چت

گزارش بازار جهانی فولاد در سال 1397

قیمت محصولات فولادی در سطح جهانی در سال 1397 بطور عام روند نزولی داشت.

گزارش بازار جهانی فولاد در سال 1397

قیمت محصولات فولادی در سطح جهانی در سال 1397 بطور عام روند نزولی داشت. این روند در مورد ورق گرم کویل، ورق سرد کویل و میله گرد کاملاً محسوس بود. نوسان قیمت این کالاها بیشتر تابع رشد اقتصادی چین و درگیری اقتصادی امریکا، چین و اروپا بوده است.

اتفاق مهمی که در سال 97 در صحنه جهانی افتاد مساله شکستن سد باطله در برزیل بود. این مساله باعث شد تا عرضه سنگ آهن برزیل کاهش یابد و طبعاً قیمت از ماه سپتامبر که حدود 68 دلار هر تن سی اف آر بنادر چین بود به میانگین 74 دلار در ژانویه رسید البته رکوردهای بالاتر هم زده شد که حدود 88 دلار در فوریه بود.

آنچه در ساختار فولاد چین در سال گذشته اتفاق افتاد قابل تامل است. در سال گذشته چینی ها سعی کردند از کوره بلند به کوره قوس الکتریکی روی بیاورند، به همین دلیل تقاضای سنگ آهن تا دسامبر رو به کاهش بود ولی در تمام طول سال 97 روند تقاضای گندله چین صعودی بوده است آنچنان که موجودی گندله در انبار 8 مارچ 2019 در بنادر چین بیش از موجودی انبار سنگ آهن بوده است. به این ترتیب تقاضای چین برای آهن اسفنجی و گندله در سال آینده رو به صعود خواهد بود.

خطری که در بازار جهانی فولاد باعث نگرانی است کاهش رشد اقتصادی چین است هر چند دولت چین در هفته های قبل سیاست های پولی و مالی روان تری را در پیش گرفت ولی تلاش کردن برای رسیدن به 6 درصد رشد اقتصادی با فراهم بودن زمینه های آن دو بحث متفاوت است. تا بحال چینی ها راحت به رشد بالای 6 درصد می رسیدند ولی در سال جدید برای آن در حال تلاش هستند. جنگ اقتصادی چین و امریکا، نرخ بهره در امریکا ، سیاست خرید طلا به جای اوراق قرضه امریکا از طرف چین مسایلی است که اقتصاددانها را بسیار به خود مشغول کرده است.

منبع:فولادایران

دیدگاه ها
×