چت

فولاد مقاوم به حرارت یک فولاد نسوز!

<p>فولاد مقاوم به حرارت فولادی است که تحمل حرارت تا 540 درجه سانتی گراد را دارد. در صنعت، گاهاً نیاز به فولاد و قطعاتی بوجود می آید که بتوانند در دمای بالا مقاوم بمانند. به همین دلیل فولاد مقاوم به حرارت تولید شد تا این نیاز اصلی&nbsp;بر طرف گردد.</p>

فولاد مقاوم به حرارت یک فولاد نسوز!

فولاد مقاوم به حرارت فولادهایی هستند که تحمل حرارت تا 540 درجه سانتی گراد را دارند . در صنعت ، نیاز به فولاد و قطعاتی می باشد که بتوانند در دمای بالا مقاوم بمانند. به همین دلیل فولاد مقاوم به حرارت تولید شد تا این نیاز بر طرف شود. فولاد مقاوم به حرارت از عناصر آلیاژی تشکیل شده است و عموماً در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی و ترک خوردگی وجود داشته باشد. معروف ترین این دسته از فولاد در بازار،CrMoV5-721 با شماره مواد 1.7709 می باشد که دارای استحکام خوب و مقاومت بسیارزیاد دردمای بالا است. از فولاد های سازه ای مقاوم به حرارت می توان در ساخت پیچ و مهره های مقاوم به حرارت، صنایع شیمیایی، نفت، سیمان، کشتی سازی، راه آهن، تجهیزات آهنگری، بویلر ها، توربین های بخار، فلنچ ها، کلکتورها، قطعات رابط جوشکاری، غلطک های مقاوم به دمای بالا در صنایع فولاد، روتور، تیغه های روتور و موارد مشابه دیگرکه دمای کاری بالایی دارند استفاده نمود. برای شناخت بیشتر این دسته از فولاد ها با ما تا انتها همراه باشید.

مهمترین عناوین این مقاله:

  • خواص فولاد مقاوم به حرارت
  • کاربرد فولاد های مقاوم به حرارات
  • فولاد های مقاوم به حرارت پرکاربرد در ایران

خواص فولاد مقاوم به حرارت

فولاد های سازه ای مقاوم به حرارت جزء دسته فولاد های پر آلیاژ هستند که از عناصر اصلی کروم، مولیبدن و وانادیونم تشکیل شده اند. وجود این عناصر در این گروه از فولاد باعث می شود استحکام، مقاومت به حرارت و تنش پذیری خیلی خوبی به آن اضافه گردد.

خواص مثبت

استحکام بالا

مقاومت به حرارت بالا

مقاوم به تنش های حرارتی

خواص منفی

ماشین کاری ضعیف

فولاد مقاوم به حرارت

کاربرد فولاد های مقاوم به حرارت

از فولاد های سازه ای مقاوم به حرارت می توان در ساخت پیچ و مهره های مقاوم به حرارت، صنایع شیمیایی، نفت، سیمان، کشتی سازی، راه آهن، تجهیزات آهنگری، بویلر ها، توربین های بخار، فلنچ ها، کلکتورها، قطعات رابط جوشکاری، غلطک های مقاوم به دمای بالا در صنایع فولاد، روتور، تیغه های روتور و موارد مشابه دیگر که دمای کاری بالایی دارند استفاده نمود.

فولاد های مقاوم به حرارت پرکاربرد در ایران

در ادامه این مقاله ما بصورت مختصر چند نمونه از فولاد های پرکاربرد سازه ای مقاوم به حرارت را معرفی خواهیم کرد.

1.7258 با استاندارد DIN 24CrMo5

فولاد سازه ای مقاوم به حرارت 1.7258 دارای مقاومت بسیار خوب در برابر حرارت و استحکام بالا بوده, که برای ساخت انواع پیچ و مهره های مقاوم به حرارت در صنایع شیمیایی، نفت و سیمان، قطعات و تجهیزات آهنگری، تجهیزات بویلر ها و توربین های بخار برای دمای کاری 400 درجه سانتیگراد مناسب می باشد.

1.7335 با استاندارد DIN 13CrMo4-5

فولاد سازه ای مقاوم به حرارت 1.7335 دارای مقاومت به حرارت و استحکام خیلی خوب می باشد. از این فولاد می توان در ساخت تجهیزات بویلر، فلنچ ها، کلکتور ها، قطعات رابط جوشکاری و ساختمان دیگ و غلطک های صنایع فولاد مقاوم تا دمای 530 درجه سانتیگراد استفاده نمود.

فولاد مقاوم به حرارت

1.7709 با استاندارد DIN 21CrMoV5-7

فولاد سازه ای مقاوم به حرارت 1.7709 دارای مقاومت بسیار زیاد در برابر دمای بالا و استحکام خیلی خوب می باشد. از این فولاد می توان در ساخت انواع پیچ و مهره های مقاوم در دمای بالابرده شده تا حداکثر 550 درجه سانتیگراد و همچنین روتور و تیغه روتور توربین بخار استفاده نمود.

1.8070 با استاندارد DIN 21CrMoV5-11

فولاد سازه ای مقاوم به حرارت 1.8070 دارای مقاومت بسیار زیاد در برابر دمای بالا و استحکام خیلی خوب می باشد. از این فولاد می توان در ساخت انواع پیچ و مهره های مقاوم به حرارت، شافت های مقاوم در دمای بالا، قطعات آهنگری و توربین های بخار برای دمای کاری 530 درجه سانتیگراد تحت شرایط حاد استفاده نمود.

فولاد مقاوم به حرارت

جمع بندی

پس به طور کلی فولاد مقاوم به حرارت از دست فولادهایی بود که تحمل حرارت تا 540 درجه سانتی گراد را دارا بود. گفتیم که این نوع فولاد در راستای رفع نیاز تجهیزات صنعتی مقاوم به حرارت بسیار به کار گرفته می شود. در این مقاله به طور خلاصه از خواص، کاربرد ها و البته نیاز کاربردی فولاد مقاوم به حرارت در کشور خودمان ایران سخن به میان آوردیم. امید است که این مقاله توانسته باشد به طور مختصر و مفیدی شما را با این نوع فولاد ارزشمند وکاربردی آشنا کرده باشد. سپاس از همراهی شما.

منبع:گروه تامین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×