چت

گزارش رییس سازمان بورس از عملکرد ۳۰ ماهه

رییس سازمان بورس ضمن تشریح عملکرد و اقدامات اجرایی طی ۳۰ ماهه اخیر در بازار سرمایه از برنامه های آتی در دستور کار این بازار به کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد.

گزارش رییس سازمان بورس از عملکرد ۳۰ ماهه

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس در دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس عملکرد ۳۰ ماهه بازار سرمایه را تشریح کرد و گفت: شاخص کل بورس تهران در بازه زمانی پنجم مرداد ۹۵ تا ۲۵ دی‌ سال جاری، ۸۹۹۴۵ واحد معادل ۱۱۹ درصد رشد داشته است. در همین مدت، شاخص کل فرابورس با ۱۱۸۱ واحد افزایش به عدد ۱۹۷۸ واحد در ۲۵ دی رسید که رشد ۱۴۸ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که شاخص صنعت و شاخص ۵۰ شرکت فعال تر با بازدهی به ترتیب ۱۳۶ و ۱۳۷ درصدی همراه بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شاخص هم وزن در این مدت ۱۰۹ درصد رشد داشته،افزود: رشد همزمان شاخص کل و شاخص هم وزن نشان از آن دارد که بازار سرمایه به طور یکسان رشد کرده و رشد مختص به شرکت های خاصی نبوده است.یکی از دلایل رشد قیمت ها افزایش نرخ برابری ارزها بود. در این مدت صنایع مختلفی هم وارد بازار شد البته رشد سکه و دلار در مقایسه با بازار سهام بیشتر و سوداگرانه بوده است. این مقام مسئول با بیان اینکه بورس و فرابورس همپای هم رشد کرده اند،ادامه داد: ارزش بازار سهام از ۴۳۷.۶ هزار میلیارد تومان در ۵ مرداد سال ۹۵ به ۸۵۶ هزار میلیارد تومان در ۲۵ دی ­سال جاری رسیده است که بیانگر ۹۶ درصد رشد است. ارزش بازار صکوک نیز از ۲۱.۲ هزار میلیارد تومان طی این مدت به ۹۲.۸ هزار میلیارد تومان رسیده که حکایت از ۳۳۸ درصد افزایش دارد. در مجموع ارزش کل بازار سرمایه (سهام و صکوک) در این بازه زمانی با ۱۰۷ درصد رشد همراه بوده است.

۸۰ درصد ارزش بازار در اختیار ۱۰ صنعت

محمدی با بیان اینکه هم اکنون محصولات شیمیایی ۲۵.۴۷ درصد از کل ارزش بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده،گفت: پس از گروه محصولات شیمیایی به ترتیب گروه‌های فلزات اساسی با سهم ۱۶.۲۴ درصد، استخراج کانه‌های فلزی با سهم ۸.۹۷ درصد و گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با سهم ۸.۶ درصدی در رتبه‌های دوم تا چهارم صنایع با بیشترین ارزش بازاری قرار دارند.

سرمایه گذاری خارجی

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ۱.۳۷ هزار میلیارد تومان است،گفت: این رقم در مرداد سال ۹۵ حدود ۱.۲۳ هزار میلیارد تومان بوده است.ارزش معاملات در کل بازار اوراق بهادار در دوره ۳۰ ماهه ۶۵ درصد نسبت به دوره ۳۰ ماهه مشابه قبل رشد داشته است.ارزش معاملات در بورس‌های کالایی نیز به ۳۴۵.۴ هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده ۱۶۷ درصد رشد است. در مجموع ارزش معاملات کل بازارها در این دوره ۳۰ ماهه ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش سهم در تامین مالی ها

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه ارزش مجموع تامین مالی صورت گرفته از محل انتشار و عرضه اولیه اوراق بهادار طی ۳۰ ماه اخیر ۱۷۷.۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: این رقم در قیاس با ابتدای دوره ۹۷ درصد رشد داشته است. این درحالی است که ارزش مجموع تامین مالی صورت گرفته از طریق نهادهای مالی در این دوره ۱۸ درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش داشته است. محمدی به عملکرد مثبت صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ۳۳.۷۵ درصد رشد از ۱۶۰ مورد به ۲۱۴ صندوق افزایش یافته است. در این بازه ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ۷۲.۶۳ درصد رشد به ۱۴۷.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین تعداد دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری در پایان بازه زمانی ۳۰ ماهه منتهی به دی‌ ۹۷ با بیش از ۱۰۲ درصد رشد همراه بوده است.

افزایش سرعت افشای اطلاعات

وی با بیان اینکه سرعت انتشار اطلاعات در بازار سرمایه افزایش یافته،افزود با برنامه ریزی های صورت گرفته میانگین تعداد روز تاخیر در انتشار اطلاعات از ۳۹ روز در ابتدای سال ۹۳ به میانگین یک روز در پایان آذر ۹۷ کاهش یافته است.طی این دوره میزان افشاء به موقع اطلاعات از ۴۴ درصد به ۸۶ درصد افزایش و میزان عدم افشاء اطلاعات از ۳۲ درصد به ۶ درصد کاهش و امنیت سایبری نیز در زیرساخت‌ها ارتقا یافته است.

مهم ترین اقدامات ۳۰ ماهه بازار سرمایه

این مقام مسئول درخصوص مهمترین اقدامات بازار سرمایه طی ۳۰ ماه حضور خود گفت: کاهش هزینه­ های معاملاتی، کاهش زمان رسیدگی به شکایات از ۴۶ روز در سال ۹۴ به ۱۰ روز در سال جاری، بازنگری ۷ دستورالعمل‌ مرتبط با توقف و بازگشایی نماد در راستای کاهش تعداد و زمان توقف نماد ها شامل معاملات، پذیرش و افشاء در جهت اصلاح فرآیند توقف و بازگشایی نمادها و کاهش زمان توقف نمادها از جمله اقدامات صورت گرفته در این مدت بوده است.

محمدی ادامه داد: راه ­اندازی و توسعه ابزارهای مشتقه و ابزارهای تامین مالی اسلامی، عضویت دائم در آیسکو، عملیاتی کردن حد اعتباری کارگزاران در راستای کاهش ریسک نکول در تسویه وجوه معاملات با اتاق پایاپای، پیگیری عرضه کالاهای جدید در بورس ­های کالایی، انتشار اطلاعات مالی حدود ۳۶۰ شرکت و بنگاه اقتصادی مشمول مادۀ ۶ اصلاحی قانون اجرای سیاست ­های کلی اصل ۴۴، تدوین دستورالعمل و اعطای مجوز تاسیس شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، پذیرش کلیه اوراق منتشره در سنوات قبل و راه اندازی بازار ثانویه و متعاقب آن کاهش نرخ موثر اوراق سخاب از ۴۰ به ۲۰ درصد دیگر اقدامات اجرایی بود. وی با بیان اینکه در این مدت اقداماتی در راستای شفافیت اطلاعات و حفظ حقوق سرمایه گذاران صورت گرفته،گفت: تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات و نظارت بر اشخاص تحت نظارت و برخورد با ناهنجاری‌ها اتخاذ شد. از سوی دیگر سازمان بورس در راستای توسعه و ارتقای زیرساخت های فناوری و نظارتی بازار سرمایه برنامه هایی را اجرایی و بسترهای لازم را فراهم کرده است.

مهمترین برنامه های آتی بازار سرمایه

رییس سازمان بورس به مهمترین برنامه های آتی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: راه­ اندازی ابزارها و بازارهای جدید مالی همانند فروش استقراضی، همکاری در انجام عملیات بازار باز و بورس بین ­الملل، پیگیری انجام امور مربوط به برگزاری مجامع الکترونیک، انجام اقدامات شرکتی به صورت متمرکز، ارتقای اثربخشی نظارت­ های پیشگیرانه با سیستماتیک کردن تذکرات، اصلاح فرآیند پذیرش در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار و اصلاح دستورالعمل انضباطی و تدوین دستورالعمل نحوه محاسبه امتیاز شفافیت اطلاعاتی ناشران، تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی و کنترل‌های داخلی نهادهای مالی و طراحی و راه‌اندازی سامانۀ جامع نظارت بر رویدادهای مالی و فعالیت شرکت‌های کارگزاری بخشی از برنامه هایی است که در دستورکار سازمان بورس قرار دارد.

محمدی به دغدغه ها و نیازهای بازارسرمایه پرداخت و گفت: تصویب قانون ارتقای نظام بازار سرمایه، ایجاد قواعد کنترل کننده بدهی های دولت، تجدید نرخ های سود بازارهای موازی مبتنی بر سودآوری ناشی از عدم تعادل های اقتصادی و همچنین ارایه مشوق های مناسب برای افزایش مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه مواردی است که امید می رود با کمک مجلس به سرانجام برسد.

منبع:بورس پرس

دیدگاه ها
×