چت

پایان بی‌برقی؟/ جزئیات ۱۴۰ اقدام برای عبور بدون خاموشی از تابستان

وزارت نیرو ۱۴۰ اقدام اساسی را برای عبور بدون خاموشی از تابستان گرم ۱۴۰۲ دردستور کار قرار داده؛ این درحالی است که با وجود تحقق تمامی برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید، ناترازی ۱۱ هزار مگاواتی باقی می‌ماند که با مدیریت مصرف، تلاش برای مهار آن آغاز شده است.

پایان بی‌برقی؟/ جزئیات ۱۴۰ اقدام برای عبور بدون خاموشی از تابستان

اقدامات اساسی برای جلوگیری از بروز خاموشی‌ها در تابستان 1402 شامل برنامه‌های تولید و تأمین برق، برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا و برنامه‌های ضروری در رفع محدودیت‌های نقاط مشکل‌ساز در تابستان است که هر‌کدام بخش‌های مختلفی دارد و 140 اقدام اساسی ذیل این بخش‌ها آمده است.

یکی از بخش‌های مهم برنامه‌های تولید و تأمین برق کشور، به‌مدار بهره‌برداری وارد شدن نیروگاه‌های جدید است؛ که در این بخش، برنامه‌ریزی شده 3026 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا پیش از شروع تابستان 1402 وارد مدار بهره‌برداری شود.

علاوه بر افزایش 3026 مگاواتی ظرفیت تولید برق در 18 واحد مذکور، افزایش 1478 مگاواتی ظرفیت تولید برق با به‌مدار آمدن واحدهای جدید در بخش نیروگاه‌های اختصاصی صنایع در برنامه قرار دارد.

به‌مدار آوردن 3 واحد تولید برق که در سنوات اخیر به‌دلایل فنی از مدار خارج شده بودند نیز از برنامه‌های پاسخگویی به نیاز پیک 1402 است؛ قرار است از این محل، 730 مگاوات ظرفیت به‌مدار بهره‌برداری آورده شود.

افزایش 1000 مگاواتی ظرفیت تولید برق با رفع محدودیت‌های تولید واحدهای حرارتی نیز در برنامه وزارت نیرو قرار دارد.

ارتقای ظرفیت عملی تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی دز به میزان 515 مگاوات، به‌مدار آمدن مولدهای مقیاس کوچک به مجموع ظرفیت 188 مگاوات و بهره‌برداری از 850 مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر، دیگر برنامه وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت‌ نیروگاهی کشور به‌منظور پوشش تقاضای برق در پیک تابستان 1402 است. در مجموع، افزایش 7 هزار و 787 مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور از پایان پیک تابستان 1401 تا شروع پیک تابستان 1402 برنامه‌ریزی شده است.

با وجود تمامی برنامه‌ها در بخش افزایش ظرفیت تولید برق کشور، پیش‌بینی می‌شود میزان ظرفیت عملی تولید در پیک تابستان چیزی در حدود 62 هزار مگاوات باشد. از سوی دیگر، میزان تقاضای مصرف برق در پیک تابستان 1402 بالغ بر 73 هزار مگاوات پیش بینی شده، از اینرو ناترازی 11 هزار مگاواتی با وجود تحقق تمامی برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید خواهیم داشت.

به‌منظور پوشش این میزان ناترازی و جلوگیری از بروز خاموشی در بخش خانگی، برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا به میزان 14 هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفته است. این برنامه‌ها شامل موارد ذیل است:

  • کاهش اوج مصرف در بخش خانگی، تجاری و اداری به میزان 3200 مگاوات
  • مشارکت صنایع در مدیریت مصرف به میزان 4700 مگاوات
  • پیاده‌سازی روش‌های نوین مدیریت مصرف به میزان 1750 مگاوات
  • جمع‌آوری مراکز غیرمجاز و کاهش بدمصرفی به میزان 450 مگاوات
  • بکارگیری تولید پراکنده در محل مصرف به میزان 800 مگاوات

مجموع طرح‌های مذکور، مدیریت مصرف و تقاضا را به میزان 14 هزار و 50 مگاوات محقق کرده و در این صورت، میزان پیک بار از سقف عملی تولید برق (62 هزار مگاوات) پایین‌تر خواهد آمد و امکان مدیریت تابستان بدون بروز خاموشی میسر خواهد شد.

47 اقدام از مجموع 140 اقدام اساسی برای گذر بدون خاموشی از تابستان نیز مربوط به برنامه‌های ضروری در رفع محدودیت‌های نقاط مشکل‌ساز در تابستان  است که در بخش های انتقال، فوق توزیع و توزیع برق تعریف شده‌اند./ تسنیم

×