چت

۲۳ دی ماه؛ روز ملی فولاد

در روز پایانی نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، بیانیه پایانی آن از سوی مهندس اسدااله فرشا قرائت شد که در این مطلب می خوانیم.

۲۳ دی ماه؛ روز ملی فولاد

در روز پایانی نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، بیانیه پایانی آن از سوی مهندس اسدااله فرشاد، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیر عامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در ۷ بند قرائت شد. متن بیانیه به شرح ذیل می باشد:

صنعت فولاد ایران با عبور از مرز ۲۵ میلیون تن تولید سالانه و قرار گرفتن در رتبه دهم جهانی، در حال نزدیک شدن به جایگاه شایسته خود در میان ۳۰ کشور فولادساز جهان است، در حالی که ۱۰ سال پیش، ایران دومین واردکننده فولاد جهان بود و نیمی از مصرف فولاد کشور از خارج تامین می‌شد. با تلاش مدیران و کارشناسان پرتلاش این صنعت، در سال‌های آینده شاهد افزایش کمی و ایجاد ارزش‌افزوده از طریق تنوع هرچه بیشتر این محصولات خواهیم بود تا تولید داخلی فولاد بتواند علاوه بر هدف‌گیری بازارهای صادراتی در جایگاه واقعی خود یعنی به عنوان سکوی جهش صنایع پایین‌دستی ایفای نقش کند. برای دستیابی به این اهداف متعالی و با عنایت به موفقیت‌ها و تجربه‌های به‌دست آمده، توجه به این موارد از تمام ذی‌نفعان به‌ویژه نهادهای سیاست‌گذار درخواست می‌شود.?

نخست: اهمیت صادرات

صنعت فولاد ایران درحال‌حاضر و آینده نزدیک به طور حیاتی متکی به بازار پیچیده صادرات و تجارت جهانی خواهد شد. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران انتظار دارد ضمن رفع موانع صادراتی و تسهیل این امر هر گونه تغییر در مقررات حاکم بر صادرات با کارشناسی دقیق و سنجش کامل پیامدهای تصمیم، انجام شود و از تصمیم‌های عجولانه دوری شود.

دوم: بازگشت ارز به چرخه تولید

با توجه به تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و محدودیت‌های تامین ارز درخواست می‌شود برای رفع نگرانی‌ها بابت بازگشت ارز به کشور، صادرات به طور مستقیم از سوی تولیدکنندگان یا شرکت‌های مورد معامله و تایید ایشان انجام شود. تاکید می‌شود تمام تولیدکنندگان فولاد ایران، ارز حاصل از صادرات را برای استمرار چرخه تولید به کشور بازمی‌گردانند.

سوم: رقابت برابر و مدیریت بازار داخل

با توجه به خصوصی‌سازی بیشتر کارخانه‌های دولتی و به چرخه تولید رسیدن کارخانه‌های بخش عمومی در سال‌های اخیر، لزوم تغییر رویکرد جدید دولت در نگاه برابر به تمام تولیدکنندگان اعم از خصوصی تاسیس شده و خصوصی شده، بیش از پیش اهمیت می‌یابد. برخورد نهادهایی از جمله بانک، مالیات، بیمه و… بین بنگاه‌های با ریشه مالکیت خصوصی یا دولتی، نیازمند یکسان‌سازی است.

چهارم: بومی‌سازی فناوری

صنعت فولاد ایران آماده است در آستانه دهه ششم فعالیت خود و بر پایه تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته، در سال تولید ملی نسبت به تلاش بیشتر برای بومی‌سازی بیشترین نیازها با همکاری و یاری متخصصان توانمند داخلی اقدام کند و با کمک خداوند از این دور خطیر نیز عبور کند تا برگ دیگری بر افتخارات صنعتی جمهوری اسلامی ایران اضافه شود.

پنجم: روز ملی فولاد

در پایان از دولت محترم درخواست می‌شود برای ثبت ۲۳ دی به عنوان روز ملی فولاد ایران در تقویم رسمی کشورمان اقدام کند.

ششم: ارتقا کیفی در کنار ارتقا کمی تولید

دست‌اندرکاران صنعت فولاد، خود را متعهد می‌دانند علاوه بر ارتقای کمی تولید فولاد کشور برای ارتقای کیفیت محصولات در حد استانداردهای جهانی، کاهش مصرف برق و گاز و به‌ویژه آب، حفاظت و حراست از محیط زیست، سلامت کارکنان، ارتقای همه‌جانبه سطح ایمنی و بهداشت فردی و جمعی، آموزش موثر کارکنان بهره‌بردار، بالا بردن بازدهی و بکارگیری ظرفیت‌های اقتصادی و به‌روزرسانی فناوری، تلاش بیشتری کنند و در این راه دست مساعدت مسئولان ذی‌ربط را به گرمی می‌فشارند.

هفتم: طرح جامع فولاد به عنوان سند ملی

طرح جامع توسعه فولاد با اعمال اصلاحات پیشنهادی تولیدکنندگان زنجیره فولاد به عنوان سند ملی، رسمیت یافته و از سوی همه تولیدکنندگان فولاد کشور رعایت می‌شود.

منبع:اقتصاد بازار

 

×