چت

جوشکاری ورق هاردوکس 

ورق‌های ضدسایش عناصر آلیاژی اندکی در خود دارند. این موضوع باعث می‌شود که کمی در معرض ترک‌خوردن قرار داشته باشند.

جوشکاری ورق هاردوکس 

ورق‌هایی با ویژگی‌های ضد سایش در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارند. ورق هاردوکس (hardox ) هم یکی از انواع ورق‌های ضد سایش است. در صنایعی که نیاز به قرار گرفتن ورق‌ها در محیطی در معرض سایش وجود دارد، این ورق‌ها کاربرد زیادی دارند. ورق‌های ضد سایش می‌توانند در ابزارها و تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی استفاده شوند و با تکیه بر ویژگی ضد سایشی که دارند به دوام و بهبود کارکرد ابزارها کمک کنند. جوشکاری این ورق‌ها هم ترفندهای مخصوص به خود را دارد. حرارت زیادی در روند جوشکاری موجود است و حرارت زیادی شکل مي‌گیرد. برای همین است که مقاومت ورق فولادی کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه بیشتر درباره جوشکاری ورق هاردوکس بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 


با ورق هاردوکس بیشتر آشنا شوید

ورق‌های ضدسایش عناصر آلیاژی اندکی در خود دارند. این موضوع باعث می‌شود که کمی در معرض ترک‌خوردن قرار داشته باشند. در جوشکاری این ورق‌ها باید به این موضوع دقت ویژه‌ای شود. عمر ورق‌های هاردوکس هم طولانی است. دلیل این ماندگاری و دوام هم ریشه در شکل و شیوه ساختشان دارد. ورق‌های مذکور با روش نورد سرد تولید می‌شوند و می‌توانند در مواجهه با سایش و ضربه استقامت کنند. چنین ویژگی‌هایی موجب این می‌شود که هاردوکس تغییرات شکل موضعی هم نداشته باشد. از این ورق‌ها در معادن سنگ، آسیاب‌ها و در نوارنقاله‌ها هم استفاده می‌کنند. بازار مصرف ورق‌های این‌ چنینی پررونق است و برای همین در پروژه‌های مرتبط با آن، زیر نظر گرفتن  قیمت ورق هاردوکس  می‌تواند کمک بزرگی به پیش‌برد برنامه‌ ریزی‌های دقیق مالی کند. برای تهیه چنین ورق‌هایی و استفاده در فرایند جوشکاری و... باید به قیمت‌ها در بازار هم نگاه ویژه‌ای داشته باشید و با استناد به پایگاه‌های معتبری که استعلام‌ گیری دقیقی از قیمت‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند، اقدام به تصمیم‌ گیری برای خرید کنید. 


جوشکاری ورق هاردوکس چگونه است؟

از آنجایی که ورق هاردوکس می‌تواند در فرایند جوشکاری دچار ترک‌خوردگی شود، اقداماتی پیش‌بینانه برای جلوگیری از این مشکل در نظر گرفته می‌شود. برای نمونه، هیدروژن داخل و اطراف فولاد را به حداقل‌ مقدار ممکن می‌رسانند. استفاده از دمای پیش‌گرمایش مناسب هم برای پیش‌برد فرایندی بی‌مشکل و خطا لازم است. در این روند، احتیاج به تمیز نگه‌داشتن محل جوشکاری هم وجود دارد. با برقراری تنش‌های محیط در کمترین سطح هم جوشکاری ورق هاردوکس راحت‌تر و بهینه‌تر پیش خواهد رفت. برای این کار، نیاز به استفاده از مواد جوشکاری با سطح معین و متعادلی از استحکام وجود دارد. ضمن اینکه لازم است، مراحل کار طوری برنامه‌ریزی و اجرا شوند که تنش پسماند به کمترین حالت برسد. در جوشکاری این ورق از شکاف جوش حداکثری ۳میلی‌متری هم استفاده می‌شود. قیمت ورق ck45  و انواع ورق ارزان نیست و اگر در فرایندهای جوشکاری و آماده‌سازی، دقت‌نظر کافی به‌خرج داده نشود، هزینه‌هایی به‌وجود می‌آید که سرعت را کم و خسارت‌های مالی به پروژه‌های مختلف وارد می‌کند. 

ورق هاردوکس

مراحل مختلف جوشکاری ورق هاردوکس چیست؟

برای جوشکاری ورق‌های ضد سایش، توجه به نکاتی مخصوص و رعایت مراحلی گام‌به‌گام ضروری است. چه نکات و مراحلی؟

  • پیش‌گرم؛
  • کنترل گرمای ورودی؛
  • انتخاب مواد مصرفی مناسب جوشکاری؛
  • انتخاب گاز محافظ جوشکاری مناسب؛
  • ترتیب جوشکاری.

در ادامه هر یک از این مراحل را توضیح خواهیم داد.


پیش‌گرم

برای پیش‌گرم‌کردن ورق هاردوکس در جوشکاری، به دمای  ۷۵ درجه سانتی‌گراد نیاز است. البته این دما مربوط به ورق‌هایی با ضخامت ۴۰ میلی‌متر است. برای موارد دیگر با ضخامت ۲۰ میلی‌متر از دمای ۱۰۰ سانتی‌گراد استفاده می‌شود. 
با افزایش ضخامت ورق، دمای پیش‌گرمایش هم افزایش پیدا می‌کند. ورقی که به بالاترین سطح پیش‌گرمایش نیاز دارد، دمای لازم برای این کار را مشخص می‌کند. وجود نگاهی تخصصی در این زمینه بسیار ضروری است و نباید بی‌گدار به آب زده شود. محاسبات دقیق از اقدامات لازم برای رسیدن به خروجی‌های مناسب و مورد نظر در هر پروژه است. 

جوشکاری ورق هاردوکس
دقت به گرمای ورودی

زمانی که جوشکاری ورق هاردوکس صورت می‌گیرد، خصوصیات مکانیکی آن تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. حرارت مذکور با عنوان گرمای ورودی شناخته می‌شود و بنا به روش جوشکاری، بازه مناسب آن هم ارقام گوناگونی خواهد بود. در طول انجام جوشکاری با این ورق‌ها، کاهش گرمای ورودی می‌تواند مزایای زیادی از جمله موارد زیر را به‌همراه داشته باشد:

  • چقرمگی بهتر؛
  • سختی بالاتر؛
  • تغییر شکل اندک.


انتخاب مواد مصرفی مناسب جوشکاری

در پیش‌برد جوشکاری ورق‌های هاردوکس از موادی استفاده می‌شود که خواص ضد زنگ دارند و غیر آلیاژی یا نهایتا کم‌آلیاژی هستند. استفاده از موادی که استحکام زیادی ندارند، باعث بهبود چقرمگی جوش، بالا رفتن مقاومت در مقابل ترک‌خوردگی هیدروژنی و مزایای دیگری نظیر کاهش تنش‌های پسماند در ناحیه اتصال می‌شود. 


انتخاب گاز محافظ جوشکاری مناسب

بنا به شرایط جوشکاری از ترکیب گازهای مختلفی استفاده می‌شود. از جمله پرکاربردترین گازهایی که در جوشکاری ورق هاردوکس کاربرد دارد، باید به گاز آرگون و co2 اشاره کنیم. این گازها مزایای زیر به‌همراه می‌آورند:

 

  • آسان‌ترشدن ایجاد قوس؛
  • کاهش اکسیدها؛
  • ایجاد قوس پایدار؛
  • کاهش تخلخل؛
  • کم‌شدن جرقه.

هاردوکس
ترتیب جوشکاری

ابتدا و انتهای جوشکاری نباید در گوشه قرار بگیرد. اگر این نکته رعایت نشود، ترک‌خوردگی هیدروژنی در محل اتصال صورت می‌گیرد. شروع و پایان جوشکاری باید دست‌کم ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر از گوشه‌ها فاصله داشته باشد. شکاف مناسب محل اتصال هم باید نهایتاً ۳ میلی‌متر باشد. 
قیمت ورق ضد سایش  کم نیست و از همین روی، رعایت نکات جوشکاری آن برای پیش‌برد بهینه عملیات و جلوگیری از بروز خسارات لازم است. 

در آخر

برای تهیه انواع مقاطع فولادی که قرار است در صنایع و ساخت‌وساز استفاده شوند، نیاز به مرجعی دارید که قیمت‌ها را درست و دقیق به اطلاعتان می‌رساند. با رصد بازار و ارزیابی نوساناتی که بازار تجربه می‌کند، بهتر می‌توانید دست به خرید بزنید و تصمیم‌گیری‌های مالی را پیش ببرید. آیا چنین مرجع و پایگاه‌هایی در ایران وجود دارد؟ خوشبختانه، پاسخ مثبت است. یکی از تامین‌کنندگان بازار آهن و فولاد ایران، بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) مراجعه است. این شرکت سالیان طولانی در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی فعالیت داشته و پایگاهی قابل‌اعتماد برای استعلام‌گیری قیمت‌ها فراهم می‌کند. برای تماس با آن می‌توانید از راه‌های زیر کمک بگیرید:

  •  با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  •  به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

آیرومارت علاوه بر این خدمات در زمینه ارائه تحلیلی درباره نوسان محصولات مختلف بازار هم فعالیت دارد. با تکیه بر این تحلیل‌ها و آگاهی از قیمت‌ها با استعلام‌گیری، تصمیمات بهتری برای پروژه‌های مختلف خود خواهید گرفت. 
 

×