چت

سیگنال کاهشی از بازار شمش فولاد

کاهش تولید شمش فولاد متاثر از سیگنال بی‌‌‌برقی به افت عرضه این محصول در رینگ صنعتی بورس‌کالا منجر شد. افت قیمت پایه و احتمال استمرار روند کاهش عرضه در هفته‌‌‌های بعد باعث شد تا برخلاف جریان کاهشی عرضه، تقاضا افزایشی باشد و به این ترتیب نوردکاران برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های شمش فولاد حاضر به رقابت قیمتی شوند.

سیگنال کاهشی از بازار شمش فولاد

اگرچه رینگ شمش فولاد در روز گذشته پررونق بود؛ اما میانگین نرخ فروش شمش، سیگنال کاهش قیمت را برای بازار آزاد مقاطع طویل فولادی به ارمغان آورد. افزایش فاصله میان نرخ میلگرد و شمش فولاد در شرایطی که خبری از تقاضای مصرفی وجود ندارد، احتمال عقبگرد قیمتی در بازار را رقم خواهد زد.

کف‌‌‌نشینی ۲۰هفته‌‌‌ای قیمت پایه

قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران برابر ۱۲‌هزار و ۸۰۰تومان تعیین شد که این رقم، کمترین بهای پایه تعیین‌شده برای این محصول پس از هفته پایانی بهمن‌ماه سال گذشته بود. استمرار روند کاهش قیمت پایه، آن هم در شرایطی که زمزمه‌‌‌هایی از احتمال رشد بهای فولاد صادراتی ایران با بهبود بازار شمش و محصولات فولادی روسیه و ترکیه به گوش می‌رسد و در عین حال از میزان تولید شمش فولاد در کشور متاثر از قطعی برق فولادسازان و هک‌شدن شرکت‌های بزرگ فولادی کاسته شده است، باعث شد تا تعادل عرضه و تقاضا در این بازار بر هم بخورد و رینگ روز گذشته شمش فولاد با برتری محسوس تقاضا نسبت به حجم عرضه روبه‌رو باشد.

فولادسازان ظرف روز گذشته حدود ۷۶‌هزار تن شمش فولاد را در بازار فیزیکی عرضه کردند که این رقم نسبت به حجم عرضه‌‌‌های هفته‌‌‌های گذشته به‌مراتب کمتر بود. میزان تقاضای به ثبت رسیده در این بازار نیز برابر ۲۵۰‌هزار تن بود. برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه باعث شد تا متقاضیان شمش فولاد برای کسب سهم از این بازار دست به رقابت قیمتی بزنند. حداکثر میزان رقابت قیمتی در این بازار حدود ۱۴‌درصد نسبت به نرخ پایه افزایشی بود و میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ روز گذشته به ۱۳‌هزار و ۹۵۰تومان رسید. برخلاف روند کاهشی ایجادشده در بازار شمش، بازار مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد ظرف یک‌هفته اخیر در مسیر رشد نرخ قدم برداشت.

سیگنال‌‌‌های مثبت ارزی که در روزهای ابتدایی هفته شدت بیشتری داشت، به رفتار متقاضیان مصرفی و سرمایه‌‌‌ای میلگرد در بازار آزاد جهت داد و باعث شد تا ظرف یک‌هفته اخیر، بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران رشد ۵۰۰تومانی به‌ازای هر کیلوگرم داشته باشد. با وجود این، تعدیل نرخ ارز از اواسط هفته جریان رو به رشد قیمتی را در بازار آزاد متوقف کرد. با توجه به فروش شمش فولاد با قیمت تمام‌شده ۱۵‌هزار و ۲۰۰تومان از رینگ روز گذشته و نبود تقاضای مصرفی در بازار فولادهای ساختمانی کشور، می‌‌‌توان انتظار داشت که بهای میلگرد در بازار داخل ظرف روزهای آینده تعدیل شود. البته بروز جهشی دیگر در نرخ ارز آزاد، این برآورد را نادرست خواهد کرد.

دیدگاه ها
×