چت

کارنامه اول سال تجارت

کارنامه ماه اول تجارت ۹۸ منتشر شد. به روایت آمار، معدنی‌ها در فروردین امسال توانسته‌اند بیشترین رشد صادراتی را ثبت کنند.

کارنامه اول سال تجارت

آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت گواهی می‌دهد که در بخش معدن بیشترین رشد صادراتی نسبت به فروردین ۹۷ اتفاق افتاده است. این در حالی است که صنعت در ماه‌های گذشته این جایگاه را در اختیار داشت. از طرف دیگر برای واردات نیز مطابق دوره‌های گذشته، کالاهای واسطه‌ای توانسته‌اند عمده ارزش واردات را به خود اختصاص دهند. بررسی مقاصد عمده صادراتی و وارداتی در این گزارش نیز حکایت از ظهور شرکای جدید تجاری دارد. در صادرات بیشترین رشد ارزشی متعلق به برزیل و غنا است و در واردات نیز بیشترین رشد واردات متعلق به هلند است.

جزئیات صادرات فروردین ۹۸

در نخستین ماه سال جاری صادرات میعانات گازی به لحاظ ارزشی با افت بیش از ۲۲ درصد و به لحاظ وزنی با کاهش نزدیک به ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است. صدور محصولات پتروشیمی بیش از ۱۵ درصد افت ارزشی را در بازه زمانی مورد نظر تجربه کرده اما بیش از ۱۸ درصد رشد وزنی داشته است. در بخش صنعت نیز شاهد کاهش ۲۸ درصدی ارزش صادرات و رشد نزدیک به ۱۰ درصدی وزن صادرات بودیم. فرش و صنایع دستی افت نزدیک به ۶۹ درصدی به لحاظ ارزش صادرات و رشد ۲۹ درصدی از نظر وزنی داشته است. در فروردین امسال در بخش کشاورزی نیز کاهش ارزشی ۲۱ درصدی و کاهش وزنی ۳۱ درصدی در صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه شده است. اما بخش معدن هم به لحاظ ارزشی رشد ۴۳ درصدی داشته و هم به لحاظ وزنی با ۲۱ درصد رشد مواجه شده است.

۱۰ قلم کالای عمده صادراتی نیز شامل میعانات گازی، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین، پروپان مایع شده، متانول، محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیر‌ممزوج، پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص کمتر از ۹۴ درصد، قیر نفت، اوره حتی به‌صورت محلول در آب، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی و بوتان مایع شده است که در مجموع نزدیک به ۴۷ درصد از کل ارزش صادرات را شامل می‌شوند. از میان این ۱۰قلم، بیشترین رشد صادراتی مربوط به محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج است. همچنین بیشترین کاهش ارزشی صادرات نیز متعلق به پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص کمتر از ۹۴ درصد است.

براساس گزارش سازمان توسعه تجارت، ۲۰ مقصد مهم صادراتی در نخستین ماه سال جاری عبارتند از چین با سهم ارزشی نزدیک به ۲۸ درصد، عراق با سهم ارزشی بیش از ۱۵ درصد، کره جنوبی با سهم ارزشی نزدیک به ۱۰ درصد، امارات با سهم ارزشی بیش از ۹ درصد، افغانستان با سهم ارزشی ۵/ ۵ درصد، ترکیه با سهم ارزشی نزدیک به ۵ درصد، هند با سهم ارزشی نزدیک به ۵ درصد، پاکستان با سهم ارزشی ۳ درصد، اندونزی با سهم ارزشی نزدیک به ۳ درصد، تایلند، برزیل و غنا هر یک با سهم ارزشی بیش از یک درصد، روسیه با سهم ارزشی یک درصد و جمهوری آذربایجان، آلمان، سوریه، ازبکستان، ترکمنستان، عمان و کویت با سهم ارزشی کمتر از یک درصد. در مجموع صادرات به این ۲۰ کشور بیش از ۹۱ درصد از سهم ارزشی صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. صادرات به کشورهای نام برده، به لحاظ ارزشی کاهش ۱۸ درصدی و به لحاظ وزنی رشد ۱۰ درصدی را نسبت به فروردین ۹۷ ثبت کرده است.

از میان مهم‌ترین مقاصد صادراتی، بیشترین رشد ارزش صادرات مربوط به کشور برزیل و پس از آن غنا بوده است. همچنین بیشترین کاهش صادرات مربوط به عمان است. صادرات کالا به تفکیک گروه‌های اقتصادی نیز حکایت از آن دارد که صادرات به تمام گروه‌های اقتصادی مورد بررسی، با افت ارزشی روبه‌رو بوده که از میان آنها بیشترین کاهش ارزش صادرات در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته مربوط به صدور کالا به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس PGCC بوده است. در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ارزش صادرات به کشورهای عضو گروه همکاری اسلامی OIC با افت ۳۴ درصدی ارزشی و افت ۲۷ درصدی وزنی روبه‌رو شده است. همچنین صدور کالا به کشورهای عضو همکاری اقتصادی ECO کاهش ۱۱ درصدی ارزش صادرات را تجربه کرده اما ۱۰ درصد رشد وزنی را نسبت به فروردین ۹۷ به ثبت رسانده است.

صادرات به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس PGCC با افت ارزشی ۶۰ درصدی و کاهش وزنی ۴۳ درصدی مواجه شده است. علاوه‌بر این، صادرات به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا ASEAN نیز از نظر ارزشی ۴۷ درصد و از نظر وزنی ۳۴ درصد افت داشته است. صدور کالا به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع CIS نیز از نظر ارزشی ۱۲ درصد افت داشته ولی از نظر وزنی رشد ۴۱ درصدی را به ثبت رسانده است. بیشترین رشد وزنی صادرات مربوط به صدور کالا به اتحادیه اروپاست. صادرات اتحادیه اروپا از نظر ارزشی ۳۱ درصد افت داشته، ولی از نظر وزنی با رشد ۷۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

جزئیات واردات فروردین ۹۸

واردات کالا در فروردین امسال معادل ۲ میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار بوده که از این میزان ارزش کالاهای واسطه‌ای معادل یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، ارزش کالاهای سرمایه‌ای ۳۰۶ میلیون دلار و ارزش کالاهای مصرفی ۵۱۰ میلیون دلار بوده است. سایر کالاها نیز ارزشی معادل ۵۸ میلیون دلار داشته است. بر این اساس سهم ارزشی کالاهای واسطه‌ای نزدیک به ۶۳ درصد، سهم کالاهای سرمایه‌ای بیش از ۱۳ درصد و سهم کالاهای مصرفی نزدیک به ۲۲ درصد از کل واردات فروردین ۹۸ است. سایر کالاها نیز سهمی معادل ۵/ ۲ درصد از کل ارزش واردات را به خود اختصاص داده‌اند. ۱۰ قلم عمده وارداتی در فروردین امسال شامل برنج، ذرت دامی، کنجاله سویا، کره بسته‌بندی شده به‌صورت بسته‌های بیش از ۵۰۰ گرم، لوبیای سویا، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، الکترودهای زغالی برای کوره‌ها، اجزا و قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها، جو به استثنای بذر و سایر قطعات بی‌استخوان منجمد از نوع گاو است که از میان آنها بیشترین رشد ارزشی متعلق به اجزا و قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها بوده و بیشترین افت ارزشی مربوط به لوبیای سویا است.

براساس این گزارش ۲۰ کشور مهم مبدا وارداتی عبارتند از چین با سهم ارزشی نزدیک به ۱۹ درصد، ترکیه با سهم ارزشی نزدیک به ۱۵ درصد، امارات با سهم ارزشی ۵/ ۱۴ درصد، هند با سهم ارزشی نزدیک به ۱۴ درصد، هلند با سهم ارزشی ۵/ ۵ درصد، آلمان با سهم ارزشی بیش از ۵ درصد، ایتالیا با سهم ارزشی بیش از ۳ درصد، بریتانیا با سهم ارزشی ۳ درصد، کره جنوبی و روسیه هر یک با سهم ارزشی نزدیک به ۳ درصد، سنگاپور با سهم ارزشی بیش از ۲ درصد، اتریش، پاکستان و سوئیس هر یک با سهم بیش از یک درصد، تایلند با سهم یک درصد و فرانسه، تایوان، برزیل، هنگ‌کنگ و مالزی با سهم کمتر از یک درصد. این ۲۰ کشور در مجموع بیش از ۹۴ درصد از کل ارزش واردات را به خود اختصاص داده‌اند. واردات از این کشورها از نظر ارزشی نزدیک به ۳ درصد افت داشته اما از نظر وزنی با رشد ۱۶ درصدی مواجه بوده است. بیشترین رشد ارزشی در واردات مربوط به ورود کالا از هلند است و بیشترین افت ارزشی متعلق به برزیل و فرانسه است.

واردات کالا به تفکیک گروه‌های اقتصادی نشان می‌دهد بیشترین افت ارزشی واردات مربوط به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا ASEAN بوده و بیشترین رشد ارزشی واردات متعلق به کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی ECO است. این گزارش نشان می‌دهد واردات از اتحادیه اروپا به لحاظ ارزشی با ۳ درصد کاهش در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده اما از نظر وزنی ۶۲ درصد رشد داشته است. در عین حال ورود کالا از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی ECO رشد ۱۳۴ درصدی از نظر ارزشی و رشد ۱۰۱ درصدی از نظر وزنی را تجربه کرده است. ارزش واردات از کشورهای عضو همکاری اسلامی OIC نسبت به فروردین سال گذشته به لحاظ ارزشی رشد ۷ درصدی داشته ولی به لحاظ وزنی افت ۳ درصدی را به ثبت رسانده است. ورود کالا از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس PGCC نیز از نظر ارزشی ۸ درصد و از نظر وزنی ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است. واردات از کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا ASEAN به لحاظ ارزشی ۶۸ درصد افت داشته ولی از نظر وزنی ۵۹ درصد رشد را ثبت کرده است. ورود کالا از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع CIS نیز با کاهش ۵۵ درصدی ارزش روبه‌رو بوده، اما از نظر وزن ۳۲ درصد رشد داشته است.

منبع:دنیای اقتصاد

×