چت

پارادوکس عجیب دولت در بازار مسکن و فولاد/ دوگانگی سیاست‌های دولت به واردات فولاد منجر خواهد شد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود اینکه پتانسیل تولید در کشور وجود دارد اما در نهایت مجبور به واردات محصولات فولادی از کشورهای جنوب شرق آسیا خواهیم شد.

پارادوکس عجیب دولت در بازار مسکن و فولاد/ دوگانگی سیاست‌های دولت به واردات فولاد منجر خواهد شد

محمد رضانژاد با اشاره به چالش قطعی برق فولادی‌ها در تابستان اظهارداشت: در چند سال اخیر نهادهای حاکمیتی سیاست خوبی را در پیش گرفتند که این سیاست، ایجاد نیروگاه‌های برقی توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ فولادی بود.

وی گفت: در این راستا، هلدینگ‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه، خوزستان، گل گهر، چادرملو و سایر شرکت‌های بزرگ زنجیره فولاد به دنبال اجرایی کردن این ایده رفتند که برخی از شرکت‌ها نیروگاه خود را وارد مدار کردند و برخی نیز نیروگاه در دست ساخت دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در نهایت عملی شدن ساخت نیروگاه برق توسط فولادی‌ها می‌تواند چالش برق را در سال‌های آتی تا حد زیادی کنترل کند.

رضانژاد تصریح کرد: انتظار می‌رود امسال با شروع فصل گرما، قطعی برق فولادی‌ها ادامه داشته باشد و به احتمال زیاد در تمام فصل تابستان تولید مجموعه‌های فولادی زیر ظرفیت خواهد رفت. این عملکرد در نتیجه آسیب جدی به سایر بخش‌های اقتصادی مانند ساختمان، خودروسازی و تولیدات صنعتی وارد خواهد کرد که در آینده با ساخت نیروگاه‌ها به تدریج از این ضرر و زیان‌ها کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به تصمیم دولت برای تزریق نقدینگی به بازار مسکن با وجود محدودیت فولادسازان به ویژه در حوزه تامین انرژی، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایطی که وجود دارد، دولت به دنبال افزایش مصرف در بخش مسکن است، این درحالی است که با محدودیت‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم به وجود آمده، میزان تولید به تدریج کاهش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دولت برای اینکه بتواند ساخت مسکن مهر را به طور کامل انجام دهد، مجبور به حمایت از صنعت فولاد است و در غیر این‌صورت، با وجود اینکه پتانسیل تولید در کشور وجود دارد اما در نهایت مجبور به واردات محصولات فولادی از کشورهای جنوب شرق آسیا خواهیم شد که این اقدام با ایجاد ارزبری، اثرات بسیار منفی در اقتصاد دارد./ فولادبان 

دیدگاه ها
×