوان پیچ شیروانی شناخته می شوند . که در ساخت سوله و کانکس استفاده فراوانی دارد . کل این پیچها هم آچار خور و هم پیچ گوشتی خور است و معمولاً یک واشر پلاستیکی و یک واشر فلزی که به هم متصل هستند به همراه آن است . هم اکنون در ایران نوع واراداتی این نوع پیچ ها متداولتر است . به نظر می رسد در تولید پیچ های سر مته ای کشور تایوان از دیگر کشورها برای یافتن بازار مناسب در ایران پیشی گرفته باشد . که البته چین هم اخیراً با بالاترین کیفیت چنین محصولاتی در حال رقابت با تایوان می باشد . پیچ های خودکار سرمته ای به راحتی در چوب و یا جای مورد نظر فرو می روند و بسته می شوند و دیگر نیازی به بستن رولپلاک نمی باشد و بدون آن ها بسته می شوند.

پیچ های خودکار سرمته ای را از جنس آهن تولید می کنند ولی در جنس های استیل و خشکه هم در بازار موجود می باشد . پیچ های شیروانی سرمته ای , پیچ هایی هستند که که گل آن ها به دو صورت بکسی یا همان آچار خور و همچنین به صورت پیچ گوشتی خور می باشد . پیچ های شیروانی سر مته ای به یک شکل دنده می شوند و همچنین قطر پیچ آن ها ۱۴ میلی متر می باشد .

پیچ های شیروانی سرمته ای در زیر گل آن ها یک واشر وجود دارد که این واشر از جنس مفتول پلاستیکی می باشد و روی آن واشر فلزی است.

جنس و کاربرد پیچ سرمته

پیچ سرمته وارداتی

در ایران استفاده از انواع وارداتی این پیچ ها رواج بیشتری دارد، بیشتر پیچ سرمته های وارادتی در کشور ایران از کشور تایوان و چین وارد می شوند، البته پیچ های تایوانی کیفیت بالاتری دارند، این پیچ ها به دلیل سر مته ای شکلی که دارند به سادگی بع چوب و.. بسته می شوند و برای استفاده از آنها نیازی به رولپلاک نیست. و بدون آن هم امکان بسته شدن را دارند.

این پیچ ها معمولاً از جنس: آهن، استیل، گالوانیزه و خشکه و با قطر 14 میلیمتری ساخته می شود. یک سر این پیچ ها با استفاده از مته فلز تراش کاری داده می شوند، این پیچ ها این قابلیت این را دارند که بتوانند پروفیلهای فولادی با ضخامت 2 میلیمتر را به سادگی سوراخ کنند و با استفاده از آچار و پیچ گوشتی دو سو قابلیت بسته شدن را دارند.

این پیچ ها در سایزهای 5، 7.5، 10، 12.5 و 15 سامنتی متری برای متصل کردن پانل های سقفی و دیواری با عنوان پیچ پانل مورد استفاده قرار می گیرند.

پیچ سرمته

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×