چت

جهش قیمتی در کمین سنگ‌‌‌آهن و سایر کامودیتی‌‌‌ها

مدیر سابق واله هشدار داد که ادامه‌‌‌دار شدن جنگ روسیه و اوکراین می‌‌‌تواند به ثبت رکوردی جدید در بهای سنگ‌‌‌آهن منجر شود. سنگ‌‌‌آهن از جمله کامودیتی‌‌‌هایی است که در میانه بروز تنش در اروپای شرقی تاثیر رشد نرخ کمی را تجربه کرد؛ اما تحلیلگران بر این باورند که استمرار این جنگ می‌‌‌تواند این محصول را نیز با صعود قیمتی مواجه کند.

جهش قیمتی در کمین سنگ‌‌‌آهن و سایر کامودیتی‌‌‌ها

مدیر سابق واله بر این باور است که ادامه‌‌‌دار شدن جنگ روسیه و اوکراین و حذف روسیه از بازارها به‌سادگی امکان‌‌‌پذیر نخواهد بود و تبعات اقتصادی زیادی از جمله تورم و رکود را به همراه خواهد داشت.


 به گزارش اکوایران، خوزه کارلوس مارتینز، مدیر اجرایی سابق فروش و استراتژی شرکت واله (Vale)، در خصوص احتمال رکوردشکنی مجدد بهای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی با ادامه جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد. تنش در اروپای شرقی به اوج‌‌‌گیری قیمتی اغلب کامودیتی‌‌‌ها در بازارهای جهانی منجر شد. این جنگ سیگنالی افزایشی برای بازار سنگ‌‌‌آهن نیز به همراه داشت؛ اما این محصول از رالی صعود کامودیتی‌‌‌ها در هفته‌‌‌های اخیر جا مانده است. به گزارش نشریه پلتس، هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در اغلب روزهای هفته جاری در کانال ۱۵۰دلاری مورد معامله قرار گرفت که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ که تجربه سقوط به کانال ۹۰دلاری را داشت، فاصله قابل‌توجهی دارد؛ اما نسبت به رکورد ثبت‌شده برای آن در سال گذشته میلادی که این محصول تا کانال ۲۲۰دلاری صعود قیمتی داشت، فاصله قابل ملاحظه‌‌‌ای دارد.  

خوزه کارلوس مارتینز درخصوص نقش روسیه و اوکراین در بازار سنگ‌‌‌آهن جهانی گفت: این دو کشور جزو بازیگران اصلی این بازار، به‌‌‌خصوص در کشورهای اروپایی هستند. جایگزینی روسیه با عرضه‌‌‌کننده‌‌‌ای دیگر به زمان زیادی نیاز دارد. نقش روسیه در بازار انرژی دنیا نیز قابل‌توجه است. درآمد روسیه از صادرات نفت و گاز به بیش از یک‌میلیارد دلار در سال می‌رسد و کشورهای اروپایی مقصد اصلی صادرات انرژی روسیه هستند. قاره اروپا نزدیک به ۴۰‌درصد گاز طبیعی و ۲۵‌درصد نفت خود را از روسیه تامین می‌کند. هشتم آوریل، اتحادیه اروپا مجموعه تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کرد که شامل ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از این کشور می‌‌‌شود. این در حالی است که تخمین زده می‌شود میزان واردات زغال‌‌‌سنگ اروپا از روسیه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۸میلیون و ۷۰۰‌هزار تن بوده است.

عبرت‌گرفتن از تاریخ


خوزه کارلوس مارتینز در حال حاضر مدیریت شرکت مشاوره نیلیکس (Neelix) را برعهده دارد. وی برای تشریح حذف روسیه از بازارها به وقایع دهه ۱۹۹۰ اشاره می‌کند. در سال ۱۹۹۱، اتحاد جماهیر شوروی دومین کشور صنعتی جهان بود؛ هر چند این کشور، اقتصاد کنترل‌شده‌ای داشت. نقش صنعت در اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی بسیار پررنگ بود. به این ترتیب زمانی که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، صنعت این کشور نیز که صنعتی دولتی بود، سقوط کرد.فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و سقوط صنعت این کشور باعث شد تا تمام مواد خام و مازاد انرژی تولیدی در این کشور به خارج صادر شود و کشورهای اروپایی مقصد اصلی صادرات این مواد اولیه بودند. افزایش عرضه کامودیتی‌‌‌ها به بازار از سوی شوروی فروپاشیده باعث شد تا بازارهای کالایی جهان با مازاد عرضه روبه‌رو شوند که این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازارها به همراه داشت. در این شرایط، قیمت‌ها تنها زمانی متعادل شد که چین بعد از یک‌دهه به بازار وارد شد.

 مارتینز اضافه کرد: در شرایط کنونی اتفاقی مشابه، اما به شکل وارونه در حال رخ دادن است. غرب نمی‌‌‌تواند در کوتاه‌مدت جایگزینی برای صادرات نفت و گاز روسیه پیدا کند. در عین حال روسیه همچنان یکی از صادرکنندگان اصلی نیکل، پالادیوم و آلومینیوم جهان است.  به این ترتیب باید اذعان کرد که جایگزینی عرضه کامودیتی‌‌‌ها که پیش از این از روسیه وارد می‌‌‌شد، نیاز به زمان دارد. در کنار موارد یادشده، تعهد به مسائل زیست‌محیطی و عوامل آب و هوایی بر چالش‌‌‌های کشورهای اروپایی در تامین کامودیتی‌‌‌ها می‌‌‌افزاید. محدودیت‌های زیست‌محیطی از سرعت اجرای پروژه‌‌‌های معدن‌کاری می‌‌‌کاهد؛ در این شرایط رکود تنها راه تعدیل در بازار خواهد بود.  مارتینز گفت: اگر روسیه به بازار بازنگردد، هیچ راهی برای پاسخگویی به تقاضا وجود ندارد؛ قیمت‌ها افزایش خواهند یافت، تورم جهانی افزایشی خواهد بود و بانک‌های جهانی برای کنترل تورم، نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند./دنیای اقتصاد

 

دیدگاه ها
×