چت

جزئیات اصلاحیه عوارض صادراتی

جزئیات اصلاحیه عوارض صادراتی کالاهای زنجیره فولاد و فلزات اساسی، پتروشیمی و سیمان و... منتشر شد. طی مکاتبه سعید عباسپور مدیرکل دفتر واردات و صادرات وزارت صمت با سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی این وزارتخانه، اصلاحیه جدید اعمال عوارض صادراتی برخی کالاها اعلام شد.

جزئیات اصلاحیه عوارض صادراتی

در روزهای پایانی فروردین‌ماه سال‌جاری بود که وزارت صمت بخش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌نامه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ای را پیرامون اعمال عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد، فلزات اساسی، پتروشیمی، سیمان و... صادر کرد. مصوبه‌ای که مخالفان بسیاری در بین فعالان اقتصادی داشت. از نگاه این مخالفان این مصوبه در شرایط کنونی باعث می‌شود صادرات مقرون‌به‌صرفه نباشد. با توجه به گسترش اعتراضات فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، وزارت صمت هفته اول اردیبهشت‌ماه این بخشنامه را اصلاح کرد.

برمبنای این اصلاحیه ردیف‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های مشمول عوارض صادراتی از ۶۹ به ۴۷ ردیف کاهش یافت. مسوولان وزارت صمت هدف از اتخاذ این تصمیم را تنظیم‌بازار و تامین نیاز مصرف‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌کنندگان عنوان کردند تا از این مسیر بازار داخل دچار تلاطم نشود. مسیری که ظاهرا برای بهبود آن دوباره اصلاحیه‌ای منتشر کردند. براین اساس روز گذشته وزارت صمت طی مکاتبه‌ای با گمرک درخصوص اصلاح و حذف برخی عوارض صادراتی محصولات سخن گفته است. بدین ترتیب بعد از مس، عوارض صادراتی روی نیز حذف شده است. درضمن کاهش عوارض بیلت فولاد از ١٧ به ٨‌درصد و اسلب از ٢٢ به ١٧‌درصد نیز دراین نامه دیده می‌شود. وزارت صمت طبق این نامه عوارض صادراتی محصولات پایین‌دستی را نیز حذف کرده است./دنیای اقتصاد

×