چت

رانت واردات، تولید ماشین آلات را تعطیل کرد/ زیان معدنداران نتیجه اقدام وارداتچی‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجوز واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات معدن فشار ارزی زیادی به کشور وارد می‌کند در حالی که تولید این ماشین آلات، بخش زیادی از نیاز ارزی را کاهش خواهد داد.

رانت واردات، تولید ماشین آلات را تعطیل کرد/ زیان معدنداران نتیجه اقدام وارداتچی‌ها

علی اکبر کریمی افزود: شرکت هپکو در گذشته بیش از ۳۰ محصول تولید می‌شد، اما شرکت‌های وارد کننده‌ای که با افراد خاصی در شرکت‌های بزرگ معدنی ارتباط دارند اجازه نمی‌دهد هپکو وارد این عرصه شود.

کریمی گفت: معدندار علاقه دارد ماشین آلات با کیفیت و قیمت پایین تهیه کند، اما واردات در پشت پرده اتفاق می‌افتد و توجه کافی به نیاز واقعی معادن نمی‌شود.

وی افزود: وارد کنندگان غیر حرفه‌ای با انتخاب نادرست، ماشین آلات نامتناسب با معادن وارد می‌کنند که موجب ضرر معدندار‌ها می‌شود. به عنوان نمونه ماشینی به قیمت ۲ میلیون دلار وارد شده است، اما پس از ۳ ماه به دلیل تناسب نداشتن با معدن کنار گذاشته شده است.

وی افزود: برند‌های متنوعی از ماشین آلات وارد می‌شود که هیچ کدام نمایندگی برای تأمین قطعات ندارند و اکنون در کرمان و سیرجان گورستان بزرگی از این ماشین آلات ایجاد شده است. از ۳۵ تا ۱۰۰ درصد محصولات هپکو تولید داخل است و این شرکت خدمات پس از فروش را در معدن به معدنکار ارائه می‌دهد و نباید از بحث خدمات پس از فروش غفلت کنیم./فولادبان
 

دیدگاه ها
×