چت

کشورهای واردکننده سازه‌های فولادی

سازه‌های فولادی، بخش بزرگی از دست ساخته‌های بشر را دربرمی‌گیرد. قابلیت اجرای دقیق، رفتار سازه‌ای از پیش محاسبه شده، نسبت مناسب مقاومت به وزن، در کنار امکان اجرای سریع سازه‌ها، فولاد را به‌عنوان ماده‌ای منحصر به‌فرد در پروژه‌های ساختمانی و ساخت‌و‌ساز مطرح کرده است.

کشورهای واردکننده سازه‌های فولادی

سازه‌های فولادی در کشورهای مختلف ساخته شده و مورد تجارت قرار می‌گیرند؛ به‌نحوی که میانگین سالانه تجارت سازه‌های فولادی حدود 18 میلیون تن در سال برآورد شده است.

از سال 2010 تا 2017 روند تجارت این محصولات در دنیا رو به رشد بوده و از حدود 14 میلیون تن به 18 میلیون تن رسیده است. ایالات متحده بزرگ‌ترین واردکننده این محصول در جهان بوده است. فولاد به‌عنوان ماده‌ای با مشخصات خاص و منحصر به‌فرد، مدت‌ها است در ساخت سازه‌های مختلف کاربرد دارد؛ به‌نحوی که اگر ضعف‌های محدود این ماده نظیر مقاومت کم در برابر خوردگی و عدم مقاومت در آتش‌سوزی‌های شدید به درستی کنترل شود، امکانات وسیعی در اختیار طراح قرار می‌دهد که در هیچ ماده دیگر قابل دستیابی نیست.

امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی، نیازها و خواسته‌های جدیدی در زمینه مهندسی سازه فلزی مطرح شده و عامل زمان در ساخت سازه‌های فلزی اهمیت دوچندان یافته است؛ این امر گرایش به سازه‌های فلزی‌ پیش‌ساخته و یا نیمه‌ساخته را افزایش داده است. سازه‌های فولادی در ساخت استادیوم‌های ورزشی، مراکز فرهنگی، سالن‌های اجتماعات، مراکز خرید، ایستگاه‌های قطار، آشیانه‌های هواپیماها، مراکز تفریحی، برجهای رادیویی و حتی انواع سازه‌های فلزی کوچک مثل نرده، پله، درب، پنجره، پل عابر پیاده و پارکینگ و هم‌چنین ساخت برج‌های مسکونی و مخابراتی کاربرد وسیع و بلامنازع دارند.

از سال 2010 تا 2017 روند تجارت این محصولات در دنیا صعودی بوده و از حدود 14 میلیونن تن به 18 میلیون تن رسیده است. صادرات چین، آلمان و کره‌جنوبی در سال 2017 مجموعا بیش از 50 درصد از تجارت دنیا را تشکیل دادند. نمودار شماره 1 کشورهای واردکننده سازه‌های فولادی را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار دیده می‌شود، به‌دلیل تنوع وسیع محصولات تولیدی، کشورهای زیادی انواع مختلف سازه‌ها را وارد کرده‌اند. آمریکا، کره‌جنوبی، آلمان، ژاپن و فرانسه، 5 واردکننده بزرگ سازه‌های فولادی در گذر سال‌های 2010 و 2017 بوده‌اند.

ساخت و ساز ساختمانی عمده‌ترین محرک رشد تجارت سازه‌های فولادی است. سهم واردات آمریکا از تجارت سال 2017 کل جهان، حدود 9 درصد و سهم آلمان، ژاپن و کره جنوبی به ترتیب 8، 5 و 4 درصد بود. عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌دلیل تقاضای بالای ساخت‌و‌ساز در دهه اخیر در این کشورها در بین واردکنندگان بزرگ این محصولات قرار گرفته‌اند. امارات متحده عربی سهم 3 درصدی و عربستان سهم 2 درصدی از تجارت سال 2017 داشتند. شکل‌پذیری مناسب فولاد به همراه مقاومت سازه‌ای مناسب این ماده، تنوع زیادی به محصولات تولیدی از آن بخشیده است.

طراحی سازه‌های مقاوم‌تر، سهولت و سرعت بیشتر در اجرا، مصرف فولاد را در گذر زمان و در رقابت با مواد مهندسی جدیدتر به چالش نکشانده است و محصولات سازه‌ای فولادی همچنان در دنیا پر تقاضا هستند. کشورهای در حال توسعه در آینده به دلیل رشد بخش ساخت‌و‌ساز، بازار بالقوه محصولات سازه‌ای خواهند بود.

منبع:متال نیوز

دیدگاه ها
×