چت

زنگ‌‌‌خطر رکود با کاهش PMI تولیدی در چین

 اداره ملی آمار چین شاخص مدیران خرید تولیدی این مرکز برای ماه ژوئیه را برابر ۴۹واحد اعلام کرد. به این ترتیب مجددا این شاخص به کمتر از ۵۰واحد سقوط کرد. این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز ۴/ ۵۰واحد را برای این شاخص پیش‌بینی کرده بودند.

زنگ‌‌‌خطر رکود با کاهش PMI تولیدی در چین

به این ترتیب می‌‌‌توان گفت، بخش تولید در این کشور با وجود کاهش قرنطینه کرونایی مجددا به فاز رکودی فرورفته است.
عدم‌بازگشت تقاضا، افت تولید در بخش صنعت به‌‌‌منظور کاهش مصرف انرژی در روزهای گرم سال و بدبینی نسبت به رشد اقتصاد جهانی، مهم‌ترین دلایل فرورفتن بخش تولید در چین در فاز کاهشی هستند. شاخص مدیران خرید صنعت فولاد چین برای ماه ژوئیه نیز برابر ۳۳واحد اعلام شد که این رقم نسبت به میزان این شاخص در ماه قبل کاهش ۲/ ۳واحدی داشت. قرار گرفتن شاخص مدیران خرید در رقمی کمتر از ۵۰واحد بیانگر بروز رکود است؛ فاصله قابل ملاحظه شاخص مدیران خرید بخش فولاد با حد معیار ۵۰واحد از وضعیت بغرنج صنعت فولاد این کشور حکایت دارد. درحالی شاخص مدیران خرید بخش فولاد چین در ماه ژوئیه کاهش یافت که از میزان قرنطینه‌‌‌های کرونایی در این کشور ظرف دوماه اخیر کاسته شده است.

بنابراین از این منظر امکان رشد تولید وجود داشت. اما ژوئیه زمان سنتی کاهش فعالیت صنعتی در چین تلقی شده و همین موضوع مانع بازگشت بخش فولاد به مسیر رشد شد. معمولا نیمکره‌شمالی در ماه ژوئیه با افزایش قابل ملاحظه گرما روبه‌رو می‌شود و این موضوع بر میزان مصرف انرژی می‌‌‌افزاید؛ در چنین شرایطی صنایع متحمل کاهش یا توقف تولید به‌منظور جبران افزایش مصرف انرژی می‌شوند و این موضوع از میزان تولید آنها می‌‌‌کاهد. در عین حال با توجه به وقوع باران‌‌‌های موسمی در این فصل از سال در آسیای‌شرقی، معمولا از تقاضا برای محصولات فولادی ساختمانی کاسته می‌شود و این موضوع نیز امکان کاهش تولید فولاد را مهیا می‌کند؛ این امر نیز حامی عقبگرد شاخص مدیران خرید فولادسازی در چین طی ماه‌‌‌ ژوئیه است.

اگرچه بخش فولادسازی در چین در ماه ژوئیه تحت فشار کاهش تولید بود؛ اما انتظار بهبود تقاضا برای فولاد در ماه اوت و کاهش بهای مواد اولیه در سال‌جاری میلادی باعث می‌شود تا تولید فولاد در روزهای پیش‌‌‌رو  جذاب شود و بالاخره شاخص مدیران خرید فولادسازی در چین نیز افزایشی باشد.

شاخص مدیران خرید صنعتی چین از بررسی ۲۱ صنعت استخراج می‌شود. داده‌‌‌های منتشرشده حاکی از آن است که صنایع انرژی‌‌‌بر از جمله بخش نساجی، نفت، زغال‌‌‌سنگ و سایر فرآوری سوختی، ذوب و فرآوری فلزات و نورد در ماه ژوئیه در منطقه انقباض قرار داشتند؛ اما صنایعی مانند بخش کشاورزی و فرآوری موادغذایی، غذا و نوشیدنی، تصفیه چای، تجهیزات ویژه، خودروسازی، صنعت ریلی، کشتی‌‌‌سازی و تجهیزات هوافضا برای دومین ماه متوالی از فاز رکودی خارج شدند و با حمایت تقاضا در رقمی بالاتر از ۵۰ واحد قرار گرفتند. کاهش بهای مواد اولیه در بازارهای جهانی می‌‌‌تواند زمینه بهبود شاخص مدیران خرید تولیدی در چین برای ماه اوت را فراهم کند. این در حالی است که استمرار روند رو به رشد بهای انرژی مانعی جدی در مقابل این رشد تولید خواهد بود.

دیدگاه ها
×