چت

تفاوت گندله و آهن اسفنجی

گندله و آهن اسفنجی یکی از اساسی ترین و مهم ترین مواد اولیه صنعت فولاد هستند که از نظر شکل ظاهری شبیه به هم می‌باشند اما در کل تفاوت های زیادی با هم دارند که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

تفاوت گندله و آهن اسفنجی

گندله محصولی است که از کنسانتره آهن تولید می‌شود. کنسانتره یک ماده معدنی آسیاب شده است که به دلیل کوچک بودن اندازه نمی‌تواند در واحدهای تصفیه و واحدهای احیای مستقیم مورد استفاده قرار گیرد. گندله ی تولید شده از کنسانتره آهن قابلیت استفاده در واحدهای ذوب و واحدهای احیای مستقیم را دارد. 

گندله

آهن اسفنجی اما نتیجه ی احیای مستقیم گندله های تولید شده از کنسانتره می‌باشد. برای تولید آهن اسفنجی از گندله هایی با عیار 67 درصد استفاده می‌شود. آهن اسفنجی تولید شده معمولا دارای عیاری بین 84 تا 95 درصد است. آهن اسفنجی محصولی است که خلوص بالایی دارد و می‌توان آن را جایگزین مناسبی برای ضایعات تلقی کرد. همچنین این محصول از نظر اقتصادی بسیار باصرفه می‌باشد و بازدهی بالایی دارد.

آهن اسفنجی

کاربرد آهن اسفنجی و گندله

از گندله آهن به عنوان ماده اولیه برای کوره های احیای مستقیم و کوره های بلند استفاده می‌شود تا از آن آهن اسفنجی تولید گردد. اگر آهن اسفنجی تولید شده در کوره القایی ساخته شود، کاربرد آن وسیع تر می‌باشد زیرا در این صورت می‌توان آهن اسفنجی را جایگزین آهن قراضه کرد.

تفاوت در تولید گندله و آهن اسفنجی

برای تولید گندله ابتدا سنگ آهن را با خرد کردن و کوبیدن به قطعات کوچک تبدیل می‌کنند و سپس مواد زائد آن را جدا می‌کنند. بعد از جداسازی مواد زائد برای رسیدن به یکنواختی در ترکیبات گندله مرحله ی مخلوط کردن را انجام می‌دهند. زمانی که مرحله مخلوط کردن انجام شد، مواد به همراه جرم های چسبنده وارد دستگاه های گندله سازی می‌شوند تا گندله آهن تولید شود. اما برای تولید آهن اسفنجی از دو روش گاز طبیعی و زغال سنگ احیا شده استفاده می‌شود که در روش گاز طبیعی از سه روش میدرکس، HYL و Purofer استفاده می‌شود که روش میدرکس از بقیه روش ها پر کاربردتر می‌باشد. در پروسه تولید آهن اسفنجی به روش زغال سنگ احیا شده، روش های Jindal DRC و SL/RN مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بصورت کلی گندله آهن و آهن اسفنجی برخلاف شکل ظاهریشان تفاوت زیادی باهم دارند که در بالا بصورت کامل شرح داده شد اما بصورت خلاصه می‌توان گفت که گندله آهن خود یکی از مواد اولیه تولید آهن اسفنجی می باشد اما آهن اسفنجی ماده اولیه تولید شمش می‌باشد.
گروه بازرگانی ناجی توسعه تجارت پارسا در راستای بهبود چرخه تولید فولاد کشور و ارتقاء کیفیت آن، توانایی تأمین گندله آهن و آهن اسفنجی مورد نیاز صنعت فولاد را با کیفیت بالا و شرایط مناسب دارا می‌باشد. لطفا جهت دریافت اطلاعات و استعلام قیمت با ما در ارتباط باشد.
 

×