چت

گندله‌سازی گهرزمین در آستانه راه‌اندازی

یکی از پروژه‌های شرکت گهرزمین احداث خط گندله‌سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن است که از سال ۹۳ آغاز شده است. در این ارتباط گفت‌وگویی با حسن امین‌زاده، مدیر پروژه گندله‌سازی گهرزمین ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

گندله‌سازی گهرزمین در آستانه راه‌اندازی

امین‌زاده در ارتباط با روند اجرای این پروژه گفت: این پروژه تاکنون بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و انتظار می‌رفت تا در بهار سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا در کشور و قطع همکاری از سوی شرکت خارجی این پروژه به تعویق افتاد و با عادی ‌شدن شرایط و از سرگیری ظرف یک تا دو ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

همکاری در گندله‌سازی با مشارکت شرکت اتوتک آلمان

وی با اشاره به اینکه پیمانکاران این پرو‌ژه در دو بخش داخلی و خارجی اقدام به ساخت این مجموعه می‌کنند گفت: پیمانکاران بخش خارجی ما شرکت اتوتک آلمان( لایسنسسور اصلی این پروژه و صاحب فناوری) است که با روش لورگی آلمانی و با بستر متحرک کارهای مهندسی تامین تجهیزات اصلی را انجام می‌دهد. در بخش داخلی و به صورت EPC نیز پیمانکار آسفالت طوس به اجرای این پروژه می‌پردازد.

مدیر پروژه گندله‌سازی گهرزمین گفت: در اجرای این پروژه ۱۷ هزار تن تجهیز مکانیکی نصب و نزدیک به ۱۲ هزار تن استراکچر فلزی نصب شده است. یکی از افتخارات ما در این پروژه این است که نزدیک به ۷۰ درصد این پروژه را با کمک توانمندی مهندسین داخلی بومی‌سازی کرده‌ایم.

اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم

وی گفت: در اجرای ساخت این پروژه هم‌اکنون ۸۶۰ نفر مشغول به کار هستند و پس از بهره‌برداری از کارخانه نزدیک به نزدیک به ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند. در اجرای این پروژه از ظرفیت افرادی در رشته‌های تحصیلی مهندسی مکانیک برق صنایع و متالورژی و فوق دیپلم برق و مکانیک استفاده خواهیم کرد.

فرآیند گندله‌سازی در گهرزمین

امین‌زاده در ارتباط با انجام فرآیند گندله‌سازی در کارخانه گهرزمین گفت: پس از بهره‌برداری این مجموعه در واحد کنسانتره که در کنار مجموعه است کنسانتره سنگ آهن با عیار ۶۸ درصد به واحد گندله‌سازی تحویل می‌شود. در مرحله بعد وارد ناحیه مکسینگ شده و بنتونیت به ماده اولیه اضافه می‌شود و این مواد وارد دیسک‌ها می‌شود.

مدیر پروژه گندله‌سازی گهرزمین در ارتباط با کار دیسک‌های گندله‌ساز گفت: در این مجموعه ۹ دیسک وجود دارد که مواد ورودی روی هر کدام از آنها با سرعت ۵ تا ۷ متر بر دقیقه حرکت می‌کنند تا گندله‌هایی به قطر ۶ تا ۱۶ میلی‌متر تولید کنند. سپس گندله‌های تشکیل شده به سینگل دک هدایت می‌شود و گندله‌های با قطر مد نظر به دابل دک ریخته و مابقی ضایعات نیز دوباره به چرخه باز گشته و در نهایت به سمت کوره حرکت می‌کند در این مرحله گندله‌ها با حرارت دیدن در ۵ مرحله پخته می‌شوند و این دما در ابتدا از ۲۸۰ درجه سانتی‌گراد شروع شده و به ۱۲۸۰ درجه سانتی‌گراد که دمای نهایی و پخت کامل است می‌رسد سپس با رسیدن به دماهای ۱۰۰۰ و ۱۰۰ و پایین‌تر به مرحله سرند می‌رود و در نهایت محصول نهایی ایجاد شده به واحدهای آهن اسنفجی فرستاده می‌شود.

مدیرپروژه گندله‌سازی گهرزمین قطر هر یک از دیسک‌ها را ۷.۵ متر و سرعت آنها را بین ۵ تا ۷ RPM و میزان خوراک هر یک از دیسک‌ها را ۱۵۰ تن عنوان کرد و گفت در مجموع این دیسک‌ها روزانه می‌بایست ۱۶۱۶۶ تن تولید داشته باشند.

وی سرعت حرکت گندله در کوره پخت را بین ۱.۸ تا ۴.۸ متر بر دقیقه عنوان کرد و گفت: طول کوره‌های این کارخانه ۱۶۴ متر است.

امین‌زاده به مصرف انرژی در پروژه گندله‌سازی اشاره و گفت: در اجرای این پروژه به ۳۸ مگاوات برق و نزدیک به ۱۴.۵ لیتر آب در ثانیه و نزدیک بر ۷۵۰۰ مترمکعب بر ساعت گاز نیاز داریم که تامین شده است.

وی در ادامه به تامین آب مورد نیاز برای این پروژه اشاره کرد و گفت: آب مورد نیاز ما از چاه‌های اطراف تامین می‌شود. و املاح نامحلول در آب مصرفی یا (TDS) باید کمتر از ۳۵۰ باشد.

مدیر پروژه گندله‌سازی گهرزمین در پایان افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید با راه‌اندازی این کارخانه برگ زرین دیگری بر افتخارات جمهوری اسلامی ایران افزوده خواهد شد.

گسترش نیوز

×