چت

دلایل رشد صنعت فولاد در شرایط تحریم

رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی استان اصفهان گفت: عمده نیازهای صنایع فولادی مانند انرژی، مواد اولیه و نیروی انسانی در داخل تأمین می‌شود و وابسته به خارج نیست.

دلایل رشد صنعت فولاد در شرایط تحریم

محمد آبکا، رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی استان اصفهان اظهار کرد: وضعیت پیمانکاران صنعتی نسبت به سال گذشته بدتر شده است چراکه پروژه‌های بزرگ جدیدی تعریف نشده و پروژه‌های موجود نیز به دلیل توقف ارتباطات ایران و چین به کندی پیش می‌رود.

رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی استان اصفهان ادامه داد: واحدهای تولیدی علی‌رغم وعده‌های دولت برای حل مشکل تولید کنندگان در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و هزینه‌ی بالای تولید، قیمت تمام شده را بالا برده و این درحالی است که تاکنون اثر افزایش دست‌مزدها در قیمت کالاها لحاظ نشده است.

مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک تصریح کرد: به دلیل تحریم‌ها و قطع ارتباطات خارجی شرایط برای رونق تولید داخل فراهم شده و شرکت‌ها مجبور به رفع نیاز از طریق شرکت‌های داخلی هستند و تولیدکنندگان داخلی فرصت بسیار خوبی پیدا کرده‌اند اما این فرصت هنوز عملیاتی نشده است، شرکت‌ها برای پاسخ به درخواست واحدهای تولیدی نیاز به زیرساخت‌هایی دارند که بدون منابع مالی قابل دستیابی نیست اما درصورت حمایت از شرکت‌های داخلی سال جدید برای تولیدکنندگان سال بسیار خوبی خواهد بود.

وی افزود: سازمان ایمیدرو تصمیم گرفت تا در راستای اجرای سند چشم‌انداز مطالعات جامع فولاد را در کشور دهد و تنها سازمانی است که مطابق سند چشم‌انداز حرکت می‌کند به همین دلیل افزایش ظرفیت در فولاد زودتر از سال 1404 عملیاتی خواهد شد، از سوی دیگر عمده نیازهای صنایع فولادی مانند انرژی، مواد اولیه و نیروی انسانی در داخل تأمین می‌شود و وابسته به خارج نیست. آبکا ادامه داد: فولادگران روی صادرات حساب ویژه‌ای باز کرده بودند و بازار رقابتی خوبی داشتند اما تغییر چندمرتبه‌ای سیاست‌های صادراتی به آنان ضربه زد و باعث شد کاهش صادرات و در نتیجه آن کاهش تولید شد به نحوی که با وجود ظرفیت 30 میلیون تنی تنها 15 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود.

رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی استان اصفهان تصریح کرد: مدتی شاهد بخش‌نامه‌های ضد و نقیضی بودیم که به تولید ضربه زد، از سوی دیگر اختلافی بین صادرکنندگان و بانک مرکزی وجود داشت، بانک مرکزی تولید کنندگان را مجبور به ارائه ارز صادراتی به سامانه نیما می‌کرد و تولیدکنندگان مدعی بودند که نیاز وارداتی دارند و صادرات را انجام می‌دهند تا به ارزش افزوده بیشتری دست یابند. مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک با بیان این که هنوز هم اختلافات وجود دارد، افزود: زمانی به صادرکنندگان اجازه دادند که 10 درصد ارز را وارد سامانه نیما نکنند، این رقم در دورانی به 20 درصد رسید و زمانی صادرات برخی کالاها ممنوع شد که این فشار زیادی را به تولیدکنندگان کالاهای صادراتی وارد کرد.

وی یادآور شد: به دلیل رکود صنعت ساختمان، مصرف داخلی فولاد کم و بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی سند چشم‌انداز 1404 است، به همین دلیل نگاه تولیدکنندگان فولاد به صادرات است اما با تحریم‌ها و سیاست‌های ارزی صنعت فولاد ضربه خورد، این صنعت فرصت صادراتی خوبی دارد و محصولات خود را به بسیاری از کشورها، حتی اروپا و برزیل صادر می‌کند، اگر توافقاتی میان دولت و صادرکنندگان حاصل شود امکان استفاده از ظرفیت‌های این صنعت بسیار زیاد است.

آبکا در پایان بیان کرد: زنجیره صنعت فولاد از معدن تا محصول در ایران کامل می‌شود، در تأمین مواد اولیه، سنگ، در حال مواجه شدن با مشکل هستیم که برای حل آن برنامه اکتشافی در سطح 250 هزار کیلومتر مربع تعیین شده بود که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، دولت دو منطقه فولادی 10 میلیون تنی در هرمزگان با ظرفیت فعلی 4 میلیون تن و چابهار تعریف کرده تا به آب و راه‌های بین‌المللی دسترسی داشته باشند و مواد اولیه‌ای را که احتمالاً در آینده با کمبود روبرو می‌شود را تأمین کنند.

×