چت

کاهش قیمت سنگ آهن چین

داده های منتشر شده توسط Nasdaq در روز جمعه (۲۶ می) نشان می دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۱۹ تا ۲۶ می ۲۰۲۳ به ۶۶۵.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۹۶.۲۸ دلار در هر تن می باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۲۶ می) نسبت به هفته قبل ۹.۶ درصد کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد که چشم انداز کلی بازار سنگ آهن چین در میان کندی فصلی ساخت و ساز چین در تابستان نا امیدکننده است.

کاهش قیمت سنگ آهن چین

فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن در بورس سنگاپور در روز جمعه (۲۶ می) در محدوده  99.55 دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۱۹ می حدود ۵.۸ درصد کاهش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در هفته ۱۹ تا ۱۶ می ۲۰۲۳ نشان می دهد.


به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن چین پس از بهبود یک هفته ای در دهه دوم ماه می و رسیدن به ۱۰۶ دلار در هر تن، مجددا به روند نزولی بازگشت، زیرا بازار نگران انتظارات برآورده نشده برای مصرف فولاد توسط بخش املاک و مستغلات چین در فصل اوج ساخت و ساز می باشد. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد چشم انداز کوتاه مدت تقاضای فولاد در فصل تابستان در چین نا امیدکننده است.

در این میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۶ می) اعلام کردند با نزدیک شدن به پایان فصل ساخت و ساز و کاهش تقاضای فولاد از میزان پیش بینی شده و همچنین با عملکرد نابرابر اقتصاد داخلی چین، تحلیلگران پیش بینی می کنند که مصرف سنگ آهن چین در هفته های آینده محدود خواهد ماند.

به نقل از برخی تاجران، با توجه به عدم وجود تغییرات قابل توجه در سیاست پولی و مالی چین، انتظار می رود چرخه اقتصادی چین در سه ماهه سوم به پایان برسد. تحلیلگران Mysteel اعلام کردند که انتظارات منفی در مورد بخش املاک و مستغلات چین روحیه فعالان بازار را تضعیف می کند.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۶ می) گزارش دادند کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا در هفته گذشته بر بازار فشار وارد کرد و معاملات آتی میلگرد شانگهای را به پایین‌ ترین حد خود در بیش از شش ماه گذشته رساند. باید توجه داشت که در میان تنش ‌های تازه وارد شده در روابط چین و آمریکا، واحد پول چین به پایین ‌ترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده است.

به نقل از چندین منبع خبری، تضعیف واحد پول چین نگرانی ‌ها در مورد درآمد های فولادسازان چینی در بازار معاملات آتی و بهبود اقتصادی در بزرگترین اقتصاد جهان را افزایش داد.

فعالان بازار در روز جمعه (۲۶ می) اعلام کردند در میان مدت، سیاست کنترل تولید فولاد منجر به کاهش قابل توجه تقاضا برای سنگ آهن در چین خواهد شد. به گفته تحلیل گران Sinosteel، چشم انداز بلند مدت بازار سنگ آهن چین نیز نسبتاً بدبینانه است.

استخراج سنگ آهن در چین در آوریل ۲۰۲۳ به ۷۵.۱ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان استخراج سنگ آهن چین در آوریل ۲۰۲۳ با ۵ درصد کاهش نسبت به آوریل ۲۰۲۲ همراه بوده است. بررسی ها نشان می دهد شاخص تولید سنگ آهن چین برای ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۳۱۴.۳۸ میلیون تن رسید که با کاهش ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ همراه بوده است.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۱۹ می) گزارش دادند میزان واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۳۸۵ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، چین در ماه آوریل ۱۰۰.۲۳ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به مارس ۲۰۲۳ حدود ۹.۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در آوریل ۲۰۲۳ حدود ۵.۱ درصد نسبت به آوریل ۲۰۲۲ افزایش یافته است./ آرتان پرس

×