چت

انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا چه تاثیری بر بازار فولاد ایران و جهان می‌گذارد؟

یک کارشناس صنعت فولاد با اشاره به احتمال کاهش بهای ملک در کوتاه‌مدت در ایران گفت: احتمال ایجاد انتظار تورمی در ماه‎های آینده پس از کاهش نرخ فولاد در هفته‌های آتی دور از انتظار نیست.

انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا چه تاثیری بر بازار فولاد ایران و جهان می‌گذارد؟

در بازارهای جهانی نیز در چند روز اخیر شاهد بوده‌ایم قیمت فولاد خام سیگنال‌های افزایشی داشته است و این روند نیز می‌تواند در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

احتمال بروز انتظار تورمی در ماه‌های آینده در بازار فولاد کشور

بالاخره تکلیف انتخابات آمریکا تقریبا مشخص شد و به نظر می‌رسد که جو بایدن، برنده رقابت با ترامپ و چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده شده است. اما این انتخاب می‌تواند تغییرات زیادی در سیاست‌های اقتصادی آمریکا به همراه داشته باشد؛ چراکه با تحویل گرفتن رسمی قدرت در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ توسط بایدن و ورود او به کاخ سفید، رفتار سرمایه‌گذاران در بازارها همراه با سیاست‌های اقتصادی حزب دموکرات عوض خواهد شد و به گزارش خبرگزاری‌های اقتصادی آمریکا تغییر در سیاست‌های مبارزه با کرونا، مسائل مالیاتی و تجاری این کشور میاز جمله تغییرات مهم اقتصادی آمریکا خواهند بود که می‌تواند روی قیمت انواع صنایع مانند فولاد، فلزات اساسی و پتروشیمی تأثیر زیادی داشته باشد.

علاوه بر این، بعضی از تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی کرده‌اند که با روی کار آمدن بایدن ممکن است برخی فشارهای ناشی از تحریم‌ها از اقتصاد ایران برداشته شود و در نتیجه قیمت دلار نیز با افت محسوسی مواجه شود؛ البته در مقابل برخی دیگر از کارشناسان این مسائل را صرفا کوتاه‌مدت می‌دانند و معتقدند قیمت دلار در بلندمدت مجددا به ریل صعودی بازخواهد گشت و نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی ایران نیز روی ریل صعودی قرار خواهد گرفت.

محمدحسین بابالو، کارشناس صنعت فولاد در این‌باره به خبرنگار ما گفت: امروز زنجیره فولاد علاوه بر موانع خارجی با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های نابه‌جای داخلی دست و پنجه نرم می‌کند و همین موارد توانسته است روند تولید تا صادرات را به مخاطره بیندازد.

وی در خصوص تاثیر انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور امریکا بر بازار فولاد ایران توضیح داد: اقتصاد ایران همواره دستخوش نوسانات مختلف سایر بازارهای جهانی بوده و هست، اما درباره ایران می‌توان گفت بازار بورس، نفت، محصولات فولادی، معدنی، طلا و ارز، همگی پس از انتخاب بایدن در مسیر جدیدی برای رهایی از گرفتاری‌های تحریمی و امید به کمرنگ شدن آثار تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

بابالو تصریح کرد: یکی از اثرات انتخابات امریکا در اقتصاد کشور به‌ ویژه صنعت فولاد، این است که اثرات تحریم‌ها کمتر و فضای  بازتری برای اقتصاد کشور فراهم خواهد شد و قطعا با افزایش حجم صادرات، سودآوری صادرات روندی افزایشی خواهد یافت.

به گفته این کارشناس صنعت فولاد، با روی کار آمدن جو بایدن، جو روانی ایجادشده در کشور می‌تواند موجب تداوم کاهش قیمت دلار شود و این مساله افزایش معاملات چه در بازار فولاد و چه در دیگر بازارها را به همراه خواهد داشت. وی در توضیح بیشتر در این‌باره گفت: انتخاب بایدن حتی می‌تواند در کاهش بهای ملک در ایران نیز کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد و با توجه به این مساله می‌توان احتمال ایجاد انتظار تورمی در ماه‎های آینده را پس از کاهش نرخ فولاد در هفته‌های آتی برای این صنعت پیش‌بینی کرد.

بابالو درباره اثرات انتخابات امریکا بر بازار جهانی نیز عنوان کرد: انتخاب بایدن می‌تواند تعدیل جنگ تجاری میان آمریکا و چین را در پی داشته باشد  و این موضوع،  فضا را برای تجارت فولاد در دنیا فراهم می‌کند. البته باید دید آیا بایدن لزوما سیاست جدیدی را در پیش می‌گیرد یا دنباله‌رو سیاست‌های ترامپ خواهد بود.

وی در پایان تاثیر روی کار آمدن بایدن برای بازار فولاد جهان را به طور کلی مثبت ارزیابی کرد و گفت: همان‌طور که در چند روز اخیر شاهد بوده‌ایم قیمت فولاد خام سیگنال‌های افزایشی داشته است و این روند نیز می‌تواند در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

دیدگاه ها
×