چت

تاثیر کاهش تولید فولاد بر نرخ قراضه

با توجه به داده های منتشر شده، قیمت جهانی قراضه فولادی به دلیل فعالیت ضعیف فولادسازان در حال کاهش می باشد.

تاثیر کاهش تولید فولاد بر نرخ قراضه

قیمت قراضه جهانی فولادی در هفته منتهی به روز جمعه (۷ ژوئیه) به کاهش ادامه داد زیرا فعالیت خرید در سطح پایینی قرار داشت. بررسی ها نشان می دهد در بازار ترکیه، هیچ معامله ای در آستانه تعطیلات منعقد نشد، د حال که در ایالات متحده، فعالان بازار چشم انداز معاملات جولای را ارزیابی کردند.

فعالان بازار در روز شنبه (۸ ژوئیه) اعلام کردند قیمت قراضه فولادی در چین به دلیل روی آوردن فولادسازان به ماده خام یعنی چدن سودآورتر شد. بررسی ها نشان می دهد در آستانه تعطیلات هیچ فعالیتی در بازار ترکیه وجود ندارد و فولادسازان چینی به سمت مواد اولیه سودآورتر یعنی چدن روی می آورند.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ترکیه


بررسی ها نشان می دهد قیمت قراضه فولادی نوع HMS 1/2 در ترکیه برای هفته ۲۶ ژوئن تا ۳ ژوئیه ۲۰۲۳ در محدوده ۳۷۷ تا ۳۸۰ دلار در هر تن بود. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی ترکیه در هفته منتهی به روز جمعه (۷ ژوئیه) در مقایسه با هفته قبل حدود ۰.۵ درصد کاهش یافت. همچنین باید توجه داشت که قیمت قراضه فولادی در هفته گذشته به رکود خود ادامه داد، اما در میان کاهش فعالیت معاملاتی در آستانه تعطیلات مذهبی، سرعت آن کاهش یافت.

در این میان معامله گران در روز شنبه (۸ ژوئیه) گزارش دادند فعالیت‌ در بازار ترکیه نیز یک هفته قبل ضعیف بود زیرا فعالان بازار منتظر تصمیم بانک مرکزی ترکیه در مورد نرخ‌ های بهره بودند. بررسی ها نشان می دهد پس از انتشار سند مربوطه، بازار تاثیر این تصمیم را ارزیابی کرد. در نتیجه تجارت محدود شد، اما به زودی چندین توافق با تامین کنندگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده منعقد خواهد شد.

به نقل از چندین منبع خبری، در هفته گذشته هیچ قرارداد جدیدی برای قراضه فولادی در ترکیه منعقد نشد. بررسی ها نشان می دهد اگرچه در سال های گذشته برخی از فولادسازان قراردادهای قراضه فولادی مربوط به ماه ژوئیه را در تعطیلات آخر هفته به پایان می رسانند، اما امسال چنین فعالیتی پیش بینی نمی شود زیرا چشم انداز فروش فولاد کاملاً ضعیف است. در این میان باید توجه داشت کارخانه ها جرات ندارند ذخایر مواد خام را دوباره پر کنند و فقط با شرکت های کوچک کار می کنند.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند انتظار نمی رود تقاضا برای قراضه فولادی در کوتاه مدت بهبود یابد زیرا فولادسازان قبل از خرید مواد خام منتظر تصویر واضح تری از بازار هستند. به ویژه باید توجه داشت که آخرین افزایش نرخ وام توسط بانک مرکزی ترکیه بسیار کمتر از انتظارات بازار بوده و باعث شد ارزش لیر به شدت کاهش یابد.

علاوه بر این به نقل از برخی تاجران، متالورژهای ترکیه انتظار کاهش بیشتر قیمت انرژی را داشتند، اما مشکلات ناشی از کاهش ارزش لیر به احتمال زیاد به رشد آنها کمک خواهد کرد. به طور خاص، هزینه گاز برای شرکت های صنعتی بزرگ در ماه ژوئیه در سطح آوریل باقی مانده است./ افق تهران 

دیدگاه ها
×