چت

آخرین تحولات فولاد و بورس.

در این هفته دلار در کانال 24 هزار تومان با نوساناتی همراه بود که نسبت به هفته گذشته شاهد افزایش نرخ آن بودیم. خریداران که در انتظار مشخص شدن نتایج برجام در حد ضرورت خرید می‌کنند، منتظر هستند تا نتایج مذاکرات برجامی و بالتبع آن نرخ دلار مشخص شود.

آخرین تحولات فولاد و بورس.

 

امروز در بازار بورس کالا شاهد عرضه ورق سرد، رنگی و قلع اندود فولاد مبارکه بودیم که نسبت به آخرین نرخ اعلامی با کاهش قیمت همراه بودند و با استقبال نسبی خریداران نیز مواجه شدند. 

در این هفته دلار در کانال 24 هزار تومان با نوساناتی همراه بود که نسبت به هفته گذشته شاهد افزایش نرخ آن بودیم. خریداران که در انتظار مشخص شدن نتایج برجام در حد ضرورت خرید می‌کنند، منتظر هستند تا نتایج مذاکرات برجامی و بالتبع آن نرخ دلار مشخص شود. از همین رو فروشندگان که تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها در بازار بورس کالا و برای برقراری تعادل ناگزیر هستند قیمت مقاطع را افزایش دهند که این مساله خود باعث فرو رفتن بیشتر بازار در رکود خواهد شد.


سازمان بورس کالا با صدور ابلاغیه جدید مبنی بر تعیین قیمت‌های پایه در بازه مثبت و منفی 3 درصد کشف شده هفته قبل با در نظر گرفتن درصد معامله به عرضه و همچنین نسبت عملکرد عرضه کننده در مقایسه با دیگر عرضه کنندگان خواهد بود.


براساس این ابلاغیه حداقل عرضه قابل قبول، کف عرضه تعیین شده خواهد بود. در هفته های اخیر عرضه های شمش و دیگر مقاطع فولادی با کاهش آشکاری مواجه شد که شاید مهمترین آن افزایش مستمر قیمت پایه شمش و نبود تقاضا برای این محصول پایه بود که بازار رکودی را در رکود بیشتری نسبت به قبل فرو برد. از همین رو بورس کالا نحوه قیمت گذاری را تغییر داد و عرضه کنندگان می‌بایست قیمت محصولات خود را در بازه مثبت و منفی 3 درصد میانگین نرخ معامله هفته قبل در بورس کالا عرضه نمایند.


قبل از این ابلاغیه با افزایش قیمت‌ها و نبود خریدار در بورس کالا، مطابق مصوبه وزارت صمت تامین کنندگان مجاز به صادر کردن شمش و محصولات صادراتی بودند که در بازار داخلی مورد استقبال قرار نگرفته بود. از همین رو فولادسازان در این مدت از رشد قیمت‌های پایه و نبود تقاضا استقبال کردند تا محصولات خود را صادر نمایند. بنابراین بورس کالا در پی اصلاح این شرایط برآمد و با وضع قانون جدید تولیدکنندگان را موظف کرد که اگر محصول آن‌ها در بورس کالا به فروش نرفت در عرضه‌های بعد باید 3 درصد از قیمت نرخ پایه خود بکاهند.
 

دیدگاه ها
×