چت

گزارش هفتگی بازارهای فولادی ایران

گزارش هفتگی (هفته 18 سال 2019) بازارهای فولادی ایران را در ادامه می خوانیم.

گزارش هفتگی بازارهای فولادی ایران

بیلت در بازار ایران

قیمت شمش روند صعودی داشت و از 42000 ریال به حدود 45000 ریال هر کیلو رسید. قیمت آهن اسفنجی در هفته گذشته تا 16500 ریال هر کیلو پایه و گندله تا 8500 ریال شنیده شد. عرضه گندله محدود است، شنیده شده قرارداد صادراتی یک محموله درشت گندله در قیمت بسیار جذاب بسته شده که در هفته های آینده تاثیر آن در بازار مشخص خواهد شد این در حالی است که عرضه آهن اسفنجی در حد کافی در بازار دیده می شود. با این حال دو عامل باعث افزایش قیمت شمش شد:

اول: استحکام بازار ارز

دوم: تقاضای نوردکاران که از حداقل موجودی انبار پس از عید برخوردار بودند. مساله تعطیلات طولانی عید همراه با مشکلات حمل و نقل ناشی از سیل باعث شد تا نوردکارها به موجودی انبارشان فشار وارد آید عیناً این مطلب در مورد تولیدکنندگان شمش اعم از القائی یا قوسی صادق است بخصوص آنها که از آهن اسفنجی استفاده می کنند به علت باران های فروردین ماه امکان تهیه مواد اولیه را نداشتند. در نتیجه حجم تولید هم پایین آمد. اما فارغ از مساله عرضه مواد اولیه و تولید شمش، افزایش قیمت نهادهای تولید بخصوص برق و گاز در ماه های آینده قیمت تمام شده شمش را بالا خواهد برد. عده ای از دست اندرکاران اعتقاد دارند با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تب و تاب بازار فروکش خواهد کرد و قیمت ها به ثبات خواهد رسید در حالیکه عده ای دیگر نگران افزایش پایه پولی هستند که معمولاً در خرداد ماه سر باز می کند. در مورد صادرات تحریم ها هنوز تاثیر جدی روی صادرات نشان نداده و اگر در ماه های بعد همین روند ادامه داشته باشد انتظار افزایش قیمت شمش منطقی خواهد بود.

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع روند صعودی داشت. میانگین قیمت میلگرد از 48871 ریال تمام شده روز شنبه به 50229 ریال در روز چهارشنبه رسید. متوسط قیمت تیرآهن هم با بهبود اندکی در حد 2300 ریال به 46200 ریال رسید. ذوب آهن اصفهان موفق شد سبدهای میلگرد را در تناژهای محدود در متوسط قیمت حدود 41000 ریال پایه بفروشد. این سیگنالی به بازار بود که قیمت ها بالا میرود. طبعاً در هفته های آینده با عرضه های وسیع تر باید انتظار حداقل همین قیمت را داشت . بازار امروز بسیار آشفته و در هم به نظر می رسد قیمت سبد میلگرد ذوب آهن 41000 ریال پایه است در حالیکه متوسط قیمت شمش فروخته شده در بورس حدود 40000 ریال است .

در هر حال تا پایان هفته قیمت میلگرد محصول ذوب آهن از مرز 51000 ریال هر کیلو تمام شده عبور کرد. یک علت این امر عدم عرضه میلگردهای فروخته شده در بورس در قیمت های پایین اواخر سال قبل است. به نظر می رسد ذوب آهن با محدودیت عرضه سعی در حفظ بازار دارد. امید به افزایش قیمت میلگرد چندان قوی نیست چون زمان کاهش تقاضا و حجم مبادلات در پیش است ضمن آنکه با شروع ماه مبارک رمضان صادرات میلگرد کاهش خواهد یافت و در میانه خرداد می توان چشم انداز بازار مقاطع را روشن تر پیش بینی کرد.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه در اصفهان 62000 ریال بود که تا آخر هفته به 69000 ریال هم رسید. عرضه ها بسیار محدود بود و فروشنده ها محتاط پیشنهاد می دادند. ورق نورد و لوله اهواز روز شنبه 58000 ریال هر کیلو معامله میشد ولی تا آخر هفته از 64000 ریال عبور کرد در حالیکه به نظر می رسد روند قیمت صعودی باشد چون رقابت روی این کالا محدودتر شده است. میانگین ورق های 3 تا 15 میلیمتر رول مبارکه از 63700 ریال تمام شده هر کیلو به 66113 ریال رسید در حالیکه عرضه آنها بسیار محدود بود و فروشنده ها با احتیاط پای معامله می آمدند. علت این امر سرگشتگی ناشی از سیاست های مبارکه و بورس فلزات است. مبارکه کالاهائی را که در سال قبل در قیمت های پائین فروخته است هنوز به طور کامل وارد بازار نکرده از طرف دیگر قیمت پیشنهادی عرضه اولیه با منطق بازار فاصله دارد علت این امر قیمت گذاری برنامه ایست که از طرف وزارت صمت اعمال می شود.

بورس یا وزارت خانه می توانند هر عددی را برای عرضه اولیه تعیین کنند ولی مبارکه تولیدکننده انحصاریست و از طرفی یک بنگاه اقتصادی صرف نیست چرا که مسئولیت هایی در مورد تامین بعضی هزینه ها دارد که الزاماً در ارتباط با فعالیت مبارکه نمی باشند، حال فرض کنید بورس کالا در دو هفته گذشته معاملات مبارکه را باطل نمی کرد چنانچه مبارکه سیاست تامین حداقل عرضه را دنبال کند آنچنان که در طی این سال ها اتفاق افتاده نتیجه اش چه خواهد بود. تفاوت قیمت ورق گرم در بازار با آخرین قیمت فروخته شده در بورس که باطل شده است حداقل 12 درصد است این تفاوت همیشه وجود خواهد داشت، کمتر نخواهد شد که افزایش هم باید داشته باشد، منطق عرضه کننده انحصاری همین است. ابطال معاملات در بورس حمایت از سیاست محدودیت عرضه توسط مبارکه است و به سرگشتگی بازار کمک می کند.

ورق های اکسین با افزایش قیمت روبرو شد میانگین قیمت ضخامت های 10 تا 40 میلیمتر از 60188 ریال به 62463 ریال افزایش یافت. علت این افزایش قیمت کنترل عرضه از طرف این کارخانه است ضمن آنکه در اواسط هفته کارخانه اکسین هزینه تولید را به شدت بالا برد این افزایش قیمت در هفته های آینده در بازار منعکس می گردد. شنیده شده که اکسین سفارشات خوبی روی ورق های غیر ساختمانی دارد که طبعاً تولید محصول ساختمانی را کاهش خواهد داد . کارخانه کاویان از هفته گذشته در بازار ظاهر شد و ضخامت 15 تا 25 میلیمتر را عرضه کرد بعضی از شنیده ها حاکی است که چند نفر اسپانسر کارخانه شده اند و همین امر به افزایش تولید این کارخانه کمک خواهد کرد.

ورق سرد ضخامت 40/0 تا 5/2 میلیمتر روز شنبه 76550 ریال به طور متوسط معامله می شد ولی از همان روز افزایش قیمت شروع شد با اتفاقاتی که در بورس افتاد بازار مطمئن شد که مبارکه قصد عقب نشستن از قیمت را ندارد و به همین دلیل عرضه افزایش نخواهد یافت. به همین دلیل شیب افزایش قیمت تندتر شد تا چهارشنبه که از 80500 ریال عبور کرد بسیاری از ضخامت ها در بازار نایاب است و عرضه آنها هم محدود می باشد. ورق گالوانیزه هم به دنبال ورق گرم و سرد روند صعودی داشت ضمن آنکه هنوز بازار این کالا گرم نشده است.

منبع:فولادایران

×