چت

موج معکوس بورس و دلا‌ر

نخستین ماه سرد سال با دو فاز متفاوت در بازارها به پایان رسید؛ به‌طوری‌که بورس تهران با کسب بازدهی ۱۷ درصدی یک کارنامه درخشان به ثبت رساند و بازارهای ارز و سکه بر خلاف سهام مسیر نزولی را طی کردند.

موج معکوس بورس و دلا‌ر

 

نخستین ماه سرد سال با دو فاز متفاوت در بازارها به پایان رسید؛ به‌طوری‌که بورس تهران با کسب بازدهی ۱۷ درصدی یک کارنامه درخشان به ثبت رساند و بازارهای ارز و سکه بر خلاف سهام مسیر نزولی را طی کردند.

 

به این ترتیب، نرخ دلار پس از ۱۵ ماه کاهشی شد و افت ۴/ ۳ درصدی را تجربه کرد و سکه نیز با نزول ۴/ ۲ درصدی مواجه شد. پیش‌تر تاکید شده بود که نیمه دوم سال می‌تواند مسیر متفاوتی برای بازارها رقم بزند و سهام به گزینه نخست سرمایه‌گذاری تبدیل شود. نزدیک شدن دلار و سکه به اوج‌های تاریخی و عدم‌حمایت عوامل بنیادی از رشد بیشتر قیمت‌ها در این دو بازار باعث عقب‌نشینی معامله‌گران شد.

این در حالی است که بورس تهران همچنان با حمایت عوامل بنیادی برای فعالان اقتصادی جذابیت دارد. هرچند ریسک‌های غیراقتصادی هنوز می‌توانند معادلات فعلی را دچار انحرافاتی کنند، اما در صورت ثبات نسبی شرایط، می‌توان موج کنونی بازارها در مهر را ادامه‌دار دانست.

جایی که سهام از پتانسیل‌هایی برای روند مثبت از منظر بهبود سودآوری ناشی از افزایش نرخ فروش شرکت‌ها برخوردار است. در سوی دیگر، دلار و سکه درصورت اتخاذ تصمیمات صحیح اقتصادی، دست سفته‌بازان را برای ایجاد موج‌های صعودی بسته نگه می‌دارند.

معاملات بورس تهران در ماه گذشته با رشد۱۷ درصدی شاخص کل به پایان رسید تا این بازار در شروع نیمه دوم سال در صدر جدول بازدهی بازارهای موازی در هفتمین ماه سال قرار گیرد. پیشتر پیش‌بینی شده بود که بورس بتواند عملکرد بهتری نسبت به رقبا از خود بر جا بگذارد.

سقف شکنی نرخ دلار وقیمت سکه با افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازارها،نگاه‌ها را به عملکرد بازار سهام در نیمه دوم سال جلب کرد. اتمام معاملات مهرماه با ثبت بازدهی قابل‌توجه ۱۷ درصدی و اختلاف قابل‌توجه نسبت به بازدهی دیگر بازارها استارت عملی شدن این پیش‌بینی‌ها را رقم زده است. بورس در این ماه نوسانات زیادی را شاهد بود.

شاخص سهام در ابتدای مهرماه غالبا تحت‌تاثیر هیجان قله تاریخی ۱۹۵ هزار واحدی را فتح کرد اما کم‌کم از این سطح عقب‌نشینی کرد و در نهایت با رشد ۲۷ هزار واحدی معاملات خود را به پایان برد. این بازار امروز در حالی وارد معاملات دومین ماه از فصل پاییز می‌شود که گزارش‌های ماهانه و شش ماهه شرکت‌ها در مشخص کردن مختصات داد وستد سهام موثر خواهد بود.

محتوای صورت‌های مالی شرکت‌ها پس از تجربه صعود و نزول‌های هیجانی اخیر، می‌تواند تفکیک دقیق‌تری در بین صنایع و شرکت‌ها به‌وجود آورد تا سهامداران در فضای روشن‌تر‌ و منطقی‌تری به داد‌وستد سهام بپردازند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×