چت

تصمیمات بورس کالا نباید فقط برای حفظ منافع صاحبان قدرت زنجیره فولاد باشد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور گفت: تصمیمات و سیاست های بورسی باید برای تمام فعالان این صنف باشد و نباید فقط منافع و آینده شرکت های بزرگ را در نظر گرفته شود.

تصمیمات بورس کالا نباید فقط برای حفظ منافع صاحبان قدرت زنجیره فولاد باشد.

مهرداد اکبریان : شرکت‌های مقیاس کوچک و متوسط معدنی، فولادی و زنجیره را با این تصور که تناژ تولیدی‌شان کم است و در بازار تاثیر گذار نیستند ، نباید نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به نامه ارسالی انجمن تولیدکنندگان فولاد به بورس کالا تاکید کرد: انجمن فولاد با ارسال نامه تندی به بورس کالا اعتراض خود به تعیین قیمت‌ها را اعلام کرد اما به‌نظر می‌رسد کسی که این نامه را تنظیم کرده قصدش حمایت از کل زنجیره نیست و دغدغه همه حلقه‌های زنجیره را ندارد. در این صورت اعضای دیگر انجمن ها نمی‌توانند با این نامه همراهی کنند.

اکبریان ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان فولاد با دیگر انجمن‌ها، تشکل‌ها و واحدهای فولادی و معدنی کنار یکدیگر هستند و بهتر است نظرات این انجمن با دیگر تشکل‌ها هماهنگ و یکسان باشد تا بتوان از این نظرات در همه محافل دفاع کرد ولی اگر نظرات انجمن فولاد فقط مورد تایید و خوشایند فولادسازان و اعضای خود انجمن باشد و خارج از انجمن به آن انتقاد شود قابل دفاع نیست.

رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور با اعلام حمایت از سامانه بورس تصریح کرد: بورس کالا سیستم خوبی است اما نه این بورسی که در حال حاضر با آن کار می‌کنیم. در این بورس تولیدکنندگان فولاد و شمش نگران عرضه محصولات پایین دستی زنجیره فولاد در بورس نیستند بلکه بیشتر نگران این هستند که نتوانند مواد اولیه‌شان را تامین کنند و می‌گویند مواد اولیه ما را در بورس عرضه نکنید و خارج از بورس با قیمت گذاری دستوری به ما بدهید. همچنین گفته می‌شود نگذارید از حدی بالاتر برود و ارزانتر به دست ما برسد تا بتوانیم به قیمت واقعی به فروش برسانیم.

اکبریان گفت: اعتراض فولادسازان در واقع به افزایش قیمت مواد اولیه و خریداری گران آنها از بورس کالاست که با اعتراض سنگ آهنی‌ها ، نوردی‌ها، لوله پروفیل و پایین دستی‌ها متفاوت است. همه فعالان صنعتی این تشکل‌ها بورس را تایید می‌کنند اما معتقدند باید در کنار بورس راهکارهای مکمل هم وجود داشته باشد که بورس از کارکرد نیفتد. شمشی‌ها و فولادی‌ها می‌گویند بورس خوب است اما عرضه مواد اولیه در بورس نباشد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور ادامه داد: نادیده گرفتن واحدهای کوچک تولیدی موجب ورشکسته شدن، تعطیلی و توقف فعالیت‌های آنها خواهد شد. چنین سیاستی ممکن است در کشوری مانند چین انجام بپذیرد ولی در کشور اسلامی ایران که اتفاقا اولین هدف کمک به مظلومان و ضعیفان است قابل هضم نیست.

اکبریان تصریح کرد: نباید در این شرایط به فکر این باشیم که فقط گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم ولی چند ده یا چند صد واحد کوچک که فعالان ضعیف‌تری هم هستند و شاید در شرایط اشتغالزایی خودشان تاثیرگذارتر باشند آنها را ورشکست کنیم./فولادبان

×