چت

نوسانات کوچک در بازار دلار.

در پنجمین روز هفته، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۴ هزار تومانی برگشت. روز چهارشنبه،‌ دلار ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۲۴ هزار و ۷۰ تومان رسید. افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در شرایطی رخ داد که روز سه‌‌شنبه به محدوده ۲۳هزار و ۹۰۰ تومان عقب‌گرد کرده بود.

نوسانات کوچک در بازار دلار.

به‌رغم جا‌به‌جایی دلار بین دو کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومانی، در روزهای اخیر،‌ نوسانات این ارز محدود باقی مانده و تغییرات قیمتی به بالای ۲۰۰ تومان نرسیده است. اسکناس آمریکایی در روزهای اخیر عموما بین دو محدوده ۲۳ هزار و ۹۰۰ تا ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان حرکت کرده است. به گفته فعالان، محدود بودن نوسانات ناشی از احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش ارز و عرضه بازارساز است.


نوسان خبری در بازار


در شرایطی که سایه احتیاط در بازار وجود دارد، نوسان‌گیران سعی می‌کنند با استفاده از اخبار، تغییرات کوچکی را در روند قیمتی ایجاد کنند. به‌عنوان مثال، روز سه‌‌شنبه نوسان‌گیران اظهارات سخنگوی دولت را برجسته کردند و روز چهارشنبه، به صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا پرداختند. ربیعی دو روز قبل عنوان کرد کارشناسان اعداد مختلفی را برای آینده قیمت دلار مطرح می‌کنند که عموما بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان است. او گفت دلار جایی بین همین قیمت‌ها خواهد ایستاد. جوسازی معامله‌گران پیرامون صحبت‌های او موجب شد قیمت دلار به زیر مرز ۲۴ هزار تومانی برود. دیروز معامله‌گران صحبت‌های بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا را برجسته کردند و با همین اهرم قیمت دلار را افزایش دادند. بلینکن عنوان کرده بود در صورت احیای توافق هسته‌ای ایران «صدها تحریم» علیه ایران همچنان باقی می‌ماند.

در حالی که برخی معامله‌گران، نوسانات محدود دلار در روزهای اخیر را به خبرهای سیاسی نسبت می‌دادند،‌ گروه دیگری باور داشتند بازار گرفتار یک زندان قیمتی شده است و تغییرات طبیعی را در همین زندان تجربه می‌کند. دلار در روزهای اخیر توان شکست محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان را از خود نشان نداده است و در برابر نزول به زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان مقاومت کرده است. در مقیاس قیمت بسته شده نیز دامنه حرکتی عمدتا بین ۲۳ هزار و ۹۰۰ تا ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است. به گفته فعالان، تا دلار در دامنه مشخصی نوسان می‌کند، خریداران و فروشندگان جدیدی به بازار وارد نخواهند شد.

دسته دیگری از معامله‌گران باور دارند تا زمانی که مداخله بازارساز ارزی وجود دارد، تغییر معناداری در روند قیمت‌ها رخ نخواهد داد. بازارساز در روزهای اخیر سعی کرده است با قیمتی نزدیک به نرخ بازار، اقدام به عرضه ارز کند. روز چهارشنبه قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها بانکی ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و به بهای ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. در واقع دیروز افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها متناسب با یکدیگر بود. زمانی که این فاصله متناسب است، تقاضای کاذبی به بازار وارد نخواهد شد که قیمت را دچار تغییرات معنادار کند.

صعود سکه با اهرم دلار


در پنجمین روز هفته، سکه امامی از فاز نزولی خارج شد و در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز چهارشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمت سکه در شرایطی به ثبت رسید که دو روز قبل نزول فلز گرانبهای داخلی به محدوده ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی افت کرده بود.

تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که سکه به بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برود، خریداران به بازار وارد خواهند شد. در صورت ورود خریداران، ‌سقف بعدی سکه محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی خواهد بود.

افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رخ داد که تا ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه، افزایش معناداری در بازار طلای جهانی رخ نداده بود. فعالان باور دارند در صورتی که اونس طلا به بالای مرز هزار و ۹۰۰ دلاری برود، انگیزه سکه‌بازان برای خرید بیشتر خواهد شد./دنیای اقتصاد

×