چت

۱۲ گروه مشمول معافیت گمرکی

پیش‌بینی می‌شود رقم تخفیف‌های گمرکی در پایان سال‌جاری به 4.5 هزار میلیارد تومان برسد.

 ۱۲ گروه مشمول معافیت گمرکی

مرکز پژوهش‌های مجلس جزییات ساماندهی معافیت‌های گمرکی در لایحه بودجه سال ۹۸ را بررسی و اعلام کرد: بر اساس بند «ج» تبصره «۶» ساماندهی معافیت های گمرکی در لایحه بودجه سال ۹۸ اگر اعتباری از یک طرف به عنوان هزینه و از طرف دیگر به عنوان درآمد در بودجه کل کشور ظاهر شود، در اصطلاح جمعی - خرجی نامیده می شود.

از سویی دیگر، بند «ج» تبصره «۶» ساماندهی معافیت‌های گمرکی در لایحه بودجه سال ۹۸ تعیین می کند، دستگاه های اجرایی موظفند معافیت ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی - خرجی در حساب های مربوط به خود ثبت کنند. همچنین دستورالعمل اجرایی این بند توسط وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کشور پس از تصویب این قانون تهییه و ابلاغ می شود. افزون بر این، گمرک و سازمان امور مالیاتی نیز هر ۶ ماه یک بار گزارش این معافیت‌ها و تخفیف‌ها را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارایه می‌کند و در عین حال عملکرد معافیت‌ها و تخفیف‌های گمرکی به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک ایران محسوب می‌شود.

میزان رقم مصوب و عملکرد

رقم مصوب معافیت‌ها و تخفیف‌ها مندرج در قانون بودجه سال ۹۷ مبلغ 600 میلیارد تومان است اما در مقطع هشت ماهه بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان معافیت و تخفیف‌های گمرکی اعمال شده (با توجه به مصوبه هیات وزیران) و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم به 4.5 هزار میلیارد تومان برسد که در عمل باعث کاهش پیش بینی شده حدود 4 هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت می‌شود.

جمع‌بندی

بین میزان مصوب و عملکرد بودجه در سال‌های یاد شده در مورد تخفیف‌های گمرکی اختلاف زیادی وجود دارد. برای مثال نسبت عملکرد به مصوب در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۷۰۰ درصد رسیده و پیش بینی می شود در پایان سال ۹۷ رقم تخفیف‌های گمرکی به 4.5 هزار میلیارد تومان برسد، از اینرو اعداد درج شده در ردیف ۱۱۰۴۰۶ در خصوص معافیت‌ها مبتنی بر عملکرد واقعی نیست.

منبع:دنیای بورس

دیدگاه ها
×