چت

برنامه مفصل برای بورس و افزایش سرمایه بانک‌ها

وزیر پیشنهادی اقتصاد با اعلام مهمترین اولیت ها از وجود برنامه مفصل برای بورس و افزایش سرمایه بانک‌ها خبر داد.

 برنامه مفصل برای بورس و افزایش سرمایه بانک‌ها

فرهاد دژپسند درباره برنامه های مدنظر برای وزارت اقتصاد ، با اشاره به اینکه ایران در شرایطی ویژه و حساس قرار دارد و ناشی از عوامل مختلف بوده و عامل غالبی هم وجود ندارد، به خانه ملت گفت: افزایش نرخ ارز یک واقعیت است و حدود 85 درصد واردات مربوط به مواد اولیه و کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است. بنابراین هزینه تولید با نرخ رشد ارز بالا می‌رود. در این راستا بانک‌ها باید به تولید کمک کنند و نظام بانکی اصلاح شود.

وی اصلاح نظام بانکی ، استفاده از منابع داخلی از سرمایه‌گذاری خارجی، توجه به کمربند ایمنی معیشت و اقشار آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیر ، جلوگیری از فرارمالیاتی، استقرار گمرک نوین، اقتصاد بدون نفت ، ممانعت از حرکت نقدینگی به بازار سوداگرانه ، اعتماد به فعالان اقتصادی ، ثبات سیاست‌ها، هماهنگی تیم اقتصادی، استفاده از شیوه مدیریت جمعی و خردجمعی از دیگر اولویت ها و برنامه های مدنظر معرفی کرد.

برنامه مفصل برای عمیق تر شدن بورس و افزایش سرمایه بانک‌ها

وزیر پیشنهادی اقتصاد بازار سرمایه را هم مورد توجه قرار دارد، افزود: شناسایی عوامل مخل ثبات بورس باید مورد توجه قرار گیرد و رفع شود.در این میان برنامه مفصل برای گسترش عمق بورس وجود دارد و سهم بورس باید در تأمین مالی افزایش یابد.

دژپسند با بیان اینکه تحریم اثر ندارد اما می‌شود آثار تحریم را مدیریت کرد، افزود: یکی از برنامه‌ها توجه به افزایش سرمایه بانک‌ها است که باید با فروش دارایی و املاک مازاد بانک‌ها و عبور از بنگاهداری به این موضوع توجه شود. از سوی دیگر باید در خصوص خروج بانک‌ها از بنگاهداری نقش مهمی ایفا کرد.

شعار مردم صبر کنید

وی گفت: نمی‌خواهم شعار بدهم مردم صبر کنید ارزان می‌شود و مدام بگویم صبر کنید چرا که رابطه تعاملی وجود دارد و علاوه بر اینکه از مردم می‌خواهم ضمن درک شرایط و همراهی با دولت، باید دولت راهکاری بدهد تا دغدغه مردم کاهش یابد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: به طور مثال مقامات مسئول یک کشور در زمان کمبود سوخت لباس گرم می‌پوشد و علامت می‌دهند مردم همراهی کنند باید مردم بدانند دولتمردان به دنبال حداکثر کردن رفاه مردم هستند و در زمانی که از بیرون فشار ایجاد می‌شود باید از تقاضای کاذب خودداری شود و در زمان رشد قیمت باید تقاضا کم شود البته باید در فرهنگ‌سازی و آموزش کار کرد تا سیاست اقتصادی قابل اجرا شود.

رابطه حسنه با مجلس

دژپسند افزود: رابطه حسنه با مجلس وجود دارد و انتظار ادامه رابطه در صورت رأی اعتماد مجلس بدیهی است و باید به صورت محتوایی کمک شود، در اندیشه‌ورزی و انجام امور نیز تعامل باید شود و در برخی طرح‌ها و لوایح مانند مالیات بر ارزش افزوده و صندوق مکانیزه فروش باید در اولویت بررسی باشد.

منبع:بورس پرس

دیدگاه ها
×