چت

تصویب کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد

کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با ساماندهی وضعیت بازار فولاد کشور مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفت.در جلسه علنی سه شنبه مجلس، کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیمی با ۱۸۶رای موافق و ۲۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۲۱۶ آرای ماخوذه مورد تصویب نمایندگان  قرار گرفت.

تصویب کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد

در جلسه علنی سه شنبه مجلس، کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیمی با ۱۸۶رای موافق و ۲۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۲۱۶ آرای ماخوذه مورد تصویب نمایندگان  قرار گرفت.

«رضاتقی پور» نماینده مردم تهران در موافقت با این طرح گفت: سال گذشته دولت در بازار زنجیره فولاد نظارت داشت، اما از ابتدای سال ۹۹ این نظارت برداشته شد نتیجه برداشتن این نظارت یک فاجعه اقتصادی بود؛ یعنی ۷ ماه امسال مبلغ رانت دلالان عددی بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است، فقط در ۱۷ میلیون تن شمش ۸۵ هزار میلیارد تومان  سود به جیب دلالان رفته است.

وی افزود: در این طرح جلوی رانت خوران گرفته می‌شود ما منابع ارزان اعم از برق و گاز در اختیار فولاد قرار می دهیم اما ۱۰۲ دلار گرانتر از نرخ جهانی فولاد را به مردم کشورمان می‌فروشیم این حق مردم است که وضعیت این بازار کنترل شود.

علیرضا سلیمی در موافقت این طرح گفت: ۹۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار فولاد است  و ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال رانت  ایجاد می‌کند مجلس باید برای ساماندهی ورود کند.

نماینده محلات گفت: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه گاز و برق صنعت فولاد است و دستمزد کارگران داخل ایران در صنعت فولاد میانگین ۴۰۰ دلار است  که در دنیا این میانگین ۴ هزار دلار است دولت به بخش فولاد یارانه می دهد و با قیمت بیشتری از قیمت جهانی به مردم می‌فروشد.

داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزیر صنعت در مخالفت با این طرح گفت: امروز صنعت فولاد کشور یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است در بیست سال پیش تمام فولاد مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم و در عوض تمام سنگ آهن را به شکل خام صادر می‌کردیم.

اسماعیلی افزود:در سال ۹۸، ۲۲ میلیون تن سنگ خام صادر شد و در سال گذشته این مقدار به حدود ۶ میلیون تن و  صادرات امسال سنگ به کمتر از یک میلیون تن رسیده است و  اکنون تولید کننده بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور هستیم.

وی خاطر نشان کرد: هر قانونی که در مجلس تصویب می‌شود باید به تولید کمک کند  و اگر قرار باشد قانونی برای تنظیم بازار فولاد تهیه شود  باید برای تنظیم بازار مس، سرب و روی  هم این کار را انجام دهیم  این طرح جامع نیست و شیوه نامه ای از سوی وزیر صنعت و معدن و تجارت برای تنظیم بازار فولاد تهیه شده است.

الیاس نادران در مخالفت با این طرح، گفت: جزییات طرح دارای اشکالات متعددی است و اینکه یک سامانه برای شفافیت سازی در بحث فولاد مطرح شود باعث سو استفاده سودجویان می‌شود و در بحث خرده فروشی نیز ایرادتی دارد.

«حجت الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در موافقت با این طرح گفت: وقتی ما دو برابر میزان مصرف داخلی فولادی تولید می‌کنیم چرا این وضع بازار است؟ علت عمده این آشفتگی عدم عرضه محصولات فولادی در بورس است ما حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات فولادی را در بورس عرضه می‌شود و اگر جریان عرضه به صورت کامل انجام شود و نیازهای داخلی تامین شود قطعاً مازاد آن به راحتی صادر می‌شود.

وی افزود: شیوه نامه  نمی‌تواند بازار را کنترل کند اگر این طرح به قانون تبدیل  شود امکان تغییر برای دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و به ساماندهی وضعیت بازرار فولاد کمک می کند.

در پایان این جلسه رییس مجلس شورای اسلامی با استناد با ماده ۱۳۹ آیین نامه داخلی مجلس گفت: این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع ارجاع شود.ایرنا

×