چت

تردید ویتنام برای اعلام سبد تهاتری به ایران

از نگاه فعالان اقتصادی حوزه ویتنام، اگر روابط تجاری بین "تهران" و "هانوی" قابل توجه نیست، به دلیل نبود سازوکار تجارت مستقیم بین دو کشور است. شاید برهمین اساس ویتنام فهرست کالاهای قابل تهاتر را مشخص و اعلام نکرده است و نسبت به اعلام آن تردید دارد.

تردید ویتنام برای اعلام سبد تهاتری به ایران

ارزش صادرات ایران به ویتنام بالغ  94 میلیون و 960 هزار دلار است، در مقابل ارز وارات ایران از این کشور بیش از 45 میلیون و 589 هزار دلار است. بدین ترتیب مجموعه تجارت دو کشور 410 میلیون و 552 هزار و 181 دلار است. تجارتی که به باور کارشناسان می‌تواند با رفع موانع در حوزه تهاتر رشد کند. نیلوفر اسدی، سرپرست امور بین‌الملل اتاق ایران در این باره می‌گوید: اجرایی شدن تهاتر در روابط تجاری میان دو کشور، نیازمند تعریف مکانیزم درست و دقیق اجرایی است که می‌بایست توسط سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی انجام شود و در راستای آن مجوزهای اجرایی لازم اخذ و تهاتر انجام شود. 

 او می‌افزاید: البته هنوز ویتنام هم زمینه‌ها و فهرست کالاهای قابل همکاری تهاتری  را مشخص و ارائه نکرده است. اسدی می‌گوید: در این صورت  مثلا شرکت ایرانی کالای مورد نیاز شرکت ویتنامی را تامین و ارسال کند و شرکت ویتنامی نیز کالای مورد نیاز شرکت ایرانی دیگری را تهیه و ارسال کرده و شرکت ایرانی دوم، هزینه مورد نیاز شرکت ایرانی اول را به نیابت از شرکت ویتنامی به آن شرکت پرداخت می‌کند.

او تاکید می‌کند: لازمه این طرح، تدوین مکانیزم مربوطه از سوی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی و همچنین تعیین حساب یا صندوق تسویه است تا هزینه‌ها طبق اصول و زیرنظر سازمان‌های ناظر پرداخت یا دریافت شود. در همین راستا، پیشنهاد شد تا در جلسات آتی با موضوع و محوریت تهاتر بین دو کشور، از نمایندگان سازمان‌های مرتبط و بانک مرکزی به منظور بررسی مسائل فنی و ساز و کارها دعوت شود.

ساجد نیک‌مهر دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام نیز بر این باور است، اگر روابط بین دو کشور قابل توجه نیست، به این دلیل است که سازوکار تجارت مستقیم برای طرفین وجود ندارد.  اکنون عمده تجارت ویتنام با منطقه اوراسیا و بلاروس است که با بهره‌مندی از زیرساخت‌های کشور ترکیه در حوزه لجستیک می‌توانیم کالاهای دو کشور را به یکدیگر یا منطقه اوراسیا ارسال کنیم.

براساس داده‌های  اتاق مشترک ایران و ویتنام،  عمده کالاهایی که ایران به ویتنام صادر میکند، زعفران، انجیر، فولاد، کائوچو و پای مرغ است. در مقابل آنچه ایران وارد می‌کند، دانه‌های قهوه است. اما می‌توان در حوزه صادرات تجهیزات الکترونیکی و واردات انواع ادویه ویتنامی و برنج نیز مبادله کرد. گذشته از اینکه صادرات چرم و صادرات تجهیزات پزشکی می‌توان قابل تامل باشد./ اکو ایران 

دیدگاه ها
×