چت

انواع اسپیسر و کاربرد آن ها

اسپیسر قطعاتی کوچک با وزن و قیمت پایین هستند که وظیفه اصلی آن ایجاد فاصله بین میلگرد و قالب در سازه ها  برای جلوگیری از خوردگی و آسیب های شیمیایی مثل زنگ زدگی است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد فراوان دارد، در ادامه قصد داریم شما را با ماهیت و کاربرد اسپیسر بیشتر آشنا نماییم...

انواع اسپیسر و کاربرد آن ها

اسپیسرها دارای اشکال، ابعاد و مقاومت مختلف هستند که جهت ایجاد فاصله دقیق بین قالب و میلگرد بکار برده می شود و با توجه به باری که بر روی سازه است از این محصول استفاده می شود در ادامه به مباحث زیر بیشتر می پردازیم:

  • اسپیسر(spacer) چیست؟
  • انواع اسپیسر از نظر جنس
  • انواع اسپیسر بتن
  • انواع اسپیسر از نظر کاربرد
  • طبقه بندی اسپیسر بر اساس شکل ظاهری
     

اسپیسر(spacer) چیست؟


طبق مطالعات انجام شده به ازای هر 2 میلیمتر کاهش در بتن، موجب می شود عمر سازه 10 سال کاسته شود که جهت برطرف کردن این مشکل از اسپیسـر یا فاصله گذار به معنای فضا دادن یا فاصله گذاشتن در حین عملیات بتن ریزی استفاده می گردد بطور کلی کار انواع اسپیسـر ایجاد فاصله بین زمین یا قالب های بتنی با میلگرد هنگام بتن ریزی است.
اسپیسـر پلاستیکی بتن به دو دسته اسپیسـر بتن و کاشی و سرامیک تقسیم می شود.
بتن: فوتداسیون، اسپیشر ستون
کاشی و سرامیک: صلیب کاشی و سرامیک

 

انواع اسپیسر از نظر جنس

 

اسپیسر بتنی


جهت ساخت اسپیسـرهای بتنی از ترکیب سیمان و آب با عیارهای مختلف با توجه به بتن استفاده شده در اجرای فونداسیون، استفاده می گردد، اسپیسـر بتنی باید بدون تخلخل و مواد خورنده فولاد و بتن مانند سولفات ها باشد. از ویژگی این محصول می توان به چسبندگی  زیاد با بتن فونداسیون و افزایش مقاومت بتن در برابر آب اشاره نمود. 
ایراد اسپیسـر بتنی سنگین بودن آن است و کار با مواد بتنی برای ساخت شکل های مختلف مشکل تر است البته این مشکلات هنگام نصب مشاهده می شود لذا می بایستی اسپیسـرهای بتنی را با یک قلاب فلزی به طور مجزا به میلگرد نصب کرد.

اسپیسر
 انواع اسپیسر بتن


1.    اسپیسر پلاستیکی
2.    اسپیسـر کفی
3.    اسپیسـر دیواری
4.    اسپیسـر ماکس فیکس
در سازه های متوسط تا نیمه سنگین استفاده می گردد و برای  آرماتورهای 8 میلی تا 22 میلی متری مناسب است و یکی از مناسب ترین قطعه جهت ایجاد پوشش بتنی در سازه با وزن متوسط است.


5.    اسپیسر هارد فیکس
این نوع اسپیسـر دارای 2 شاخک قفل کن است که میلگرد در آن قفل می گردد و در قسمتهایی که از شبکه میلگرد پرتراکم و سنگین مواجه است مناسب است. هاردفیکس تا وزن 350Kg را تحمل می کند و برای میلگردهای 18 میلی تا 32 میلیمتر توصیه می گردد.


6.    اسپیسـر مینی فیکس(Mini Fix Spacer)
این نمونه در شبکه میلگردهای سبک مثل میلگردهای حرارتی استفاده می گردد و کاربرد آن در سقف های عرشه فولادی، سقف های تیرچه بلوک، انواع کف های بافته شده است.


7.    اسپیسـر دابل فیکس(Double Fix Spacer)


8.    اسپیسر ساید فیکس (ُSide-Fix Spacer)
در سازه های با وزن نیمه سنگین و متوسط از این نوع اسپیسـر استفاده می گرددو دارای قفل یک طرفه است همچنین جهت میلگردهایی با سایز 12میلی تا 25mm که می تواند وزنی حدود 200 کیلوگرم را تحمل نماید مناسب است.


9.    اسپیسر یوفیکس(Ufix Spacer)
یوفیکس دارای قدرت باربری متوسط است و باری حدود 200 کیلوگرم را تحمل می نماید و در میلگردهایی با وزن پایین و در سقف و دالهای کامپوزیت نیز کاربرد دارد.


اسپیسر فلزی

اسپیسـرهای فلزی از جنس میلگرد یا مفتول هستند و طوری طراحی می شوند که آرماتورهای بتوانند روی آن قرار گیرند و جابه جایی در آن ها ایجاد نشود، از ویژگیهای اسپیسـر فلزی می توان به نزدیکی آن ها از نظر جنسی با آرماتورها اشاره کرد که موجب پیوند بهتر اسپیسـر با آرماتور و بتن می شود. از کاربرد اسپیسـر فلزی می توان به استفاده به شکل میلگرد یا مفتول خم شده اشاره کرد.

 

اسپیسر پلاستیکی

این محصول نسبت به نوع فلزی تنوع بالاتری داشته که به دلیل قیمت پایین آن، بیشتر از آن استفاده می گردد همچنین اسپیسـرهای پلاستیکی به علت ضریب حرارتی متفاوت از بتن چسبندگی خوبی نداشته  اما از طرفی در برابر مواد شیمیایی مقاومت چندانی ندارد که از معایب این محصول محسوب می شود.

 

مزایای اسپیسر پلاستیکی 

  1. افزایش سرعت اجرا
  2. اقتصادی و مقرون به صرقه است
  3. نیاز به نیروی انسانی کمتر دارد
  4. وزن سبک، قابلیت حمل آسان

انواع اسپیسر

انواع اسپیسر از نظر کاربرد

اسپیسـر کفی یا افقی
اسپیسـر دیواری یا عمودی

 

طبقه بندی اسپیسر بر اساس شکل ظاهری

  • اسپیسـر صندلی شکل
  • اسپیسـر چرخی
  • اسپیسـرهای خاص

 

در نهایت می توان گفت اسپیسـر یا فضا ساز قطعه ای از جنس بتن ، فلز یا پلاستیک است که در میان فضای بیرونی میلگرد و بتن قرار دارد و نصب آن موجب جلوگیری از خوردگی میلگرد می شود. امیدوارم این مقاله توانسته باشد به شما در خرید اسپیسـر مناسب کمک کرده باشد جهت مشاهده تأمین کنندگان میلگرد در وبسایت فولاد24 کلیک نمایید.


منبع گروه تأمین محتوای فولاد24
 

دیدگاه ها
×