چت

پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل آبرو نمونه ایی از پروفیل های فولادی پر مصرف می باشند که به یک سیستم(نوع طراحی) با هدف جمع آوری و هدایت باران ( به سمت پایین ) بر روی سقف ها به کار برده می شود. این نوع از پروفیل با هدف افزایش مقاومت در برابر رطوبت و معمولاً از جنس ورق گالوانیزه انتخاب می گردند، که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل آبرو بیشتر در ساخت چهار چوب، در و پنجره و در مواردی برای استحکام فونداسیون به کار می رود. گاهاً در بین عموم با نام ناودانی عنوان می شود، تاریخچه پروفیل آبرو به اوایل قرن 19 میلادی در انگلستان می باشد، که اولین سازه ساخته شده با این نوع پروفیل به پل قوسی اسکاتلند می توان اشاره کرد، که بعد از جنگ جهانی دوم و با افزایش جمعیت و مشکل کمبود چوب، نقش این پروفیل پر رنگ شد. در ادامه به کاربرد این نمونه از پروفیل و  انواع  پروفیل آبرو در سقف های شیروانی، ابعاد پروفیل آبرو و ورق های استفاده شده در پروفیل آبرو خواهیم پرداخت با ما همراه باشید...

 کاربردهای پروفیل آبرو

از کاربردی ترین پروفیل آبرو می توان به جمع آوری و کنترل باران یا هر مایعی به ساختمان آسیب وارد کند را به سمت پایین هدایت می کند در زیر به موارد مصرفی این پروفیل می پردازیم:

 

  • ساخت انواع در‌های چوبی و ام‌دی‌اف
  • اتصال روی ساندویچ پانل های سقفی
  • انواع سقف‌ های شیروانی و غیرشیروانی
  • انواع سقف پارکینگ و پارکینگ برای کنترل جریان آب
  • انواع مختلف محیط  فرآورده مثل مرغداری ها، گلخانه ها و گاوداری ها

 

انواع پروفیل


پروفیل آبرو با کاربرد و بعدهای مختلف در انواع زیر می باشند؛


پروفیل آبرو لندنی


این نوع پروفیل با ضخامت 0.4 میلیمتر و طول 3 متر می باشد که جهت پوشش سقف های بزرگ به کار می رود. آهن و فولاد در برابر رطوبت و آب مقاوم نمی باشد، بنابراین پروفیل آبرو لندنی گالوانیزه می شود تا مقاومت بهتری داشته باشد، می توان گفت از معایب این پروفیل خوردگی و فرسودگی از معایب این پروفیل می باشد.


پروفیل آبرو جعبه ای

این نمونه از پروفیل نسبت به پروفیل لندنی شکیل تر می باشد در نتیجه گران قیمت می باشد و در سازه های رستورانی یا سقف های شیروانی به کار می رود. ضخامت پروفیل آبرو جعبه ایی از پروفیل آبرو لندنی بیشتر است و به نسبت پروفیل آبرو لندنی فرسودگی و زنگ زدگی کمی دارد، از کاربردهای پروفیل آبرو جعبه ای می توان؛ ساخت انواع سوله، ساختمان های خانه بهداشت یا بیمارستانی اشاره کرد.

پروفیل آّبرو
پروفیل آبرو در سقف های شیروانی


در مناطق حاصلخیز که بارندگی زیاد می باشد از پروفیل آبرو جهت جمع آوری آب های سقف منازل نیاز می باشد. بیشتر مدل استفاده از سقف های شیروانی است. در زیر نحوه انتخاب و استفاده این نوع پروفیل را بیان خواهیم نمود.
با توجه به شرایط جوی (آب و هوای منطقه) انتخاب پروفیل مناسب، فرم های مخصوص قرارگیری پروفیل آبرو (پروفیل ها در اندازه های مورد نیاز درآورده و خمکاری و برش داده می شوند) را به یکدیگر جوش و بعد از آن پروفیل به قاب متصل می گردد. پس از گذر از مرحله قبل ساخت تراس و آبروی مخصوص تراس را انجام می دهیم. این مرحله نصب و قرارگیری پروفیل آبرو را ارزیابی کرده است.


ابعاد پروفیل آبرو

این نوع پروفیل برای پوشش تعداد زیاد از سقف ها در ضخامت و ابعادهای گوناگون تولید می شوند، پروفیل آبرو به دو صورت یک طرفه و دو طرفه ساخته می شود که هر نوع ویژگی ها و خواص خود را دارد.
ضخامت پروفیل آبرو اینجا بین ۲ تا ۳ میلیمتر می باشد و طول حدود ۶ متر دارد و ارتفاع ۶ متری و وزن آن متناسب با یک یا دو طرفه بودن آن، ضحامت و طول آن متغیر می باشد، ولی معمولاً وزنی حدود ۷۰ کیلوگرم را دارد.

ورق های استفاده شده در پروفیل آبرو

پروفیل های یک طرفه و دوطرفه با مایعات زیاد در ارتباط هستند، در نتیجه برای بالا بردن مقاومت فولاد و آهن در برابر رطوبت آنها را گالوانیزه (گالوانیزاسیون یا روی‌اندود کردن) می کنند.پروفیل آبرو از ورق های با کیفیت مطلوب تر ساخته می شوند؛ در نهایت مقاومت بهتری در برابر رطوبت و خوردگی دارند.


در پایان می توان گفت پروفیل آبرو جهت پیشگیری از ورود آب به داخل سازه و کنترل و هدایت آب به پایین استفاده می شود و جهت بالا بردن مقاومت بیشتر این پروفیل در برابر رطوبت آن را گالوانیزه می کنند. برای مشاهده لیست تأمین کنندگان این صنعت به وب سایت فولاد24 مراجعه نمایید.


منبع : گروه تولید محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×