چت

دست پنهان در بازار ارز

در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی و دلار نوسان چندانی را تجربه نکردند و هر دو در سطوح روزهای قبل تغییرات خود را به ثبت رساندند.

دست پنهان در بازار ارز

روز سه‌شنبه، دلار با افت جزئی ۲۰ تومانی به زیر محدوده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی رفت و روی عدد ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان ایستاد. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی بازار این ارز تمایل کم رمقی برای عبور از سطح ۱۳ هزار تومانی از خود نشان داده بود و حتی تا قیمت ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومانی رشد کرده بود. با این حال، هر چقدر از ابتدای روز فاصله گرفتیم، سمت عرضه در بازار قدرت بیشتری را از خود نشان داد و موجب ثبت یک روز نزولی دیگر در بازار شد.

در روزی که قیمت دلار کاهش بود، سکه تمام بهار آزادی نیز از روند کاهشی در امان نماند و با ۲۰ هزار تومان افت به بهای ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید. دیروز تا ساعت ۴ بعدازظهر بهای اونس در بازارهای جهانی تغییر خاصی نداشت و از این سو فشار یا تحریک خاصی برای سکه رخ نداد و عامل اصلی افت این فلز گرانبها همان کاهش قیمت دلار بود.

اما چه عاملی باعث افت قیمت دلار شد؟

عده زیادی از فعالان باور دارند، دست بازارساز به‌صورت پنهان در حال مدیریت روند قیمت‌هاست و همین عامل موجب شده است که نوسانات قیمتی به میزان بسیار کمی برسد. دوشنبه دلار تنها ۲۰ تومان افت داشت و دیروز نیز همین میزان کاهش برای این ارز به ثبت رسید.از نظر این گروه، بازارساز اجازه نمی‌دهد قیمت نه از یک دامنه خاص پایین برود و نه از یک محدوده خاص افزایشی‌تر شود. پیش‌تر بیشتر نوسانات دلار در بازه ۱۳هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی به ثبت می‌رسید، ولی در روزهای اخیر با نزول دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی، نوسانات در حوالی بازه کوچکتر ۱۲ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار تومانی صورت گرفته است.

در این شرایط می‌توان گفت بازارساز از یکسو قیمت را در هفته‌های اخیر به سوی سطوح پایین‌تر هدایت کرده و همزمان ترجیح داده است که این اتفاق را با حرکتی بسیار آرام و آهسته صورت دهد. اکنون مهم‌ترین سوال شاید برای معامله‌گران ارزی این باشد که آیا بازارساز قصد دارد قیمت دلار را حتی به زیر محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی نیز ببرد یا ترجیح می‌دهد قیمت را در همین بازه کنونی حفظ کند. در کنار این، به گفته برخی از بازیگران باتجربه بازار، یکی از رسانه‌هایی که با دولت نیز چندان موافق نیست در روزهای اخیر تلویحا عنوان کرده است که امید به ادامه کاهش قیمت دلار بیشتر شده است. در بازار اما دو دیدگاه متناقض وجود دارد: عده‌ای باور دارند دست پنهان بازارساز روند کاهشی را ادامه خواهد داد و برای این کار نیز از دو بازوی حواله درهم و مدیریت انتظارات با استفاده از ابزار رسانه‌ای بهره خواهد برد. این در حالی است که دسته دوم باور دارند، بازارساز به‌دنبال قیمت‌های پایین‌تر نیست و هر زمان قیمت به محدوده ۱۲ هزار و ۶۰۰ تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان برخورد کرده، سمت عرضه تضعیف و سمت تقاضا قوی شده است.

این در حالی است که برخی کاهشی‌ها چنین گمانه‌زنی می‌کنند که بازارساز همزمان با آغاز به کار بازار متشکل ارزی قیمت دلار در سامانه نیما و بازار آزاد را در کانال ۱۲ هزار تومانی یکسان خواهد کرد. برای تحقق این گمانه‌زنی، قیمت دلار در بازار آزاد باید حدود ۹۰۰ تومان افت کند و قیمت دلار در سامانه نیما نیز باید تقریبا همین قدر رشد کند. البته برای این ادعا تا این لحظه هیچ شواهد معتبری ارائه نشده است و تنها برخی فعالان این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌اند.در این میان، عده دیگری از فعالان باور دارند، بازارساز نقش زیادی در افت روزهای اخیر نداشته است و خود نوسان‌گیران به‌دنبال نوسان‌گیری در دامنه محدودی هستند، چرا‌که می‌دانند قیمت ظرفیت افزایش یا کاهش خاصی ندارد. در یکسوی این بازار، از نظر آنها، خالی فروش‌ها قرار دارند که بیشتر به سمت قیمت‌های پایین‌تر تمایل دارند و در سوی دیگر، نوسان‌گیرانی که تمایل به فروش در آستانه سطوح مقاومتی دارند.

منبع:دنیای اقتصاد

×