چت

آنادایز چیست ؟ + دلایل و فواید آن

بسیاری از فلزات به اکسید شدن تمایل دارند و لایه‌ی نسبتاً پایداری از اکسید، روی آن‌ها تشکیل می‌شود. در شرایط معینی این لایه‌ی اکسید محافظت کننده است و از خوردگی سطح فلز جلوگیری می‌‌کند. در عمل، با استفاده از این خاصیت، لایه‌ی اکسیدی یا هیدروکسیدی موجود بر روی فلزات را تقویت می‌کنند و یا باعث ایجاد این لایه می‌شوند. به این نوع عملیات سطحی، ایجاد پوشش‌های تبدیلی و یا اکسیدی می‌گویند.

آنادایز چیست ؟ + دلایل و فواید آن

تعریف آنادایز

مکانیزم کلی عمل آنادایز بدین صورت است که جریان مستقیم برق از مایع الکترولیت مناسبی می گذرد که در آن آلومینیوم آند بوده و فلز مناسب دیگری کاتد می باشد. در این صورت بر سطح آلومینیوم لایه نازکی از اکسید ایجاد می گردد که ضخامت آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

به مجموعه عملیاتی که با تشکیل یک لایه نازک اکسیدی بر روی قطعات آلومینیومی باعث افزایش سختی، مقاومت در برابر خوردگی، ایجاد نمای تزئینی و تغییر برخی از خصوصیات فیزیکی آنها می گردد آنادایزینگ اطلاق می شود. در ادامه مباحث به این موارد بیشتر خواهیم پرداخت :

  • روشهای ایجاد انادایز کردن بر روی فلزات
  • دلایل انادایز کردن قطعات و سطوح آلومینیومی
  • فواید آنودایزینگ آلومینیوم
  • برتری های آلومینیوم آنادایز شده نسبت به آلومینیوم ساده :
  • برتری رنگ های انادایز نسبت به رنگهای پودری

قیمت روز مقاطع فولادی

بازار آنلاین خرید و فروش محصولات فولادی

قیمت تیرآهن هاش

قیمت تیرآهن لانه زنبوری

قیمت میلگرد کلاف

روشهایی که می توان این لایه ی اکسیدی را برروی فلزات ایجاد نمود:

  1. روش شیمیایی: براثر جذب فلز یا اکسید فلزی روی سطح که باعث ایجاد یک لایه پایدار می شود. مانند: کروماته کردن

  2. روش آندی یا الکتروشیمیایی: در این روش، اکسید فلز در شرایط کنترل شده تشکیل شده و کاملا متراکم می‌باشد و یا بر اثر عملیات بعدی متراکم وغیر قابل نفوذ خواهد شد. مانند: آنادایزینگ الومینیوم 

 

دلایل انادایز کردن قطعات و سطوح الومینیومی

الف – افزایش مقاومت در مقابل خوردگی:

پوشش اکسیدی – آندی سیل شده آلومینیوم باعث محافظت فلز در برابر عوامل خورنده جوی و نمک‌ها می‌گردد.

ب – افزایش قدرت چسبندگی رنگ ها:

لایه اکسیدی- آندی سبب به وجود آمدن سطح فعال شیمیایی شده و زمینه و بستر مناسبی را جهت رنگ آمیزی ایجاد می‌نماید.

پ – به عنوان یکی از مراحل آبکاری:

تخلخل موجود در پوشش اکسیدی – آندی باعث افزایش قابلیت آبکاری قطعات آلومینیومی می‌شود. (بطور مثال از انودایزینگ در الکترولیت اسید فسفریک میتوان نام برد که به عنوان مرحله ماقبل آبکاری بکار می‌رود).

ت – ایجاد نمای ظاهری مناسب جهت دکوراسیون و تزئینات:

لایه اکسیدی – آندی آلومینیوم بطور طبیعی درخشان بوده و مقاومت خوبی در مقابل خوردگی دارد. لذا میتوان از آن به عنوان سطح نهایی مورد نظر جهت تزئینات و نماسازی استفاده نمو د. درخشندگی و براقیت سطح مزبور به نوع آلیاژ، روش اچ کاری و براق کاری و سایر شرایط مناسب بستگی دارد.

ث – عایق کاری:

اکسید آلومینیوم عایق می‌باشد و میتواند در مقابل ولتاژهایی که از چند تا چندین هزار ولت به عنوان عایق عمل کند که کیفیت و کمیت آن به نوع آلیاژ و ضخامت لایه اکسیدی بستگی دارد.

ج – افزایش قابلیت تابش و انتشار حرارت:

لایه اکسیدی – آندی در ضخامت‌های بیش از ۰۳۲/۰ میلیمتر باعث افزایش قابلیت تابش و انتشار حرارت می‌گردد. بطور مثال ورق آنادایز شده آلومینیومی پس از رنگ آمیزی با رنگ سیاه می تواند به نحو بسیار مطلوبی جهت جذب حرارت تا حدود ۲۳۰ درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار گیرد.

چ – افزایش مقاومت سایشی:

با استفاده از مکانیزم آنودایزینگ سخت (hard anodzing) بر روی قطعات آلومینیومی پوشش به ضخامت حدود ۱ تا ۴ میلیمتر ایجاد می شود که دارای سختی بالایی است و میتوان از آنها جهت ساخت یاتاقان‌ها و قطعات دوار و یا سایر مواردی که نیاز به مقاومت سایشی دارند استفاده نمود . تمام پوشش‌های اکسیدی – آندی نسبت به خود آلومینیوم سخت تر هستند.

اما در برخی از موارد (مانند لایه اکسیدی – آندی حاصل از آنودایزینگ در حمام اسیدکرومیک) نرم بوده و جهت کاربری در شرایطی که به مقاومت سایشی نیاز دارد مناسب نمی‌باشد.

طی پروسه آنادایز آلومینیوم می‌توان آلومینیوم را به رنگ‌های زیبایی در آورد و به آن زیبایی و استحکام بخشید، در نتیجه طرحی زیبا و جذاب تولید می‌شود که سطح آن به آسانی با آب گرم قابل شستشو است و نیاز به هیچ تمیزکاری و نگهداری ندارد و به طور طبیعی مقاوم به خوردگی است. 

مراحل عملیات آنادایز

  1. تمیز کردن و چربی زدایی پروفیل به وسیله حلال های موجود
  2. مات کردن سطح پروفیل آلومینیومی توسط محلول سودا
  3. آنادایز کردن پروفیل توسط جریان برق بر روی سطح پروفیل آلومینیومی در اسید سولفوریک
  4. رنگ کردن سطح پروفیل توسط جریان برق با نمک فلزات
  5. آب بندی نهایی پروفیل برای هیدراته شدن و پر شدن منافذ

رنگهای انادایز

فواید آنودایزینگ آلومینیوم چیست؟      

 
1) افزایش طول عمر و دوام آلومینیم

رنگ آنودایز منحصر به فرد، تنها در صنعت فلزات است.

که هر یک از عواملی را که باید هنگام انتخاب رنگ آلومینیوم با کارایی بالا در نظر گرفت، برآورده می کند.

دوام اکثر محصولات آنودایز شده دارای طول عمر بسیار بالایی هستند و از طریق نگهداری و مواظبت، مزایای اقتصادی قابل توجهی را ارائه می‌دهند.
آنودایز کردن یک پایان واکنشی است که با آلومینیوم زیرین برای اتصال کامل و چسبندگی بی‌همتا ادغام شده است.

2) پایداری رنگ

پوشش‌های آندی خارجی، پایداری خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می‌کنند، تراشه یا لایه برداری نمی کنند و به راحتی قابل تکرار هستند.

3) سهولت تعمیر و نگهداری

جای زخم و پوشیدگی از ساخت ، کاربری ، نصب ، تمیز کردن مکرر سطح خاک و استفاده از آن ها عملاً وجود ندارد.
شستشو یا صابون ملایم و تمیز کردن آب معمولاً سطح آنودایز شده را به شکل ظاهری اصلی آن باز میگرداند.
از پاک کننده های ساینده ملایم می توان برای رسوبات مشکل تر استفاده کرد.

4) زیبایی شناسی

آنودایز کردن تعداد فزاینده ای از گزینه های براق و رنگ را افزایش می دهد و تغییرات رنگ را به حداقل می رساند یا از بین می برد.

برخلاف سایر رنگ‌ها، آنودایزینگ به آلومینیوم اجازه می دهد تا ظاهر فلزی خود را حفظ کند.

5) هزینه

هزینه اتمام اولیه پایین تر، با هزینه های نگهداری پایین تر برای ارزش بلند مدت بیشتر ترکیب می‌شود.

6) سلامت و امنیت

آنودایز کردن فرایندی ایمن است که برای سلامتی انسان مضر نیست، فلزات آنودایز شده از نظر شیمیایی پایدار هستند، تجزیه نمی‌شوند، غیر سمی است و نسبت به نقطه ذوب آلومینیوم (1،221 درجه فارنهایت) مقاوم در برابر حرارت است.

از آنجایی که فرآیند آندایزینگ تقویت یک فرآیند اکسید طبیعی است، غیر خطرناک است و هیچ محصول جانبی مضر یا خطرناکی به وجود نمی‌آورد.

 

برتری های آلومینیوم آنادایز شده نسبت به آلومینیوم ساده :

  • افزایش مقاومت در برابر خوردگی

  • افزایش قدرت چسبندگی رنگ ها

  • افزایش قابلیت آبکاری الومینیوم

  • نمای ظاهری بهتر

  • عایق کاری: اکسید الومینیوم عایق می باشد و می تواند در مقابل ولتاژ هایی از چند تا چندین هزار ولت به عنوان عایق عمل کند که کیفیت و کمیت آن به عنوان الیاژ وضخامت لایه اکسیدی بستگی دارد.

  • افزایش قابلیت تابش و انتشار حرارت: به طور مثال ورق آنادایز شده آلومینیومی پس از رنگ آمیزی با رنگ سیاه می تواند به صورت مطلوبی جهت جذب حرارت تا حدود 230 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار گیرد.

  •  افزایش مقاومت سایشی 

آلومینیوم انادایز

رنگ‌های آنادایز چه برتری بر رنگ‌های پودری دارند؟

آنادایز یک فرآیند الکتروشیمیایی است که یک لایه اکسید آلومینیوم را با آلومینیوم سطحی ممزوج می‌کند. هرچه لایه‌ی آنادایز ضخیم‌تر باشد، طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود. اکسید آلومینیوم یا رنگ آنادایز فواید بسیاری از جمله سختی، دوام و مقاومت آن در برابر هوای خورنده، مقاوم در مقابل زنگ زدن و خوردگی فلز دارد. از آنجا که لایه ی محافظ به صورت الکتروشیمیایی ممزوج شده است، این لایه به قسمتی از ماده تبدیل خواهد شد که مانند دیگر پوشش‌ها کنده نمی‌شود و پوسته پوسته نمی‌گردد.

اما رنگ و پوشش پودری هر دو فرایندهای پوششی هستند که بیشتر از سایر پوشش‌ها در معرض فرسودگی ناشی از عوامل طبیعی قرار دارند. نور خورشید، رطوبت و اکسیداسیون و خرابی‌های فیزیکی به مانند کنده شدن و یا پوسته پوسته شدن همگی در طول زمان محتمل هستند. رنگ و پوشش پودری هر دو از رزین ساخته می‌شود و خواص فیزیکی و حفاظتی یکسانی دارند. نکته مثبت در مورد رنگ و پوشش پودری ترکیبات زیاد رنگی است که نسبت به رنگ آنادایز وجود دارد. 

برتری رنگهای آنادایز

و در انتهای مطالب به این موضوع خواهیم پرداخت که آنادایز آلومینیوم می‌توان آلومینیوم را به رنگ‌های زیبایی در آورد و به آن زیبایی و استحکام بخشید، در نتیجه طرحی زیبا و جذاب تولید می‌شود که سطح آن به آسانی با آب گرم قابل شستشو است و نیاز به هیچ تمیزکاری و نگهداری ندارد و به طور طبیعی مقاوم به خوردگی است.

و دیگر اینکه , آلومینیوم در شرایط معمولی نیز اکسیدی می شود بطوری که درمجاورت هوا و بطور معمول لایه ای از اکسید به صورت غیرمتخلخل بر روی سطوح قطعات آلومینیومی تشکیل می گردد که وظیفه حفاظت از سطح فلز را در محیط برعهده دارد اما برتری و مزیت اکسید ایجاد شده در روش آندایزینگ نسبت به شرایط طبیعی مقاومت بیشتر آن در مقابل خوردگی است.

در سایت فولاد24 علاوه بر مشاهده تامین کنندگان مقاطع فولادی، میتوانید موجودی بارهای کاربران سایت را نیز به صورت روزانه مشاهده نمایید. همچنین اگر تامین کننده مقاطع فولادی هستید میتوانید به رایگان خود را به جامعه بزرگ فولادی معرفی نمایید. جهت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید 03135060

دیدگاه ها
×