چت

ثبات قیمت مقاطع فولادی در نیمه اول سال ۱۴۰۲

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: مسلماً با افزایش قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ بازار آهن دوباره دچار التهاب و افزایش قیمت می‌شود، اما به نظر می‌رسد در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ قیمت مقاطع فولادی اصلاح کوچکی کرده و به ثبات برسد

ثبات قیمت مقاطع فولادی در نیمه اول سال ۱۴۰۲

علی بیات با پیش‌بینی بازار فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ اظهارداشت: با توجه به شرایط فعلی و رکود در بازار‌های داخلی، بدون شک مصرف داخلی فولاد از میزان تولید آن کمتر خواهد شد و در واقع، بیشترین امید تولیدکنندگان به درآمد ارزی و صادراتی از مازاد فولاد تولیدی است.

وی گفت: همچنین التهاب و افزایش قیمت مقاطع فولادی در اواخر سال ۱۴۰۱ باعث شده است که بخش تقاضا تا چندین ماه بازار را پیش خور کرده باشد.

وی افزود: در صورت ثبات قیمت ارز، بازار آهن در اوایل سال ۱۴۰۲ با رکود مواجه می‌شود، ولی با عملکرد دولت، مسلماً افزایش نرخ ارز و شوک افزایش قیمت ناشی از آن در سال جاری اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس فولادی با بیان اینکه رشد اقتصادی مثبت، پایان رکود در صنایع مصرف‌کننده و شروع پروژه‌های دولتی ساخت و ساز از عوامل افزایش تقاضای داخلی هستند، گفت: به نظر می‌رسد قیمت دلار و نوسانات ارزی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر اقتصاد، بازار فولاد ایران و نحوه پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ است. بر همین اساس، اولین و مهم‌ترین تأثیر افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت تولید است.

بیات معتقد است که دومین تأثیر افزایش قیمت دلار، سوق دادن تولیدکنندگان به صادرات مقاطع فولادی و کسب درآمد دلاری است که باعث کاهش مقاطع در بازار ایران و در نتیجه افزایش قیمت می‌شود.

وی در پایان اظهارداشت: با توجه به افزایش قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ به احتمال زیاد تاثیرات افزایش نرخ دلار در چند ماهه اول سال ۱۴۰۲ در همه صنایع رکود و تورم بالایی را ایجاد خواهد کرد. در همین حال، مسلماً با افزایش قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ بازار آهن دوباره دچار التهاب و افزایش قیمت می‌شود، اما به نظر می‌رسد در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ قیمت مقاطع فولادی اصلاح کوچکی کرده و به ثبات برسد./ فولادبان

دیدگاه ها
×