چت

۵۸۳ میلیون دلار صرف واردات زغال سنگ شد

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۸۳ میلیون دلار هزینه صرف واردات زغال سنگ شده است، گفت: ذوب آهن در حال حاضر هرتن زغال سنگ را با قیمت ۱۲ میلیون تومان وارد می کند در حالی که قیمت زغال سنگ داخلی ۴ میلیون تومان است.

۵۸۳ میلیون دلار صرف واردات زغال سنگ شد

سعید صمدی با اشاره به اینکه 50سال پیش مجموعه ذوب آهن ، معادن زغال سنگ و سنگ آهن ایران مرکزی با یکدیگر یک مجموعه واحد را تشکیل می دادند، گفت: این وابستگی تا دهه 70 ادامه داشت تا اینکه ذوب آهن با اعلام اینکه کار ما تخصصی است معادن زغال سنگ را به دولت واگذار کرد.

وی با بیان اینکه در دهه 80 عمده معادن زغال سنگ خصوصی شدند، افزود: در سال 91 ذوب آهن برای تامین زغال سنگ مورد نیاز به خرید معادن زغال سنگ البرز شرق اقدام کرد و اخیراً هم در سال گذشته این واحد تولیدی اقدام به خرید معادن زغال سنگ البرز مرکزی کرده است.

صمدی تصریح کرد: ما به هیچ عنوان مخالف حضور ذوب آهن به حوزه معدن نیستیم اما به نظر می رسد در این شرایط به جای این گونه فعالیت ها قیمت های خرید زغال سنگ را باید اصلاح کنیم.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته 583 میلیون دلار هزینه صرف واردات زغال سنگ شده است، اظهارداشت: در حال حاضر میزان تولید زغال سنگ در کشور 1 میلیون و 700 هزار تن است در حالی که نیاز داخلی 3 میلیون و 700 هزار تن است. جالب اینجاست ذخیره زمین شناسی قطعی ما در بخش زغال سنگ 14 میلیارد تن است.

صمدی اضافه کرد: ذوب آهن در حال حاضر هرتن زغال سنگ را با قیمت 12 میلیون تومان وارد می کند در حالی که قیمت زغال سنگ داخلی 4 میلیون تومان است. به نظر می رسد باید برای حمایت از معادن زغال سنگ باید قیمت ها منطقی تعیین شود تا سرمایه گذاری در این بخش قابل قبول و میزان تولید هم افزایش پیدا کند.

وی گفت: امروز معادن زغال سنگ نیازمند اصلاح قیمت ها هستند تا تولید افزایش یافته و نیاز ما به واردات کاهش پیدا کند در غیر این صورت هزینه زیادی باید صرف واردات شده و از آن طرف شاهد توسعه معادن زغال سنگ نخواهیم بود./ماین نیوز

×