چت

بهین یاب معجزه نمی‌کند!

باوجود سهم بالای اصفهان از تسهیلات تولید، حال صنایع خوب نیست

بهین یاب معجزه نمی‌کند!

دلمان خوش است که امسال پس از تهران بیشترین میزان تسهیلات رونق تولید به اصفهان اختصاص پیدا کرده است. اصفهان در رتبه دوم قرار گرفته، اما چرا حال و روز صنایعش از رونق و توسعه حکایت ندارد؟حال واحدهای تولیدی اصفهان خوب نیست. این را می‌توان از درد دل تولیدکنندگان در مصاحبــــه‌ها و به واسطه بررسی مشکلاتشان متوجه شد. بسیاری از تولیدکنندگان رغبتی برای دریافت تسهیلات ندارند، چون دریافت تسهیلات با سود بانکی بالا، توجیه اقتصادی نوسازی را برای آنها با چالش روبه‌رو می‌کند.

در این میان، واحدهایی هم هستند که سود هزینه‌کرد این تسهیلات را در سایر بخش های غیرمولد بیشتر برآورد می‌کنند تا بتوانند بدهی سال‌های گذشته را نیز بپردازند. در شرایطی که فشار مشکلات بر سر تولید و تولیدکننده سنگینی می‌کند، نسخه هایی با هدف بهبود وضعیت صـــنایع پیچیده می شود که تجربه سال‌های گذشته نشان از ناکارآمــــدی این حمایت ها در بخش صنعت می دهد. نام‌نویسی‌ها در سامانه بهین یاب بازهم به قوت خود باقی است. قرار است در سال آینده اعطای تسهیلات به صنایع به عنوان سیاست حمایتی دولتی ها در دستور کار قرار گیرد. براین اساس، هزار میلیارد تومان توسط منابع بانک‌ها و ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و هزار میلیارد تومان هم یارانه سود تسهیلات منظور شده است که برای بازسازی و نوسازی هم می توانند از محل این منابع اقدام کنند.

اما این تسهیلات تا چه اندازه توانسته به نوسازی و بهسازی کمک کند؟ هر تسهیلاتی اگر در نقطه هدف‌گذاری‌شده هزینه نشود، به‌معنای پول‌پاشی است. تسهیلات‌دهی برای رونق‌بخشی به صنایع راهکاری است که کارشناسان صنعتی آن را نقد می‌کنند. «بزرگ‌ترین مانعی که این روزها بر سر راه تولید قرار گرفته، این است که دولت با پول‌پاشی سر مردم را گرم کرده و تمام دیدها را به سمت واردات معطوف کرده است.» این جملات را محمدقلی یوسفی، عضو هیئت علمـــی دانشگاه علامه طباطبایــــی می‌گوید. یوسفی در گفت و گو با نود اقتصادی تاکید کرده است: اقتصاد کشور به سمتی رفته که متولیان آن با تصمیمات زودگذر و به دور از تدابیر لازم نمی‌گذارند به آینده صنعت و تولید کشور خوش بین بود. بی‌توجهی به تولید به دلیل روزمرگی در اقتصاد، دروازه‌ها را برای کسب درآمدهای انحصاری باز گشاده است‌. اوضاع کنــــونی اقتصـــادی کشور، از سیاســـت‌های اشتباهی ناشی می‌شود که سیاست‌مردان دنبال کردند. آنها تصور می‌کنند بدون تولید می‌توانند اقتصاد کشور را رشد دهند.

منبع:اصفهان زیبا

دیدگاه ها
×