چت

صادرات فولاد در آستانه تحریم رکورد زد

فروردین ماه برای صادرات فولادسازان نیز ماه مناسبی بود؛ چرا که بر اساس اعلام ایمیدرو، فولادسازان بزرگ کشور در این ماه مجموعاً 437 هزار تن فولاد صادر کرده‌اند که 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

صادرات فولاد در آستانه تحریم رکورد زد

صنعت فولاد پس از گذشت سال پر فراز و نشیب 97 و تحمل نوسانات شدید ارزی و بخشنامه‌های متعدد و متناقض دولتی، در حالی سال 98 را آغاز کرد که هنوز اثرات این نوسانات در زنجیره تولید فولاد قابل مشاهده بود و از دیگر سو، بسیاری از تناقضات سیاستی دولت در حوزه کنترل بازار داخلی رفع نشده باقی‌مانده بود؛ مضاف بر این، موانع صادراتی، مشکلات تحریم و چالش‌های مبادله بانکی از دیگر معضلاتی بود که گریبانگیر این صنعت بزرگ شده بود و همین امر، کار را برای بهبود عملکرد فولادسازان بسیار سخت می‌کرد.

تحریم سه باره برای پوشش ناکامی‌ها

ایالات متحده آمریکا در روز 18 اردیبهشت ماه امسال، با انتشار بیانیه‌ای، صنعت فلزات ایران را تحت تحریم قرار دارد. در این بیانیه آمده است: «در راستای کاهش درآمدهای ایران از جمله درآمدهای ناشی از صادرات محصولاتی نظیر آهن، فولاد، آلومینیوم و مس که ممکن است برای تأمین مالی و حمایت از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی و توسعه نظامی استفاده شود، گام‌هایی اتخاذ شده است.»

این تلاش آمریکایی‌ها در حالی رخ داده که 2 بار پیش از این نیز، بنگاه‌های بزرگ فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه در فهرست تحریمی این کشور قرار گرفته بودند. بر اساس آمارهای اعلامی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، میزان صادرات زنجیره معدن و صنایع معدنی کشور در سال 97 برابر با 6.2 میلیارد دلار بوده است. بر اساس این آمارها، 67 درصد از کل صادرات زنجیره معدن کشور به محصولات فولادی و زنجیره فولادی اختصاص داشته و پس از آن، مس با 15 و سنگ‌آهن با 13 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نکته مهم در روند ماهانه صادراتی معدن و صنایع معدنی کشور، صعودی شدن این اعداد در ماه‌های بهمن و اسفند و پرش عدد صادراتی دی ماه از 384 میلیون دلار به 617 میلیون دلار در بهمن ماه و پس از آن 684 دلار در اسفند ماه است. عددی که در مرداد ماه در پایین‌ترین حد خود 343 میلیون دلار و اردیبهشت‌ماه در بالاترین حد خود 720 میلیون دلار بوده است و این یعنی، صادرات دلاری محصولات معدنی و صنایع معدنی کشور که در تمام سال 97 تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا بوده و سه بار نیز مورد تأکید مقامات آمریکایی قرار گرفته، در محدوده ماکسیمم سالانه خود قرار دارد.

رشد تولید فولاد در فروردین

آمارهای منتشره از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد که در فروردین سال جاری، میزان تولید محصولات فولادی به یک میلیون و 668 هزار تن رسیده که 16 درصد بالاتر از فروردین سال 97 است. بر اساس همین آمار، میزان تولید فولاد میانی (شمش، بیلت، بلوم و اسلب) با 3 درصد رشد به 2 میلیون و 177 هزار تن رسیده که در این میان، روند تولید بیلت و بلوم، 16 درصد رشد و تولید اسلب 10 درصد افت داشته است.

در بخش فولاد میانی، بیشترین رشد تولید به ورق پوشش‌دار با 49 درصد افزایش تولید اختصاص داشته است. ورق سرد و گرم که از جمله محصولات مهم تولیدی فولاد مبارکه هستند، به ترتیب 20 و 14 درصد افزایش تولید را تجربه کرده‌اند. در بخش محصولات میانی، تنها نبشی و ناودانی کاهش تولید پیدا کرده‌اند که همین امر موجب کمتر شدن رشد تولید مقاطع طویل نسبت به مقاطع تخت فولادی در فروردین ماه سال جاری است.

بهبود صادراتی در اولین ماه بهار

در کنار رشد مناسب تولید، فروردین ماه برای صادرات فولادسازان نیز ماه مناسبی بود؛ چرا که بر اساس اعلام ایمیدرو، فولادسازان بزرگ کشور در این ماه مجموعاً 437 هزار تن فولاد صادر کرده‌اند که 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است و این در حالی است که صنعت فولاد کشور در همین مدت، تحت سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا قرار داشته است.

بر این اساس، بیشترین میزان صادرات فولاد کشور در فولاد خوزستان 258 هزار تن ثبت شده که 95 درصد نسبت به فروردین سال گذشته افزایش داشته است. فولاد مبارکه در همین مدت 56 هزار تن محصول صادر کرده است که 45 درصد افزایش یافته است و این در حالی است که این شرکت در همین مدت، عرضه‌های داخلی خود را نیاز افزایش داده و توانسته نیاز داخلی را نیز به خوبی تأمین کند.

عملکرد خیره‌کننده فولاد مبارکه در اردیبهشت ماه

فولاد مبارکه همچنین طی روزهای اخیر با رونمایی از گزارش عملکرد فروش اردیبهشت ماه خود از خلق رکورد جدید فروش خود خبر داد. این شرکت در اردیبهشت با بیش از 3 هزار و 500 میلیارد تومان محصول به فروش برساند که این عدد برای ماه قبل در حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان بود؛ نرخ فروش ورق گرم شرکت در اردیبهشت ماه برابر با 4 هزار و 683 تومان و برای ورق سرد 5 هزار و 162 تومان بوده و این در حالی است که هم اکنون نرخ ورق سرد به بالای 6 هزار تومان در بورس کالا رسیده است و از این رو، فروش فولاد مبارکه در ماه خرداد نیز صعودی ارزیابی می‌شود.

منبع:فارس

×