چت

رکود داخلی بازار فولاد به رغم تکانه‌های نرخ جهانی

بازار محصولات فولادی کشور برخلاف روند جهانی بازارها ظرف هفته‌های اخیر در رکودی سنگین به سر می‌‌برد. افزایشی شدن بهای شمش و محصولات فولادی در دنیا عامل رشد قیمت پایه این محصولات در بازار داخل است، در عین حال قرارگیری در فصل سرد سال که زمان سنتی رکود بازار فولاد به‌شمار می‌رود باعث شده خریداری در بازار نباشد.

رکود داخلی بازار فولاد به رغم تکانه‌های نرخ جهانی

همزمانی کاهش تقاضای مصرفی با رشد بهای پایه این محصولات باعث شده این بازار در رکود سنگینی فرو رود، این موضوع می‌تواند سیگنالی منفی برای بازار و در ادامه بخش تولید باشد، هر چند افزایش صادرات با بهره‌گیری از رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند سیگنالی حمایت‌کننده از بخش تولید که امکان صادرات را دارد تلقی شود.


  قیمت شمش از محصولات فولادی بیشتر شد


رینگ معاملاتی شمش فولاد بورس کالا در هفته گذشته میزبان عرضه ۱۸۰ هزار تن شمش فولادی با قیمت پایه ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد قیمت پایه این محصول برای خریداران از این بازار به ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسید. این در حالی است که در همین روز بهای هر کیلوگرم میلگرد فولادی در بازار آزاد برابر ۱۳هزار تومان بود و همین موضوع خرید ماده اولیه این محصول را فاقد توجیه می‌کرد.

در حالی قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده که نرخ این محصول در روزهای ابتدایی سال برابر ۳ هزار و ۶۰۰ تومان بود و به این ترتیب ظرف کمتر از ۱۰ ماه بهای پایه شمش فولادی در بازار داخل رشد ۲۴۰درصدی داشته است. البته انگشت اتهام این افزایش قیمت به سمت صنایع مادر و عرضه‌کنندگان این محصول نیست. رشد قابل توجه نرخ ارز نیمایی و افزایش بهای جهانی فولاد دو پارامتری هستند که به این رشد ۲۴۰ درصدی منجر شده‌اند.

روند افزایش نرخ ارز نیمایی ظرف ماه‌های اخیر متوقف شده و حتی پس از نیمه آبان وارد مسیر کاهشی هرچند با شتابی اندک شده است، از ابتدای امسال تا به امروز ارز نیمایی رشدی ۸۵ درصدی داشته و بنابراین بخش قابل توجهی از افزایش بهای شمش فولاد به خصوص در ماه‌های گذشته مربوط به این پارامتر بوده است.

اما رشد بهای جهانی شمش فولاد که تقریبا از روزهای ابتدایی ماه نوامبر آغاز شده و تا اواسط هفته گذشته ادامه داشته است؛ فاکتور اصلی افزایش رشد بهای پایه فولاد در هفته‌های اخیر به شمار می‌رود. درحالی که در نیمه فروردین امسال (آوریل) قیمت شمش فولاد CIS نرخی برابر ۳۳۰ دلار به ازای هر تن داشت، با افزایشی ۸۵ درصدی به ۶۰۵ دلار در روز ۱۱ ژانویه (۲۳ دی) رسیده و این موضوع پارامتر اصلی رشد قیمت عرضه پایه فولاد ظرف هفته‌های اخیر در رینگ معاملاتی بورس کالا بوده است. اگرچه بهای جهانی شمش فولاد بی‌میل به افت نرخ نیست.

اما رکود سنگین حاکم بر بازار محصولات طویل فولادی کشور باعث شد دیگر خریداران از شمش ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی استقبال نکنند. البته قیمت پایه عرضه هفته قبل شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا نیز برای عرضه محصول به بازار داخل توجیه نداشت. با این وجود تولیدکنندگان صنایع تکمیلی عمدتا با هدف تولید و صادرات محصول اقدام به خرید از بازار کردند به گونه‌ای که برای ۱۳۴ هزار تن شمش فولاد عرضه شده در این بازار تقاضایی برابر ۱۰۴ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به معامله ۶۰ هزار تن شمش فولادی از این بازار انجامید.

  تعویق خرید و انتظار تعدیل قیمت پایه


قیمت تمام شده تولید میلگرد با قیمت تمام شده شمش ۱۳ هزار و ۴۴۰ تومانی با احتساب مالیات ارزش افزوده،‌ به همراه هزینه حمل و هزینه‌های تولید و سود نوردکار، در حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود و انتظار می‌رود که این میلگرد با قیمت در حدود ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار خرده‌فروشی به دست خریدار برسد. این در حالی است که به گفته فعالان این بازار، در حال حاضر هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با قیمت ۱۳ هزار تومان معامله می‌شود و تقاضای مصرفی برای میلگرد با این قیمت‌ها بسیار پایین بوده و شاهد زیرفروشی در بازار نیز هستیم.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود بورس کالای کشور به سرعت خود را با شرایط بازار داخل تطبیق دهد و با توجه به معامله تنها ۱۶ هزار تن شمش فولادی در روز ۲۳ دی‌ماه بازار فیزیکی بورس کالا، کاهش بهای پایه این محصول برای عرضه‌های بعد در نظر گرفته شود تا از فرورفتن مجدد بخش انتهایی زنجیره در رکود جلوگیری شود.

  خوف بازار از میلگرد ۱۵ هزار تومانی


رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی در بورس کالا در روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه میزبان عرضه قطعی ۹۷ هزار تن میلگرد با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. با احتساب مالیات و کارمزد و هزینه حمل و سود معقول تاجر بهای هر کیلوگرم از این میلگرد در بازار آزاد به بیش از ۱۵ هزار تومان خواهد رسید. خرید میلگرد با این قیمت در حالی که همین محصول در بازار آزاد با بهای ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد فاقد هر گونه توجیه عقلی و اقتصادی است.

با این وجود هزار تن از این محصول در این بازار با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت. از آنجا که خریداران مقاطع طویل فولادی از رینگ معاملاتی بورس کالا مجوز صادراتی ندارند، خرید این حجم محصول از این بازار فاقد توجیه است و باید دید این متقاضیان با چه هدفی اقدام به خرید کالایی کرده‌اند که در بازار آزاد با نرخی به مراتب کمتر به فروش می‌رسد.

البته یکی از فعالان بازار معتقد بود این خریداران به نوعی به شرکت‌های عرضه‌کننده متصل بوده و خرید این شرکت‌ها باعث می‌شود عرضه‌کنندگان بر مبنای تحقق معامله در رینگ بورس کالا، مجوز صادراتی دریافت کنند.

بررسی‌ها از بازار آزاد مقاطع از استمرار رکود سنگین در این بازار حکایت دارد. وجود محصول با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از نرخ‌های فعلی در انبار تجار در حالی که بازار مصرف نیز با توجه به فصل سرد سال با رکودی سنگین مواجه است، باعث می‌شود این بازار متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی رشد پیدا نکند. برآوردها از این حکایت دارد که حداقل تا اواخر بهمن ماه مشتری برای میلگرد ۱۴ هزار تومانی در بازار وجود ندارد./دنیای اقتصاد

×