چت

چشم بازار به دلار فرزین

علی عصاری / کارشناس بازارسرمایه بازار در نخستین روز معاملاتی هفته گذشته با منفی کار خودش را شروع کرد و رفته‌رفته در اواسط هفته به تعادل رسید ‌که منفی‌های هفته گذشته را ناخودآگاه مدیون سیگنال‌هایی از سمت کشورهای اروپایی و تحریم‌هایی که به حقیقت نپیوستند، بودیم‌ اما در روز پایانی هفته با ورود قدرتمند رئیس بانک‌مرکزی به بازار ارز و شروع یک فصل جدید در بخش ارزی کشور بازار به‌شدت واکنش نشان داد و سهامداران حقیقی همه فروشنده بودند.

چشم بازار به دلار فرزین

به‌طور کلی می‌توان گفت بازار امروز یک بازار فرزینی بود که با یک توییت از جانب رئیس بانک‌مرکزی به یکباره منفی شد؛ البته قدرت این توییت توانست دلار را تا محدوده ۴۲‌هزار و اندی در تابلوی صرافی‌ها پایین بیاورد.  اما بازاری که به‌شدت تحریک‌پذیری و نوسان‌پذیری نسبت به اخبار و رویدادهای روز پیدا کرده در حال‌حاضر ریسک به این بزرگی را نمی‌تواند تحمل کند و از دیدگاه بنده در کوتاه‌مدت بازار یک ترس و فشار فروشی خواهد داشت. شرکت‌ها در حال‌حاضر بیشتر از اینکه تحت‌تاثیر ارکان بنیادی و سودآوری خود باشند بیشتر از نرخ دلارو سیاست‌های خلق‌الساعه بانک‌مرکزی تاثیر می‌پذیرند؛ به‌خصوص شاخص‌سازها و نمادهایی که ارزش معاملات به نسبت بالایی دارند.  از منظری دیگر بسیاری از قراردادهای آپشن و اختیار معاملات سهام که نزدیک به موعد اعمال آنهاست، در سود است و فروشندگان اختیار که عموما حقوقی‌ها هستند، در زیان‌های بسیاری برای تحویل سهام خود هستند و همین امر باعث‌شده که تمایلی برای حمایت سهم‌هایی که آپشن آنها باز است و معاملات سنگینی در آن می‌شود، نداشته باشند.

بنابراین پیش‌بینی هفته آینده را می‌توانیم یک پیش‌بینی متعادل و با احتمال منفی‌شدن بازار داشته باشیم که اگر این سیاست‌ها موفقیت‌آمیز باشند، چشم‌انداز بسیار روشنی برای بازارسرمایه رقم خواهد خورد و در میان‌مدت می‌توانیم شاهد بازاری پویا و سبز باشیم./ دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×