چت

گرانی شمش فولاد در داخل ادامه دارد

قیمت فولاد عرضه‌شده در بورس‌کالا در روز گذشته همچنان گران‌‌‌‌‌تر از بهای صادراتی آن بود. با اینکه به‌طور سنتی نرخ داخلی شمش فولاد ارزان‌تر از قیمت صادراتی آن بوده است اما به‌نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر این رویه تغییر کرده است.

گرانی شمش فولاد در داخل ادامه دارد

رای منفی نوردکاران به شیوه قیمت‌گذاری بورس‌کالا
  همچنین قیمت غیرواقعی فولاد سبب شد تا نوردکاران نیز برخلاف هفته‌‌‌‌‌های گذشته تقاضای خود را کاهش دهند و کمترین تقاضا در سال‌جاری را به ثبت برسانند. البته سردرگمی از نتیجه توافق بین ایران و غرب نیز می‌تواند از دیگر عوامل کاهش تقاضا باشد، چراکه برخی نوردکاران امیدوارند باوجود کاهش بهای آزاد ارز، قیمت کالا‌‌‌‌‌ها نیز کاهشی شود.
 

تالار اصلی بورس‌کالای ایران، روز گذشته میزبان عرضه 196‌هزار‌تن شمش فولاد بود که با میانگین قیمت پایه 12‌هزار و 600‌تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. با وجود اینکه قیمت پایه نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است اما میزان تقاضا با افت شدیدی مواجه شد. در بازار اولیه میزان تقاضای کل مقداری معادل با 34‌هزار‌تن بوده است که 80‌درصد کمتر از میزان عرضه است. البته مابقی عرضه‌ها وارد بازار مچینگ شدند که نتیجه این معاملات در عصر روز دوشنبه (31 مرداد‌ماه) و پس از تنظیم این گزارش معلوم خواهد شد.

تغییر جهت نوردکاران

باوجود بی‌‌‌‌‌محلی نوردکاران به گران‌بودن فولاد داخلی و رونق معاملات در هفته گذشته اما به‌نظر می‌رسد متقاضیان رویه خود را در هفته جاری تغییر داده‌‌‌‌‌اند. علاوه‌بر کاهش چشمگیر تقاضا در روز گذشته، مقدار معامله‌شده نیز افت قابل‌‌‌‌‌توجهی را تجربه کرد. مقدار معامله‌شده شمش فولاد در روز گذشته برابر با حدود 7هزار‌تن بوده است که تنها 3‌درصد عرضه‌ها را شامل می‌شود. به عقیده برخی فرمول ابداعی بورس‌کالا برای محاسبه قیمت پایه شمش فولاد سبب‌شده است که بهای فولاد گران‌‌‌‌‌تر از ارزش واقعی آن باشد، اما این مساله در هفته‌‌‌‌‌های گذشته موجب عدم‌استقبال نوردکاران برای خرید نشده بود. باوجود رکود سنگین در بخش مقاطع طویل فولادی اما تجار تقاضای خود را حتی با قیمت‌های بالای بورس‌کالا حفظ کرده بودند. تفاوت قیمت داخلی و خارجی و صرفه صادرات میلگرد یکی از عوامل تمایل نوردکاران برای خرید شمش گران بوده است. همچنین برخی فعالان بازار در هفته‌‌‌‌‌های گذشته احتمال می‌‌‌‌‌دانند که قیمت پایه شمش در داخل همچنان در مسیری افزایشی قرار بگیرد، بنابراین ترجیح می‌‌‌‌‌دانند با وجود قیمت نسبی بالای شمش فولاد سطح خرید‌‌‌‌‌های قبلی خود را حفظ کنند.

امید به کاهش قیمت

باوجود عدم‌تغییر قیمت پایه شمش اما سطح تقاضا کاهش چشمگیری داشته است. به‌نظر می‌رسد به‌‌‌‌‌دلیل شکایت بعضی از فعالان بازار فولاد به بورس‌کالا مبنی‌بر شیوه محاسبه قیمت پایه شمش فولاد که منجر به افزایش غیر‌واقعی قیمت شده است؛ این نوردکاران امیدوارند که در هفته‌‌‌‌‌های آتی بورس‌کالا شیوه محاسبه قیمت خود را تغییر دهد، به‌همین‌دلیل از سطح تقاضای خود در هفته جاری به امید افزایش ثبات در قیمت‌های آتی، کاسته‌‌‌‌‌اند. البته افزایش امید به توافق بین ایران و غرب را نیز می‌توان از عوامل دیگر کاهش تقاضا دانست. خبرها حاکی از آن است که مذاکرات برجام بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده است. عاملی که در روزهای گذشته سبب شد تا بهای آزاد ارز از کانال 32‌هزار‌تومانی به کانال 29‌هزار‌تومانی سقوط کند. حتی در یکشنبه گذشته برای ساعاتی نرخ آزاد ارز به محدوده 28‌هزار‌تومانی نیز رسید. حال با وجود کاهش نرخ ارز برخی احتمال می‌دهند که بعضی از تجار امید به کاهش قیمت‌ها در هفته‌‌‌‌‌های آتی داشته باشند، به‌همین‌دلیل نیز خرید‌‌‌‌‌های خود را در این هفته کاهش دادند.

فولاد داخلی همچنان گران‌تر از نرخ صادراتی

بهای شمش فولاد در بورس‌کالا همچنان گران‌‌‌‌‌تر از نرخ صادراتی آن است. میانگین نرخ شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس طبق گزارش متال بولتن با 5 دلار کاهش قیمت نسبت به هفته گذشته به 435 دلار به ازای هر‌تن رسید. درحالی‌که بهای دلاری قیمت پایه شمش فولاد عرضه‌شده در روز دوشنبه در بورس‌کالا 474 دلار به ازای هر‌تن بوده است؛ با این حساب قیمت فولاد داخلی حدود 40‌دلار گران‌تر از بهای صادراتی آن است. این اختلاف قیمت درحالی اتفاق افتاده است که قیمت‌های جهانی به‌‌‌‌‌دلیل تشدید رکود و کمبود تقاضا به‌‌‌‌‌خصوص در شرق آسیا در مسیر کاهشی قرار گرفته‌‌‌‌‌اند.  همچنین طبق مصوبه وزارت صمت بهای فولاد داخلی باید 95‌درصد قیمت صادراتی آن باشد، اما در هفته‌‌‌‌‌های گذشته قیمت داخلی فولاد حدود 10‌درصد گران‌‌‌‌‌تر از بهای صادراتی آن بوده است. توجه به معاملات هفته‌‌‌‌‌های گذشته نشان می‌دهد فعالان بازار مشکلی با قیمت‌های گران‌‌‌‌‌تر از نرخ جهانی نداشته‌اند. البته باوجود ریزش تقاضا در این هفته نیز به‌نظر می‌رسد برای نوردکاران نمی‌‌‌‌‌صرفد که شمش فولاد را از بورس‌کالا با این قیمت بخرند.

میلگرد بورس گران‌‌‌‌‌تر از بازار

شمش فولاد گران بر افزایش قیمت میلگرد نیز تاثیرگذار است. باوجود نرخ بالای فولاد همچون هفته‌‌‌‌‌های گذشته به‌نظر می‌رسد قیمت پایه میلگرد در چهارشنبه آتی همچنان بیشتر از قیمت این مقطع فولادی در بازار آزاد باشد. میانگین قیمت پایه فولاد در روزگذشته 12‌هزار و 600‌تومان بوده است که با محاسبه 9‌درصد ارزش‌افزوده و هزینه حمل‌ونقل، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم از این فلز برای کارخانه‌ها به حدود 14‌هزارتومان می‌رسد. در نهایت با محاسبه هزینه تبدیل شمش به میلگرد بهای این مقطع فولادی به حدود 15‌هزار و 200‌تومان می‌رسد که این قیمت گران‌‌‌‌‌تر از بهای میلگرد در بازار آزاد است. باوجود رکود سنگین در بخش ساختمان‌سازی کشور که منجر به کاهش تقاضای مصرفی و همچنین ابهامات درباره نتیجه مذاکرات برجام که تقاضای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را نیز کاهش داده است؛ به عقیده برخی فعالان بازار میلگرد با این قیمت خریداری نخواهد داشت./دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×