چت

پاسخ به ابهامات مالیات بر خانه‌های خالی

خراسان جنوبی مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی از ثبت و شناسایی خانه‌های خالی توسط این سازمان خبر داد و گفت: : در سال جاری ۹۷۰ خانه خالی به اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی اعلام شده است.

پاسخ به ابهامات مالیات بر خانه‌های خالی

جعفر احسانی مهر درخصوص ابهامات مطرح شده درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به موجب ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن برای شناسایی خانه‌های خالی و همچنین نقش تنظیم‌گری نظام مالیاتی در بخش مسکن، وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای به نام سامانه ملی املاک و اسکان کشور به منظور خوداظهاری و ثبت اطلاعات مالکیت راه‌اندازی و خانه‌های خالی شناسایی شده را برای ادامه مراحل قانونی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین در صورت هرگونه تناقض در اطلاعات اعلامی در سامانه، افراد باید با مراجعه مجدد به سامانه ملی املاک و اسکان کشور، نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کنند تا این اطلاعات در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نیز اصلاح شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور نیز اطلاعات واحدهای مسکونی خالی از سکنه را در درگاه ملی خدمات خدمات الکترونیک سازمان به آدرس my.tax.gov.ir بارگذاری و بر اساس آخرین اصلاحات و اطلاعات بروزرسانی کرده است.

احسانی مهر تصریح کرد: افراد مشمول ابتدا با مراجعه به این درگاه یک بار اقدام به ثبت نام کرده و پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور که به صورت پیامک برای مودی ارسال می‌شود، وارد پنل کاربری شده و گزینه "واحدهای مسکونی خالی از سکنه" را انتخاب کنند.

وی افزود: در این مرحله، در صورتی که فرد مشمول مالیات بر واحدهای مسکونی خالی باشد، لیست واحدهای مسکونی تحت تملک به وی نمایش داده شده و می‌تواند ضمن پذیرش مالیات و پس از صدور قبض توسط سیستم، نسبت به پرداخت آنلاین مالیات اقدام کرده یا اعتراض خود را به ثبت برساند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: در این مرحله برگ مطالبه مالیات برای مؤدیان صادر خواهد شد و در صورت تمایل به اعلام اعتراض، این فرصت برای متقاضیان از طریق سامانه وجود دارد؛ لذا نیاز به مراجعه حضوری به ادارات امور مالیاتی وجود ندارد.

احسانی مهر یادآور شد: در سال جاری تعداد ۱۰۲۶ خانه خالی به اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی اعلام شده که پس از پیگیری برخی از افراد مبنی بر عدم خالی بودن املاک مربوطه و اصلاح آن در سامانه وزارت راه و شهرسازی، این تعداد در حال حاضر به ۹۷۰ عدد تقلیل یافته است.

دیدگاه ها
×