چت

صعود بی‏‏‌پشتوانه سنگ‏‏‌آهنی‏‏‌ها

احتمال حمایت بیشتر سیاستگذاران چینی از بازار مسکن این کشور، مجددا زمینه رشد بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد در بازارهای جهانی را فراهم کرد، به‌‌‌نحوی که سنگ‌‌‌آهن از مرز ۱۰۰دلار به‌ازای هر تن به محدوده ۱۱۰دلار به‌ازای هر تن صعود کرد. انتشار اخباری مبنی‌بر اعمال بسته‌‌‌های محرک‌‌‌های جدید از سوی دولت چین در جهت تقویت تقاضا برای مسکن زمینه رشد نرخ در بازار آهن و فولاد را مهیا کرد؛ اما تحلیلگران بر این باورند که اثرگذاری محرک‌‌‌های جدید بر این بازار زمان‌بر است.

صعود بی‏‏‌پشتوانه سنگ‏‏‌آهنی‏‏‌ها

بنابراین حداقل ظرف ماه‌های ژوئن و ژوئیه نمی‌‌‌توان به بهبود تقاضای مصرفی در بازار فولاد امیدوار بود. در عین حال ذکر این نکته ضروری است که تابستان و آغاز باران‌‌‌های موسمی، زمان رکود فصلی در فعالیت ساخت مسکن در چین است. بنابراین رشد نرخ فعلی ایجادشده در بازار آهن و فولاد چین از بخش تقاضای مصرفی حمایت نمی‌شود.
 

 حمایت بازار مسکن چین از سنگ‌‌‌آهنی‌‌‌ها


روند افت نرخ سنگ‌‌‌آهن ظرف روزهای ابتدایی ماه ژوئن به پایان رسید و این محصول در هفته جاری به مسیر رشد نرخ بازگشت؛ به این ترتیب پلتس، بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار 62درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز سه‌‌‌شنبه ششم ژوئن با ثبت رشد روزانه 65/ 4دلاری برابر 109دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. این رشد نرخ شامل حال معاملات سنگ‌‌‌آهن در بورس کالای دالیان و همچنین معاملات این محصول در بورس سنگاپور نیز شد. به این ترتیب سنگ‌‌‌آهن ظرف روز ششم ژوئن به بالاترین نرخ خود در 6هفته اخیر رسید.

معامله‌‌‌گران سنگ‌‌‌‌آهن نسبت به بهبود تقاضا برای این محصول با حمایت دولت چین امیدوار شده‌‌‌اند و همین موضوع زمینه رشد بهای این محصول را فراهم کرده است. در عین حال پلتس، در گزارش روزانه خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد به رشد تقاضا برای سنگ‌‌‌‌‌‌آهن از سوی فولادسازان چینی خبر داد.


بلومبرگ‌نیوز نیز روز جمعه دوم ژوئن به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت چین به دنبال کاهش محدودیت خرید مسکن در این کشور به‌‌‌منظور تحریک این بازار است. دولت چین ظرف ماه‌‌‌های اخیر اقدامات قابل‌ملاحظه‌‌‌ای را برای حمایت از بازار مسکن در این کشور اجرایی کرده است. بازار مسکن چین محرک اصلی تقاضا برای فولاد و همچنین یکی از پایه‌‌‌های اقتصادی این کشور محسوب می‌شود. سیاستگذاران چینی برای تحریک رشد اقتصادی در سال‌جاری میلادی نسبت به تحریک بازار مسکن اقدام کردند. البته حمایت‌‌‌های اجراشده تاکنون ناکافی بوده و همین موضوع باعث شده است تقاضا برای محصولات زنجیره آهن و فولاد در بازار داخلی این کشور رشدی نسبتا محدود داشته باشد.

در این شرایط، شاخص‌‌‌های اقتصادی نسبتا ناامیدکننده چین ظرف پنج‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی، این ذهنیت را ایجاد کرده است که دولت چین برای ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو به سراغ حمایت بیشتر از بازار املاک می‌رود. آتیلا ویدنل، مدیرعامل شرکت Navigate Commodities معتقد است، دودیدگاه متفاوت در خصوص روند معاملات سنگ‌‌‌آهن در بازار به چشم می‌‌‌خورد. برخی فعالان بازار به مداخله فوری دولت در بازار مسکن این کشور و صعود بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد امیدوار شده‌‌‌اند؛ اما برخی دیگر از فعالان بازار بر این باورند که حمایت‌‌‌های دولت چین از بازگشت به مسیر رشد اقتصادی در بازه میان‌مدت اثربخش خواهد بود.  ویدنل ادامه می‌دهد: حتی اگر دولت چین با محرک‌‌‌های مالی یا پولی به شکل مستقیم در بازار مداخله کند، بازگشت تقاضای مصرفی به بازار فولاد با تاخیر زمانی رخ می‌دهد.


در این شرایط، سنگ‌‌‌آهن با امیدواری نسبت به رشد تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان داخلی این کشور، وارد مسیر صعود نرخ شده است؛ اما برخی تحلیلگران با استناد به شروع فصل تابستان که زمان سنتی کاهش تقاضا برای فولاد ساختمانی در چین است، احتمال آغاز مجدد روند افت نرخ در بازار سنگ‌‌‌آهن را مطرح می‌‌‌کنند. به‌طور معمول، چین در فصل تابستان با بارش باران‌‌‌های موسمی سیل‌‌‌آسا مواجه است که این پدیده باعث کاهش فعالیت ساخت‌‌‌وساز در این کشور در این برهه زمانی می‌شود.

 بهبود ‌آرام بازار مسکن

پ
شرکت تحقیقاتی China Beige Book در گزارشی طی ماه مه اعلام کرد که قیمت مسکن در چین رو به افزایش است؛ اما از میزان آمار فروش خانه در این کشور کاسته شده است.

اقتصاددانان سیتی بر این باورند که دولت چین به شکل قریب‌‌‌الوقوعی ظرف هفته‌‌‌های آینده از بسته محرک بازار مسکن در این کشور رونمایی می‌کند. وضعیت بازار مسکن در چین با توجه به محرک‌‌‌های فعلی بهبود قابل‌توجهی نداشته و در این شرایط دولت چین چاره‌‌‌ای جز حمایت بیشتر از این بازار به‌منظور تحریک اقتصاد ندارد.

اقتصاددانان سیتی به رهبری شیانگرونگ‌یو در یادداشتی به تاریخ سه‌‌‌شنبه‌‌‌ ششم ژوئن اعلام کردند که بسته محرک دولت چین می‌‌‌تواند بر بخش دارایی متمرکز شود یا دولت چین با اعمال سیاست‌‌‌های پولی و مالی انبساطی از بهبود رشد اقتصادی چین حمایت کند. اقتصاددان سیتی به اعلام محرک‌‌‌های جدید برای حمایت از بازار مسکن ظرف ماه جاری میلادی (ژوئن 2023) امیدوار بوده و در عین حال این احتمال را نیز می‌‌‌دهند که محرک‌‌‌های بیشتری در ماه ژوئیه و در نشست دفتر سیاسی چین به تصویب برسد.

با این حال فعلا برای دوماه آینده، وضعیت بازار مسکن چین، بحرانی باقی می‌‌‌ماند. اما این دوماه پنجره حیاتی برای احیای این بازار تلقی می‌شود. اقتصاددانان سیتی پیش‌بینی می‌کنند که دولت چین ظرف دوماه پیش‌‌‌رو با کاهش بیشتر نرخ وام مسکن، حمایت مالی برای توسعه‌دهندگان ملک و کاهش نسبت‌‌‌های پیش‌پرداخت برای خرید خانه دوم از رونق مجدد بازار مسکن چین حمایت کند. البته سیاستگذاران چینی باید هر اقدام محرک جدید را با این دستورالعمل فراگیر که «مسکن برای زندگی است، نه برای سفته‌‌‌بازی» تطبیق دهند؛ هرچند احتمال حذف این شعار نیز وجود دارد.

اقتصاددانان Nomura معتقدند، حمایت جدید و گام به گام از بازار مسکن چین به‌زودی آغاز می‌شود. این حمایت‌‌‌ها در وهله ابتدایی در شهرهای سطح2 اجرایی می‌شود.

در شرایطی که وضعیت رشد اقتصادی چین چندان مطلوب نیست، احتمال اعمال محرک‌‌‌های جدید از سوی دولت این کشور به منظور تحریک اقتصاد جدی‌‌‌تر مطرح است. البته احتمالا این اقدامات حمایتی تدریجی خواهند بود. در شرایط کنونی بازار مسکن در چین، اگر اقدامات دولت بتواند مارپیچ نزولی بازار مسکن را متوقف کند و فروش خانه‌‌‌های نوساز را نسبت به میزان فعلی اندکی افزایش دهد، می‌‌‌توان اذعان کرد که نتیجه مدنظر حاصل شده است./ دنیای اقتصاد 

×