چت

هفته آینده تکلیف تعهدات ارزی واردات مشخص می‌شود

وزیر امور اقتصاد و دارایی از مشخص شدن تکلیف تعهدات ارزی واردات در هفته آینده خبرداد.

هفته آینده تکلیف تعهدات ارزی واردات مشخص می‌شود

به گزارش فولاد24 و به نقل از اقتصاد آنلاین، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی، در حاشیه هشتادمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تعهدات ارزی وارد کنندگانی که در ماه‌های اخیر پارسال واردات انجام داده‌اند، گفت: این بحث در کمیسیون اقتصاد دولت مطرح شده و بواسطه ابهامات و سوالاتی در این خصوص وجود داشت این موضوع به کارگروهی ارجاع شده و قرار است هفته آینده نتایج آن مشخص شود.

وی بیان داشت: این بحث جدید نیست و در 4 دهه اخیر سه بار به دلیل جهش نرخ ارز این بحث را داشته‌ایم بنابراین باید به سمت ساز و کارهایی رفت که فعالان اقتصادی با پیش بینی آینده، طرح هایی برای خود تعریف کنند که در این شرایط قرار نگیرند. دژپسند گفت: قرار است نتایج کارگروه هفته آینده در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شود.

دژپسند در مورد اصلاح نظام بانکی گفت: این موضوع یک بسته کامل است، اما در بعضی‌ زمینه ها ضرورت دارد با فوریت بخشی از این اصلاح را به مراحل تصویب و اجرا ببریم. وی در مورد فروش اموال مازاد بانک‌ها گفت: این کار بسیار منظم در حال انجام است اما به دلیل اینکه برنامه‌هایی که بانک‌ها ارائه کرده بودند، تأمین کننده همه خواسته‌های ما نیست آن را برای تجدید نظر فرستاده‌ایم که تا آخر هفته کامل می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مبلغ فروش اموال مازاد بانک‌ها گفت: مبالغ در 10 بانک متنوع و متفاوت است و اکنون سرجمع آن را نمی‌دانم. شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در فراخوان‌هایی در اقصی نقاط کشور مناقصاتی انجام داده‌اند و با توجه به اعتراضات مخالفین هم ملموس است که این کار در حال انجام است اما تا تحقق هدف نباید کوتاه بیاییم.

وی در مورد رقابت پذیر کردن محصولات پتروشیمی و فولاد بیان داشت: در نشست گذشته شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی کلیات رقابت پذیر کردن زنجیره ارزش این دو صنعت مورد بحث قرار گرفت و نکاتی مطرح شد که نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر بود. وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان داشت: به همین دلیل این مسأله به کارگروهی ارجاع شد و طی دو هفته گذشته متون پیشنهادی کارگروه ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه به دلیل گستردگی در یک جلسه نمی‌توان همه مباحث را جمع کرد گفت: به دلیل مزیت‌های اقتصادی باید به این نوع صنایع توجه بیشتری شود البته این بدان معنا نیست که از دیگر بخش‌ها غفلت شود. دژپسند در مورد رقابت پذیر کردن زنجیره ارزش صنایع بیان داشت: در جلسه آینده شورای گفت‌وگو موارد باقی مانده بررسی خواهد شد. دولت هم مطالعاتی در این زمینه انجام داده و پیشنهاداتی دارد که برای مراحل بعدی ارسال می‌شود.

منبع:اقتصادآنلاین

×