چت

چرا دلار افت کرد؟

بازار ارز اولین روز هفته با روند کاهشی قیمت‌ها آغاز کرد. به نقل از اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۷۵۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۱۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که این نرخ نسبت به روز پنج شنیه، ۵۰ تومان کاهش داشت.

چرا دلار افت کرد؟

این در حالی است که در زمان تنظیم این گزارش، بهای دلار در بازار آزاد، کمتر از نرخ صرافی بانکی بود و به قیمت ۱۱۷۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۳۲۵۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۳۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز پنج شنبه، ۵۰ تومان ارزان‌تر بود.

دنیای اقتصاد در اینباره نوشت: به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز افزایش شیب کاهشی بازار ارز در روز ابتدایی هفته شد، تعطیلی بازارهای همسایه بود. براساس صحبت‌های فعالان، در اولین روز هفته بازار معاملات حواله درهم جدیت روزهای سابق را نداشت و حجم معاملات پایین آمده بود. در این شرایط، برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی عنوان می‌کردند که قیمت درهم تا حدود ۳ هزار و ۲۴۰ تومان پایین رفته است. علت افت حواله درهم نیز به نزدیک بودن به عید قربان و کاهش فعالیت بازیگران بزرگ بازار نسبت داده شد.

از آن سو، بازار معاملات هرات افغانستان نیز یک هفته به مناسبت عید قربان تعطیل اعلام شد. به باور شماری از بازیگران ارزی، به‌دلیل کاهش تحرکات بازارهای همسایه، حجم معاملات در بازار داخلی نیز پایین آمده بود. از طرف دیگر فعالان بازار عنوان می‌کنند، در روزهای اخیر کمتر کسی برای خرید دلار و سکه به میدان فردوسی و سبزه‌میدان مراجعه می‌کند؛ زمانی که تقاضای نقدی در بازار حضور ندارد، قیمت تنها از کانال حواله می‌تواند تحریک می‌شود که به‌دلیل تعطیلی نسبی بازار درهم، حجم این گونه معاملات نیز افت پیدا می‌کند.

×