چت

پایان وضعیت اضطراری صنایع جهان؟

صنایع بعد از فرازوفرودهای ناشی از رخداد غیرمترقبه کرونا، به سمت ثبات در حرکتند. گزارش یونیدو نشان می‌دهد وضعیت تولید در اقتصادهای نوظهور بهتر است ضمن اینکه صنعت خودرو بعد از یک دوره رکود، در فصل دوم۲۰۲۲ سطحی از رشد مثبت را تجربه کرد.

پایان وضعیت اضطراری صنایع جهان؟

تازه‌‌‌ ترین گزارش سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) از تحولات تولید صنعتی جهان گویای ضعیف‌ شدن اثرات بحران کووید-19 در طول سه‌ ماه دوم 2022 است. در عین حال، رشد صنعتی جهان در فصل دوم 2022 به کمترین سطح خود طی شش‌ فصل اخیر رسیده است.

نتایج آخرین برآورد شاخص تولید صنعت جهان از بازگشت چین به رشد تولید در ششمین ماه از سال 2022 خبر می‌دهد. در عین حال، نتایج گزارش «یونیدو» از تولید صنعتی جهان در فصل دوم 2022 از رشد 1/ 3درصدی جهان خبر می‌دهد.

برندگان این جهش ملموس نیز عمدتا در قاره آمریکا بودند؛ جایی که آمریکا و کانادا، کل آمریکای جنوبی و مکزیک توانستند سطح قابل‌توجهی از رشد تولید را تجربه کنند. به‌رغم این نتایج، گزارش نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا همچنان تاثیر قابل‌توجهی بر تولید صنعتی جهان داشته؛ گرچه این اثر در میان مناطق و بخش‌‌‌های صنعتی، متفاوت بوده است. از سوی دیگر، ادامه روند تنش میان روسیه و اوکراین با توجه به اثرات آن بر عرضه موادخام، مواد غذایی و انرژی، همچنان منبعی مهم از نااطمینانی در ماه‌‌‌های آینده تلقی می‌شود.

این امر مشکلات زنجیره تامین جهانی را تشدید کرده و به افزایش قیمت کالاها و تورم عمومی در سراسر جهان منجر شده است. در 16رشته فعالیت صنعتی مورد بررسی در گزارش «یونیدو»، ریتم رشد، نوسانی و متفاوت بوده است. برای مثال بعد از مدت‌‌‌ها بالاخره رشد بخش خودرو مثبت بوده، ضمن اینکه پررشدترین بخش شامل صنایع نساجی، کامپیوتر و قطعات الکترونیکی و های‌تک، بخش نوشیدنی، کک و پتروشیمی و غذاست. براساس این گزارش، پس از کاهش تولید صنعتی در 2020 به دنبال همه‌گیری کرونا در جهان و بهبودی‌ای که پس از آن در 2021 اتفاق افتاد، تولید صنعتی با سرعتی پایدار به رشد خود ادامه داده، به طوری‌‌‌که در سه‌ماه دوم 2022 رشد سالانه 1/ 3درصدی را به ثبت رسانده است.

این درحالی است که رشد سالانه بخش صنعت جهان در سه‌ماه اول 2022 و سه‌ماه چهارم 2021 (دو فصل گذشته) به ترتیب 7/ 3 و 4/ 3‌درصد بوده است که نشان می‌دهد، سرعت رشد تولید صنعتی در سه‌ماه دوم 2022 افت کرده است. روند رشد سالانه تولید صنعتی جهان از سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا نشان‌دهنده بهبود جهانی است. گرچه تولید با سرعتی متعادل درحال رشد است؛  اما نسبت به پیش از همه‌گیری کرونا سطح بالاتری دارد./دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×