چت

معرفی وسایل حفاظت فردی اولیه قسمت 1

<p>لباس کار اولین وسیله ایمنی و بهداشتی است که می‌بایست با توجه به نیاز و نوع کار از طرف کارفرما تهیه و در اختیار کارگر قرار داده شود. لباس کار باید توسط کارفرما در اختیار کارگر قرار گیرد. لباس کار شامل قسمت هایی مانند: کفش، عینک، گتر، پیش بند، ایرپلاک و ... می باشد.&nbsp;</p>

معرفی وسایل حفاظت فردی اولیه قسمت 1

معرفی وسایل حفاظت فردی

لباس کار

لباس کار اولین وسیله ایمنی و حفاظت فردی است که می‌بایست از طرف کارفرما تهیه و در اختیار کارگر قرار داده شود. لباس کار باید متناسب با کار و بدن کارگر بوده و قسمت‌های آزاد نداشته باشد. کمر آن‌ها همیشه بسته بوده و دارای جیب‌های کوچک و حتی‌الامکان تعداد جیب‌ها نیز کم باشد.

حفاظت فردی

کارگرانی که با قسمت‌های گردان ماشین‌ها کار می‌کنند باید لباس کارشان چسبیده به تن و آستین‌هایشان مچ‌بند داشته باشد. لباس کار یکسره برای این قبیل کارها توصیه می‌شود ، کارگرانی که روی دستگاه‌های فوق‌الذکر کار می‌کنند اگر موی سرشان بلند است، باید آن‌ها را زیر سربند یا کلاه بپوشانند و از استفاده از ساعت مچی، مچ‌بند، انگشتر و سایر تزئینات در موقع انجام کار خودداری نمایند.

پیش‌بند

کار با مواد داغ مثل پای تنور یا پاتیل‌های جوشان و غیره با استفاده از پیش‌بند نسوز است. کارگرانی که در مقابل قطعات گردان و متحرك دستگاه‌ها کار می‌کنند نباید از پیش‌بند استفاده کنند و اگر کار کردن با این دستگاه‌ها نیاز پیش‌بند داشته باشد، باید به‌صورت دوتکه بوده به‌طوری‌که قسمت پایین‌ تنه از بالا تنه مجزا و طوری گره‌خورده باشد تا در مواقعی که پیش‌بند به قسمت‌های گردان گیر می‌کند، به سهولت از تن کارگر جدا شود.

پیش بند کار

کار در جاهایی که مایعات خورنده مثل اسید و غیره وجود دارد باید از پیش‌بندی که تمام سینه را بپوشاند و از جنس کائوچوی طبیعی و غیره باشد استفاده نمود. حفاظت در برابر اشعه ایکس با استفاده از پیش‌بند سربی باضخامت مناسب است.

گتر حفاظتی

به‌منظور حفاظت ساق پا تا روی کفش‌ها در مواقعی که کارگران در معرض ترشحات اسیدی، قلیایی، جرقه‌های آتش، ریختن مواد مذاب یا مایعات داغ قرار دارند باید از گتر حفاظتی استفاده نمایند.

مثلاً نوع گترهای مورد استفاده در کارگاه‌های ریخته‌گری باید از جنس مواد نسوز باشد و این گترها باید تا زانو را بپوشاند و کاملاً به‌وسیله بندك یا سگک به پاها بچسبند، به‌طوری‌که مانع داخل شدن مواد مذاب به داخل پاهای کارگر شوند.

گتر حفاظتی

عینک حفاظتی و حفاظ تمام‌صورت ( شیلد)

حساس‌ترین عضو بدن انسان چشم است که باید از هرگونه آسیبی مصون بماند، زخم و جراحت چشم به‌سختی قابل علاج است و در صورت وارد شدن جسم خارجی در آن ضربه شدید به چشم واردشده و ضایعات عمیقی که احتمالاً کوري را نیز به دنبال دارد، عارض می‌گردد.

استفاده از عینک‌های حفاظتی مناسب یکی از راه‌های جلوگیری خطرات چشمی انسان است. کارگرانی که در مشاغل زیر کار می‌کنند نیاز به عینک حفاظتی دارند :

ریخته‌گری ، جوشکاری، تراشکاری، سنگ سمباده، دستگاه‌های کنکاسور، کوبیدن چکش، محل‌های پر گردوغبار و غیره. ضمناً در محل‌هایی که گاز، دود و مایعات مضر شیمیایی مانند اسیدها و قلیاها، ممکن است باعث سوزاندن چشم یا زخم شدن آن شود.

حفاظ صورت

عینک‌های حفاظتی مورداستفاده با توجه به هر نوع کار متناسب با نوع کار تهیه‌شده، به‌عنوان‌مثال عینک ضد گردوغبار داراي قابلیت‌های شفاف و قابل‌انعطاف است و کاملاً با صورت کارگر تطبیق می‌کند. عینک‌های حفاظتی کارگران ریخته‌گر ضمن اینکه اشعه ماوراءبنفش و اشعه خیره‌کننده را جذب می‌کند، در برابر گرما و حرارت نیز مقاوم است، عینک‌های ضد اسید و عینک‌های مورداستفاده در مقابل دودهای خطرناك و ناراحت‌کننده باید دوره آن‌ها از طرف داخل مجهز به جنس نرم و نسوز قابل‌انعطاف باشد و کاملاً روی صورت چسبیده و فاقد هرگونه منفذی باشند. عینک کارگران جوشکار با شیشه‌های رنگی جهت جلوگیری از خیره شدن و خستگی چشم است.

عینک حفاظتی

حفاظت شنوایی، ایر پلاك و ایرماف

در مکان‌هایی که سروصدا بیش‌ازحد مجاز باشد (بیش از 85 دسی‌بل) و کارگاه‌هایی که سروصدا باعث رنجش گوش کارگران می‌شود باید حتماً از حفاظ گوش استفاده شود ایر پلاگ های یادشده با دست شکل‌گرفته و باکمی فشار در مجراي شنوایی جاي می‌گیرند. پس‌دست‌ها باید هنگام شکل‌دهی به آن‌ها تمیز باشند. این نوع ایر پلاگ ها در شروع شیفت کاری به‌دقت در مجراي گوش قرارگرفته و در طول آن جابجا نشوند مگر مجبور باشید و آن‌هم با دست‌های تمیز.

ایر پلاگ

ایرماف ها وسایل حفاظت از شنوایی هستند که با قرارگیری در روی گوش و پوشاندن لاله آن از رسیدن امواج صوتی به گوش جلوگیری می‌کنند این نوع وسایل حفاظتی به گوشی‌های فنجانی معروف‌اند.

ایرماف

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×